Piaţa se află în creştere

Cu ocazia lansării internaţionale a noii geraţii FM-X, am avut oportunitatea să aflăm, în cadrul unui interviu cu Thomas A. Fischer, managing director al Still GmbH, câteva detalii despre piaţa internaţională, dar şi cea românească, de echipamente destinate domeniului logistic.

 

Ziua Cargo: Cum se prezintă în ultima vreme piaţa de echipamente destinate manipulării mărfurilor, la nivel internaţional?

Thomas A. Fischer: 2013 a fost un an record pentru piaţa mondială de echipamente de manipulare a mărfurilor, depăşind chiar bariera de un milion de unităţi. Piaţa s-a dezvoltat destul de bine, în special în America de Nord şi China – aceasta din urmă devenind între timp cea mai mare piaţă singulară din lume. Pieţele din Vestul Europei s-au menţinut la un nivel aproape liniar. Ţările din Sudul Europei, cum ar fi Italia sau Spania, se luptau încă pentru a-şi reveni. În Europa Centrală şi de Est, Still a înregistrat o creştere destul de substanţială. Pentru noi, Europa este şi va rămâne piaţa principală.

Care a fost impactul crizei din 2008-2009 asupra propriei dumneavoastră activităţi?

Impactul crizei a fost destul de puternic; am pierdut într-un singur an, 2008-2009, 30% din cifra de afaceri, aproximativ 500 milioane euro, scăzând de la 1,5 la aproximativ 1 miliard. Vânzările de stivuitoare noi au scăzut cu aproape 50%, dar vânzările second-hand, închirierea şi serviciile post-vânzare ne-au ajutat să amortizăm o parte din aceste pierderi. În domeniul nostru, este foarte important să dai dovadă de flexibilitate, elasticitate, deoarece mereu s-au înregistrat suişuri şi coborâşuri, chiar dacă ratele de fluctuaţie nu au fost chiar de 30%.

Care au fost măsurile pe care le-aţi adoptat pentru a face faţă acestei situaţii?

Ne-am ajustat costurile, asigurându-ne în acelaşi timp de faptul că putem face faţă crizei fără a reduce personalul de bază, deoarece aveam certitudinea că volumul afacerii îşi va reveni. Desigur, a trebuit să facem şi câteva schimbări din punct de vedere organizaţional, centralizând, de exemplu, forţele mai multor centre de pe teritoriul aceleiaşi ţări, pentru a face economie. Şi am avut dreptate, revenirea s-a întâmplat foarte rapid, în 2010-2011. De asemenea, parte a strategiei noastre a fost şi dezvoltarea la nivel internaţional. Am investit în organizaţia noastră din S-E Asiei, am deschis o subsidiară în Singapore, ne-am crescut prezenţa în America de Sud, iar anul trecut am preluat dealerul din Turcia. Am urmărit să ne extindem reţeaua în afara Europei şi pentru a fi mai puţin vulnerabili la schimbările de aici şi de a putea contrabalansa mai bine evoluţia pieţei de pe bătrânul continent.

Care este importanţa pieţei româneşti în strategia Still?

Am decis să acţionăm direct pe piaţa românească, prin intermediul unei reprezentanţe, de la sfârşitul lunii martie 2008. În prezent, Still este lider de piaţă pe segmentul stivuitoarelor electrice. În domeniul echipamentelor cu motoare cu combustie internă, ne disputăm primul loc cu un competitor, având o cotă de piaţă de aproximativ 20%. Investim foarte mult în servicii şi avem peste 30 de puncte de service sub forma unor ateliere mobile autonome complet utilate, care acoperă întreg teritoriul ţării. Tehnicienii noştri trebuie să fie aproape de client – avem 2.200 de astfel de ateliere mobile peste tot în Europa, care, practic, operează direct de acasă.

Considerăm că România are un mare potenţial de dezvoltare, şi acest lucru nu numai datorită producţiei Dacia, ci şi datorită retail-ului, alături de care creştem şi noi. Considerăm că, deşi nu este cea mai mare, piaţa românească se situează, pentru noi, în top 5 – Europa Centrală şi de Est. Din punctul de vedere al deciziei de cumpărare, preţul de achiziţie rămâne deocamdată un criteriu principal urmărit, în defavoarea costului total de operare (TCO) sau a aspectelor legate de mediu. Dar acest lucru se va schimba în timp: TCO şi protecţia mediului câştigă tot mai multă importanţă, ceea ce reprezintă un avantaj clar pentru produsele noastre.

Care sunt particularităţile competiţiei cu celelalte mărci din cadrul grupului Kion?

În cadrul grupului Kion, top managementul mărcilor (Still, Linde, Fenwick, OM, Baoli, Voltas – n.r.), departamentele de cercetare-dezvoltare şi de achiziţii lucrează împreună, dar structurile de vânzări sunt absolut diferite şi suntem într-o puternică şi permanentă competiţie. Această abordare are avantajul că mărcile se stimulează una pe cealaltă să aibă cea mai bună ofertă, iar acesta este un lucru benefic pentru clienţi.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihăilescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.