Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a constatat sâmbătă, la inspecția pe șantierul tronsonului de 60 km Suplacu de Barcău – Borș al Autostrăzii Transilvania, “neîndeplinirea atribuțiilor contractuale de către constructor și a solicitat prezența la București a conducerii companiei spaniole, pentru a decide viitorul proiectului”.
Povestea este veche: lucrările au pornit în anul 2007, când compania americană Bechtel a început construirea peste râul Arieș a celui mai mare viaduct din proiectul, lung de aproape un kilometru și înalt de 23 de metri. Însă lucrările au fost tărăgănate iar la inceputul anului 2011, abandonate.
De atunci până la rezilierea contractului cu Bechtel au mai trecut 2 ani ani, apoi alți 2 ani până la semnarea contractului cu un nou constructor, însă lucrările la tronsonul cu termen de finalizare 2012 nici măcar astăzi nu a intrat în șantier.
Noul antreprenor (Asocierea româno-spaniolă Corsan SA – Corviam Construccion SA (Spania), Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL şi Via Design SRL) a câștigat licitația în 31 martie 2015.
Două luni mai târziu, în 14 mai, a fost semnat și contractul, iar în iunie 2015, CNADNR a emis Ordinul de Începere a proiectării și execuția lucrărilor.
De atunci a trecut 1 an și două luni până când antreprenorul să transmită ultima variantă a proiectului tehnic, pentru avizare la CNADNR – cu întârziere, la începutul lunii august 2016.
CNADNR a plătit avansul
“În prezent, constructorul nu are niciun impediment pentru efectuarea lucrărilor. Mai mult decât atât, CNADNR a acordat avansul aferent acestui proiect iar antreprenorul a promis mobilizarea, lucru care nu s-a întâmplat. Stadiul de execuție pe acest contract este în continuare 0%”, precizează CNADNR.
Ministrul Transporturilor consideră că un astfel de parteneriat nu poate continua în aceste condiții. „Dacă până în data de 15 septembrie, constructorul nu va demara lucrările la capacitate optimă, nu eliminăm varianta rezilierii pentru că ne dorim ca acest proiect să progreseze”, a precizat Sorin Bușe.
O asociere de constructori neparafată
Contractul a fost semnat contra sumei de 701.000.000 lei, fără TVA (197,5 milioane euro, cu TVA). După 3 luni de la parafare, în octombrie 2015, CNADNR anunța că nici măcar întocmirea proiectului tehnic nu a debutat. Cauza: asocierea dintre constructorii români şi spanioli nu fusese încă parafată.
Alt neajuns a fost de-a dreptul şocant: dirigintele de şantier şi şeful echipei de proiectare nu cunosc limba română, „care este limba contractului”, anunţa CNADNR.
Pe de altă parte, CNADNR nu obținuse încă Acordul de Mediu, pe care şeful său de atunci, Narcis Neaga, spera că îl va obţine în… decembrie 2015!
Evident, nici nu i-a trecut prin cap să sancționeze în vreun fel antreprenorul pentru întârzierea întocmirii proiectului tehnic.
Magda SEVERIN