Primele perdele forestiere pentru drumuri vor fi plantate anul acesta, dar numai dupa exproprierea terenurilor, operatiune pentru care Ministerul Mediului si Padurilor (MMP) are alocati 4 milioane de lei, a anuntat, vineri, institutia. Legea nr. 213/2011 care modifica si completeaza Legea nr. 289/2002 privind perdelele forestiere de protectie a fost adoptata anul trecut si a intrat in vigoare la 2 noiembrie. Actul normativ spune ca reteaua de perdele forestiere va forma Sistemul national al perdelelor forestiere de protectie, declarat drept de utilitate publica. Pana la aplicarea legii vom mai avea insa de asteptat, intrucat proprietarii feliei de drum pe care vor fi plantati pomii trebuie sa isi dea acordul in scris pentru exproprierea terenului. In ritmul acesta, sistemul cu parazapezi pare inca singura metoda viabila de protectie a drumurilor nationale impotriva viscolului si a troienelor. Evident, daca panourile ar fi fost montate si pe drumurile nationale, nu numai pe autostrazi.
Realizarea Sistemului national al perdelelor forestiere de protectie se face, indiferent de titularii dreptului de proprietate, cu acordul scris al acestora, iar titularii dreptului de proprietate vor fi notificati de catre structurile teritoriale de specialitate ale autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
Exprimarea in scris a acordului de titularii dreptului de proprietate se face in termen de 45 de zile de la data notificarii acestora, prin structurile teritoriale de specialitate ale autoritatii publice centrale responsabile de silvicultura.
In situatia in care titularii dreptului de proprietate nu isi exprima acordul pentru realizarea lucrarilor prevazute, se demareaza procedura de expropriere pentru cauza de utilitate publica, in conditiile Legii 213/2011 expropriator fiind statul roman, prin Regia Nationala a Padurilor “Romsilva”.
Legea prevede, totodata, ca terenurile pe care se instaleaza perdelele forestiere de protectie au destinatie silvica si se introduc in amenajamente silvice in termen de 90 de zile de la receptia lucrarilor de impadurire.
Potrivit Ministerului Mediului, pana in acest moment au fost efectuate lucrari numai pentru perdele forestiere destinate agriculturii. Astfel, la nivelul anului trecut, exista acordul proprietarilor de teren pentru 63 de hectare, din care 48 au fost impadurite in 2010 si 2011, urmand ca in 2012 sa se realizeze restul pana la total.
A2, soseaua cea mai expusa viscolului
In ritmul acesta, sistemul cu parazapezi pare inca singura metoda viabila de protectie a drumurilor nationale. Ministrul Transporturilor a fost acuzata ca anul acesta nu a mai dispus amplasarea de parazapezi decat in anumite zone, iar urmarile s-au vazut in aceasta perioada de viscol.
Anca Boagiu sustine insa ca, spre deosebire de anul trecut, anul acesta nu a mai emis un ordin de ministru pentru amplasarea parazapezilor, dar aceasta nu inseamna ca ele nu exista. Exista, intr-adevar, dar numai pe autostrazi, potrivit directorului in CNADNR Cristian Andrei, care a precizat ca panourile parazapezi sunt montate pe o lungime totala de 160 km de autostrada. Aceasta inseamna ca drumurile nationale au fost vaduvite in aceasta iarna de astfel de panouri de protectie impotriva viscolului.
Pe de alta parte, cei de la Politia Rutiera spun ca Autostrada Soarelui (A2) are amplasate panouri chiar duble de parazapezi, care insa nu fac fata unui viscol de intensitatea celui inregistrat de 10 zile incoace. A2 este drumul cel mai expus viscolului, deoarece rafalele bat perpendicular si aduc toata zapada de pe camp pe carosabil.
Magda SEVERIN