Normele Legii transporturilor modificate

Ministerul Transporturilor a modificat la sfârşitul anului trecut normele de aplicare a Legii Transporturilor, introducând astfel procedurile de autorizare a vehiculelor sub 3,5 t şi cu 9 locuri, precum şi menţiuni suplimentare despre plăcuţele privind dimensiunile şi masele vehiculelor aplicate vehiculelor de marfă.

Ordinul 1567/2013 care a modificat Ordinul 980/2011 a fost publicat în Monitorul Oficial în data de 30 decembrie şi reprezintă prima promisiune onorată dintre cele negociate cu reprezentanţii Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR) şi cei ai patronatelor din transporturi, imediat după protestul din 9 decembrie. Documentul s-a aflat în dezbatere publică din 13 decembrie şi a fost semnat de şefa Transporturilor în 24 decembrie. Concret, actul normativ prorogă autorizarea vehiculelor mici pentru 2015 şi leagă obligativitatea montării plăcuţelor pe vehiculele de marfă de prima inspecţie tehnică periodică efectuată în acest an. Altfel spus, actul normativ stipulează: „Începând cu data de 1 ianuarie 2014, termenul-limită de la care devine obligatorie dotarea cu plăcuţe se stabileşte individual pentru fiecare vehicul în parte şi este a zecea zi calendaristică după data până la care trebuie efectuată prima inspecţie tehnică periodică pentru menţinerea în circulaţie“.

Condiţii de autorizare pentru vehiculele mici

Care sunt, însă, prevederile pe care trebuie să le îndeplinească firmele care operează vehicule cu mase cuprinse între 2,4 şi 3,5 t şi cu 9 locuri pentru a fi autorizate? Conform Ordinului 1567, operatorii trebuie să aibă un sediu, o bună reputaţie şi competenţă profesională. Cerinţele necesare pentru aceste condiţii sunt cele prevăzute în Ordinul 980 pentru licenţierea vehiculelor de peste 3,5 t. Astfel, se consideră îndeplinită prevederea privind sediul, dacă întreprinderea: are sediul situat pe teritoriul României, în incinta căruia îşi păstrează principalele documente de lucru, desfăşoară operaţiunile referitoare la autovehiculele menţionate permanent într-un centru de exploatare situat pe teritoriul României. Pentru buna reputaţie trebuie ca întreprinderea şi managerul de transport al acesteia să nu fi fost condamnate sau sancţionate conform prevederilor art. 6 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009, iar dacă managerul de transport şi-a pierdut buna reputaţie pentru încălcări grave să fi intervenit reabilitarea. În fine, cerinţa privind competenţa profesională se consideră îndeplinită dacă întreprinderea care exercită ocupaţia de operator de transport rutier desemnează o persoană fizică ca manager de transport, titular al certificatului de competenţă profesională, care îndeplineşte cerinţa de bună reputaţie şi care conduce permanent şi efectiv activităţile de transport ale întreprinderii. În urma îndeplinirii cerinţelor privind accesul la transportul naţional contra cost, întreprinderea va fi înregistrată în Registrul electronic naţional al întreprinderilor autorizate şi i se va elibera o autorizaţie pentru transportul rutier naţional contra cost, care îi conferă acces la piaţă. De menţionat că operatorii care deţin deja licenţe de transport vor putea opera vehiculele sub 3,5 t pe baza licenţelor comunitare ai căror titulari sunt. ARR va elibera autorizaţia pentru transportul rutier naţional cu o valabilitate de 10 ani, după prezentarea documentului, în timp ce copia conformă, care va fi personalizată cu numărul de înmatriculare al vehiculului, va avea o valabilitate de minimum un an, fără a depăşi perioada de valabilitate a autorizaţiei pentru transportul rutier naţional contra cost. Pentru a obţine autorizaţiile şi copiile conforme ale acestora, companiile vor trebui să depună la ARR sau să transmită prin poştă o cerere prevăzută în anexele OMT 1567 însoţită de mai multe documente. Este vorba despre un document doveditor privind deţinerea sediului, de un document privind asigurarea întreţinerii tehnice a vehiculelor rutiere utilizate, precum şi de cazierul judiciar al managerului de transport şi declaraţie pe propria răspundere a acestuia (anexată la ordin), din care să reiasă că nu a fost sancţionat pentru încălcările prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009. Acestora li se adaugă cazierul judiciar al întreprinderii şi declaraţie pe propria răspundere a acesteia din care să reiasă că întreprinderea nu a fost sancţionată pentru încălcările prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, certificatul de competenţă profesională al managerului de transport precum şi cartea de identitate a vehiculului şi certificatul de înmatriculare, în copie.

Conform actului normativ citat, în cel mult 15 zile de la data depunerii cererii, ARR analizează documentele depuse, urmând ca, în cazul în care sunt îndeplinite cerinţele prevăzute de lege, să elibereze autorizaţia şi copia conformă a acesteia sau copia conformă a licenţei comunitare valabilă. În termen de cel mult 3 luni de la data eliberării autorizaţiei, ISCTR va efectua un control la sediul întreprinderii autorizate în vederea verificării îndeplinirii de către aceasta a cerinţelor.

Din 2015, conducătorii auto ai vehiculelor cu masa cuprinsă între 2,4 tone şi 3,5 tone sau cu 8+1 locuri trebuie să deţină certificate de competenţă profesională.

Din Ordinul 1567…
Obligaţii ale întreprinderilor autorizate

„Art. 1342. Întreprinderile autorizate să efectueze transport rutier naţional contra cost au următoarele obligaţii:

a) să utilizeze numai vehicule rutiere prevăzute de art. 111 din O.G. nr. 27/2011, a căror stare tehnică corespunde reglementărilor naţionale de siguranţă rutieră şi de protecţia mediului înconjurător, cu inspecţia tehnică periodică valabilă, certificate/clasificate/încadrate corespunzător, conform prevederilor legale în vigoare;

b) să se asigure că persoanele angajate în funcţii care concură la siguranţa rutieră sunt titulare ale unui certificat/atestat profesional valabil eliberat conform reglementărilor legale în vigoare;

c) să depună autorizaţia pentru transportul rutier naţional contra cost şi/sau copia conformă a acesteia la sediul inspectoratului teritorial al ISCTR în raza căruia s-a efectuat controlul, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la comunicarea măsurii suspendării acestor documente.

d) să efectueze transporturile rutiere de mărfuri cu respectarea maselor şi/sau dimensiunilor maxime autorizate;

e) să asigure locuri special amenajate pentru parcarea vehiculelor rutiere deţinute;

f) să efectueze transportul asigurând un sistem de fixare a încărcăturii astfel încât acesta să reziste la forţele exercitate (….)

p) să transmită Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., prin completarea unui formular, în formatul electronic disponibil pe site-ul acesteia, modificările privind situaţia conducătorilor auto angajaţi, în termen de cel mult 15 zile de la apariţia modificării; (…)“

Prevederile privind plăcuţele introduse din 2014 pentru a atesta dimensiunile şi masele vehiculelor de marfă le puteţi citi integral pe site-ul www.ziuacargo.ro, la secţiunea Ştiri.

Documente obligatorii la sediu

(i) autorizaţia pentru transportul rutier naţional contra cost eliberată pentru efectuarea transportului rutier naţional contra cost, în original;

(ii) cărţile de identitate ale vehiculelor, în original pentru cele deţinute în proprietate, respectiv în copie pentru cele deţinute cu orice alt titlu;

(iii) documentele doveditoare, din care să rezulte că deţine vehicule cu orice alt titlu, în original;

(iv) avizele medicale şi psihologice valabile pentru managerul de transport şi pentru conducătorii auto angajaţi/utilizaţi;

(v) toate documentele din care reiese menţinerea condiţiilor iniţiale care au stat la baza eliberării autorizaţiei pentru transportul rutier naţional contra cost;

(vi) formularul de expediţie/transport şi formularul pentru aprobarea transportului, în cazul transportului de deşeuri, pentru anul în curs şi anul precedent;

(vii) documentele doveditoare din care să rezulte angajarea în condiţii legale a persoanelor cu funcţii care concură la siguranţa circulaţiei.

 

Documente cerute şoferului cu ocazia controalelor în trafic:

(i) copia conformă a autorizaţiei pentru transportul rutier naţional contra cost, eliberată pentru efectuarea transportului rutier naţional contra cost;

(ii) legitimaţia de serviciu valabilă a conducătorului auto;

(iii) contractul de leasing sau de închiriere, după caz, în original sau copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deţinut cu contract de leasing ori de închiriere;

(iv) asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina întreprinderii autorizate, în copie;

(v) certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat;

(vi) documentul de transport;

(vii) documentele din care să rezulte apartenenţa pasagerilor la categoria pentru care este autorizat serviciul de transport persoane prin servicii regulate speciale.

 

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.