PRIMA OPERAȚIUNE ROADPOL DIN 2024: Dezastru, la camioane și autobuze!

Prima operațiune de control ROADPOL din anul 2024, denumită generic „Truck & Bus”, a relevat o creștere bruscă a ratei de încălcare a normelor în cazul camioanelor și autobuzelor, la cele din urmă aproape dublându-se, față de anul trecut.

Controlul greutății în timpul operațiunii (sursă foto: ROADPOL)

Campania ROADPOL de aplicare a legii la nivel european, privind transportul comercial, s-a desfășurat în perioada 19-25 februarie și va fi urmată, în acest an, de alte două. În locuri aleatorii, acțiunea a fost sprijinită și de echipe ale instituțiilor de inspecție rutieră Euro Controle Route, precum și de experți ai Agenției Europene a Muncii.

29 de țări participante

De data aceasta, numărul de vehicule inspectate a fost mult mai mare, față de cel de la operațiunea din anul 2023, deoarece au luat parte 29 de țări. „Conform feedback-ului acestora, au fost verificate 248.498 de camioane (121.933, în 2023) și 130.519 de autobuze (91.590, cu un an în urmă), iar în timpul săptămânii de control polițiștii au constatat 95.833 de încălcări (51.468, în 2023), dintre care 86.830 la camioane și 9.003 la autobuze. În 2.467 de cazuri a trebuit să fie interzisă continuarea călătoriei, până la restabilirea stării corespunzătoare a camionului sau a încărcăturii. Această măsură administrativă a fost impusă și pentru 106 autobuze, a informat ROADPOL.

1 din 3 camioane, în neregulă

Rata de încălcare a fost de 34% în cazul camioanelor, ceea ce reprezintă o creștere de 41% față de anul trecut. În ceea ce privește autobuzele, deși nominal mai mică, rata încălcărilor este de 6,9%, aproape dublă față de cea de anul trecut, de 3,5% conform ROADPOL. Pentru traficul de marfă, acest lucru înseamnă că 1 din 3 camioane verificate a înregistrat o încălcare. „Acest lucru evidențiază riscul semnificativ pe care traficul de marfă îl reprezintă pentru siguranța rutieră, subliniind nevoia continuă de monitorizare. Ofițerii de poliție europeni sunt supuși unei pregătiri riguroase, în ceea ce privește controalele în traficul greu, lucru evident în rata ridicată de încălcări detectate”, a declarat comisar-șef Jana Peleskova, coordonatoarea Grupului de Lucru Operațional ROADPOL, de la Poliția Republicii Cehe. În cazul camioanelor, cele mai multe nereguli au fost constatate în domeniul depășirii timpului de conducere, al setărilor sau manipulării tahografului, al vitezei și al încălcărilor de ordin tehnic (inclusiv încărcături supraponderale și nesigure). În cazul autobuzelor, cele mai multe nereguli au fost reprezentate de lipsa purtării centurilor de siguranță și a altor sisteme de siguranță, depășirea vitezei legale, a timpilor de conducere, precum și de probleme privind setările tahografului și documentele vehiculului.

Manipularea tahografului, tot mai frecventă

ROADPOL subliniază că „din nefericire, încă mulți șoferi au încălcat reglementările sociale valabile la nivel european, ceea ce înseamnă că au condus autovehiculul mai mult decât este permis prin lege, fără a respecta pauzele obligatorii”. De multe ori, tahografele nu au fost gestionate corespunzător și, în cazuri izolate, au fost detectate manipulări deliberate ale tahografelor digitale. „În fiecare an, manipularea setărilor tahografului sau manipularea intenționată a acestora devine tot mai frecventă. Presiunile concurențiale din acest sector pot determina astfel de fraude, oferind transportatorilor câștiguri financiare semnificative, în detrimentul unor riscuri sporite pentru siguranța rutieră”, a comentat Peleskova. Din punctul său de vedere, oboseala conducătorului auto poate duce la coliziuni cu repercusiuni grave, având impact nu doar asupra șoferului de camion sau de autobuz, ci și asupra celorlalți participanți la trafic.

Următoarea operațiune ROADPOL „Truck & Bus” va avea loc în perioada 13-19 mai.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.