Petiţii către Ponta şi Şova pentru finalizarea Autostrăzii Transilvania

Primarii celor 11 localităţi din Bihor prin care trece Autostrada Transilvania (A3) au semnat o scrisoare către premierul Victor Ponta şi ministrul delegat Dan Şova, ce a fost înregistrată, luni, de deputatul UDMR Cseke Attila, la Secretariatul General al Guvernului, prin care cer alocarea în bugetul anului viitor a „cel puţin 200 de milioane de euro pentru continuarea lucrărilor la tronsonul 3C, Borş-Suplacu de Barcău, pentru că este secţiunea cea mai avansată (execuţie 50%) şi este absolut logic să fie finalizată cu prioritate”. Este a doua petiţie în acest sens, după cea a preşedinţilor consiliilor judeţene (CJ) ai celor 6 judeţe prin care trece (sau ar trebui să treacă) întreaga autostradă. Premierul Victor Ponta a asigurat însă aseară că investiţia are asiguraţi banii în bugetul pentru 2014.

“Noi, primarii unităţilor administrativ-teritoriale pe al căror teritoriu este proiectată a se construi această secţiune (n.r. – tronsonul 3 C al Autostrăzii Transilvania), simţim consecinţele acestei decizii: forţă de muncă care şi-a pierdut locurile de muncă, cu toate consecinţele, inclusiv sociale, ce derivă de aici, impozite locale şi centrale care nu se mai plătesc şi o reticenţă tot mai mare a investitorilor de a veni în această zonă”, arată cei 11 primari din jud. Bihor.

Semnatarii cer cuprinderea în execuţia bugetară a echivalentului sumei de 200 de milioane de euro, necesară continuării lucrărilor la secţiunea 3C Borş – Suplacu de Barcău, “pentru ca în cursul anului 2014 acest tronson să poată fi predat spre utilizare traficului rutier”.

Cei 11 edili care au semnat alături de deputatul UDMR Cseke Attila reprezintă comunităţile din Abram, Balc, Biharia, Borş, Chişlaz, Sârbi, Sălard, Spinuş, Suplacu de Barcău, Tăuteu şi Tămăşeu, şi sunt membri ai celor patru partide parlamentare importante – PSD, PNL, UDMR şi PDL.

Semnal de alarmă şi de la preşedinţii CJ din 6 judeţe

În 31 octombrie au trimis o petiţie şi preşedinţii consiliilor judeţene ale celor 6 judeţe din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest.

“În calitate de preşedinţi ai Consiliilor Judeţene Bihor, Bistriţa, Cluj, Satu Mare, Maramureş şi Sălaj, avem numeroase întâlniri cu reprezentanţi ai mediului de afaceri, cu investitori români şi străini, cu primari ai oraşelor şi comunelor din judeţele noastre. O temă care revine perpetuu în cadrul acestor întâlniri este cea a finalizării Autostrăzii Transilvania, cu atât mai mult cu cât Drumul Naţional (DN) 1 este una dintre arterele de circulaţie cu cel mai intens trafic”, se arată în scrisoarea deschisă adresată premierului Victor Ponta şi ministrului Dan Şova.

Cei 6 preşedinţi de CJ sunt: Cornel Popa – Bihor, Emil Radu Moldovan – Bistriţa-Năsăud, Horia Uioreanu – Cluj, Zamfir Ciceu – Maramureş, Adrian Ştef – Satu Mare, Tiberiu Marc -Sălaj.

“De aceea, ca reprezentanţi ai judeţelor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest, vă rugăm să introduceţi ca obiectiv prioritar major al Guvernului realizarea tronsonului Borş-Zalău-Gilău al Autostrăzii Transilvania, răspunzând astfel unui deziderat general al cetăţenilor din judeţele noastre”, se mai arată în textul scrisorii.

Abandon după eliminarea Bechtel

Amintim că din proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania – aprobat în 2003 şi început în 2004 în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel – au fost construiţi numai 52 de km, în 2009 şi 2010, iar toată lucrarea trebuia executată până în 2012.

Contractul a reziliat la sfârşitul lunii mai 2013, de ministrul delegat Dan Şova, iar statul român a plătit companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Iniţial, atât premierul Ponta, cât şi ministrul Şova au anunţat toată primăvara că vor atrage bani europeni pentru finalizarea celorlalte tronsoane. Nu au reuşit. Şova declara la finele lunii iunie că Autostrada Transilvania va putea fi realizată numai prin concesiune, fiind exclusă o finanţare din fonduri europene.

În lipsa banilor la buget, DPIIS nici nu s-a grăbit cu licitarea lor. Lucrările la singurul lot de 8,7 km (3A1 Gilău – Nădăşelu, jud. Cluj), pentru care s-au semnat contract în aprilie, au fost amânate pentru anul viitor.

Stadiul lucrărilor pe secţiunea 2B Câmpia Turzii – Gilău (52 km) este de 97,1%, iar pe 3C Suplacu de Barcău – Borş (64,5 km) este de 50,1%.

Preşedintele Traian Băsescu acuza în 27 august că Guvernul îngroapă bani pe Autostrada Transilvania. Premierul Victor Ponta a replicat că şeful statului “se ocupă să bage strâmbe”.

Investiţii de 6% din PIB

Premierul Victor Ponta a anunţat aseară, la finalul discuţiilor cu delegaţia FMI, că “pentru investiţii, în ansamblu, am prevăzut ca date de construcţie a bugetului investiţii care să depăşească 6% din PIB, în acest fel având posibilitatea să continuăm creşterea economică şi să lansăm anumite proiecte extrem de importante pentru diverse domenii”.

El a adăugat că “vom avea alocate în buget 2 miliarde de lei pentru continuarea investiţiilor în infrastructura locală şi 500 de milioane de lei pentru continuarea programelor pe care le avem în desfăşurare tot pentru investiţii în infrastructură, programe finanţate de către BEI, BERD sau Banca Mondială”.

“De asemenea, avem prevăzut un buffer bugetar pentru a putea semna şi demara proiecte importante de infrastructură, în primul rând, proiectul de Autostradă Comarnic-Braşov, chiar cu 2014 şi, de asemenea, proiectul de Autostradă Suplacu de Barcău – Borş, o parte din ceea ce ştiţi că s-a declanşat ca fostul proiect al Autostrăzii Transilvania şi pe care trebuie să îl continuăm şi avem posibilitatea să-l continuăm în 2014”, a precizat Victor Ponta.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.