Ordonanță adoptată sub asediul protestelor

Guvernul a adoptat ordonanța de urgență (OUG) cerută de transportatorii FORT și COTAR, care au venit din toată țara să protesteze în Piața Victoriei pentru prelungirea licențelor de transport interjudețean pentru pasageri, transferul activității de rent-a-car la ARR și eliminarea sintagmei „în mod repetat” din Legea taximetriei.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Deocamdată, însă, au fost reglementate doar două dintre solicitările protestatarilor, iar, dintre acestea, cea privind „pirateria” mai așteaptă puțin. Vicepremierul Daniel Suciu, ministrul Dezvoltării, a declarat, la finalul ședinței Executivului, că au fost operate două modificări legislative.

„Am transferat atribuțiile privind organizarea și efectuarea transportului în regim de închiriere de la administrația publică locală la Autoritatea Rutieră Română. Această modificare a stat în transparență decizională timp de 10 zile și inclusiv autoritățile locale au fost de acord. Prin a doua modificare operată, a fost eliminată sintagma «în mod repetat» din Legea 38/2003, astfel încât «sancțiunea să fie aplicabilă atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice pentru efectuarea de transport public în mod ilegal» (încă de la prima abatere – n.r.)”.

„Pirateria”, eliminată abia după adoptarea Legii ridesharing

Daniel Suciu a recunoscut că această modificare a Legii taximetriei nu va intra în vigoare imediat, ci în „maxim două – trei săptămâni”. „Vreau să fac mențiunea că acest act normativ nu este îndreptat împotriva nimănui, ci, din contră, ne dorim să reglementăm și punem stop pirateriei din domeniul transporturilor, ceea ce patronatul din transporturi ne-a solicitat de foarte mult timp. În ultimele zile, am avut discuții – și nu puține – cu reprezentanții platformelor de ridesharing și, până la intrarea în vigoare a acestei ordonanțe, vom emite un alt act normativ, astfel încât și activitatea de ridesharing să fie reglementată. S-a constituit un grup de lucru alături de colegii noștri de la Ministerul Transporturilor și vă confirm că în maxim două – trei săptămâni, așa cum evaluăm, vom avea și un act normativ care să reglementeze activitatea de ridesharing”, a precizat el.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Precizăm că, în Parlament, a trecut de Senat „Legii Uber”, care urmează să primească votul final în Camera Deputaților. Potrivit actului normativ, aplicațiile de ridesharing vor fi obligate să se autorizeze și să plătească taxe. Totodată, șoferii vor trebui atestați profesional, la fel ca taximetriștii, și vor putea lucra numai dacă au cazierul curat. De asemenea, ei vor folosi aparate de marcat și vor da clienților bonuri fiscale.

Uber: „Vom opera ca până acum”

Oficialii Uber România au anunțat că OUG adoptată nu schimbă cu nimic lucrurile. „Ordonanța nu produce efecte și nu schimbă nimic pentru Uber sau pentru șoferii parteneri. Vom continua să operăm ca până acum”. Reprezentanții Uber așteaptă, în săptămânile următoare, adoptarea cadrului legislativ de reglementare a sectorului de ridesharing. „Apreciem angajamentul Guvernului de a grăbi adoptarea unei legislații moderne, pentru a răspunde nevoilor pasagerilor și șoferilor din România”, se arată într-un comunicat.

Prelungirea cu 4 ani a licențelor, prin Ordin

Nici prelungirea licențelor de transport interjudețean nu a fost adoptată, dar ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a promis că va emite un ordin în acest sens. „Suplimentar, în acel proiect de ordonanță (negociat cu transportatorii – n.r.), era prelungirea licențelor de transport pe o perioadă de 4 ani. Datorită observațiilor pe care le-am primit de la Ministerul Justiției – că această prelungire trebuia făcută de către autoritățile locale, în primă fază, printr-un ordin de ministru emis în 2018 și suspendat în instanță – prelungirea se va face prin ordin de ministru – pe care deja, l-am pus pe transparență, îl voi semna în perioada imediat următoare, pentru a nu exista niciun fel de probleme pe transportul interjudețean”, a explicat Răzvan Cuc. Proiectul de ordin, postat pe site-ul MT cu o zi înainte de adoptarea OUG în Guvern, are data-limită de 8 aprilie pentru transmiterea propunerilor/observațiilor.

Ordinul 1824/2018, suspendat în instanță

Atribuirea este blocată până la soluționarea pe fond în instanță a contestațiilor depuse împotriva OMT 1824/2018 – emis de fostul ministru Lucian Șova, care a modificat și completat Normele metodologice prevăzute în OMT 980/2011. Executarea actului normativ a fost suspendată de trei curți de apel. Curtea de Apel Oradea a arătat că nu s-au respectat normele de tehnică legislativă, lipsind studiul de impact, și a detaliat impactul negativ al acestuia.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Firma care a depus contestația, AutoGenn Logistic, a invocat și paguba iminentă, întrucât șansele de participare la noile proceduri de atribuire a traseelor interjudețene sunt înlăturate, din cauză̆ că deține mai multe mașini achiziționate în sistem de leasing, cu vechime de 3 ani, pe care, în urma criteriilor de atribuire impuse de ministrul Șova, nu le va putea nici măcar amortiza, iar de profit nici nu poate fi vorba.

Hagiu, FORT: „În sfârșit, un ministru se ocupă de noi”

Protestul membrilor FORT veniți în Piața Victoriei din toată țara s-a încheiat cu trei ore mai devreme decât fusese programat, după ce ministrul Răzvan Cuc a primit delegația lor la Guvern și a dat asigurări că OUG va fi adoptată în prima ședință a Executivului. Augustin Hagiu, președintele FORT, și-a exprimat convingerea că revendicările transportatorilor vor fi soluționate, deoarece „nu aduc niciun prejudiciu bugetului de Stat, ci dimpotrivă, îi aduc bani”.

„În sfârșit, un ministru se ocupă de noi. Avem angajamentul concret că, în ședința de guvern de săptămâna viitoare, prima ordonanță va pleca către Monitorul Oficial – cea care elimină sintagma «în mod repetat» și care prelungește programul interjudețean, respectiv trece la ARR componenta de rent-a-car din sectorul nostru de activitate. Am vrut să vedem un prim pas și am solicitat eliminarea de pe pagina de internet a ARR a calendarului atribuirii programului interjudețean, ceea ce s-a întâmplat fix la ora 10:00, așa cum am stabilit cu dl ministru. Este clar că suntem pe drumul cel bun”, a precizat Hagiu.

Ștefănescu, COTAR: „Pirateria este problema întregii țări”

Vasile Ștefănescu, președinte COTAR, a precizat că la protest (desfășurat a doua zi după cel al FORT) au participat transportatori din Cluj, Arad, Timișoara, Iași, Bacău, Constanța, Dolj, „pentru că pirateria este problema întregii țări, nu doar a Bucureștiului”. O delegație a intrat la negocieri, la Palatul Victoria, și a primit asigurarea că revendicările vor fi aprobate în următoarea ședință de Guvern.

„Cerem ca activitatea neautorizată, nelicențiată, să fie sancționată. Nu poți să îți iei mașina din fața blocului și să faci transport de persoane. Altfel, abrogați toate legile care sunt pe transport și facem și noi același lucru. Dar nu se poate ca noi să respectăm niște legi și alții nu. Iar parlamentarii să ceară un studiu de mobilitate, de oportunitate și, dacă se dovedește că cererea de taxiuri pe piață este mai mare decât este acum, putem spori coeficientul de la 4 la mie la 5, la 6 la mia de locuitori. Uber nu ar trebui să își facă lobby la parlamentarii noștri, ca să li se promoveze un proiect de lege pentru ei anume”, a reclamat Ștefănescu.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PÂLȘU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.