Autostrada A8 Târgu Mureş – Iaşi nu va deveni niciodată realitate, fiindcă e prea scumpă, odată cu aplicarea unor soluţii tehnice extrem de costisitoare, avertizează Asociaţia Pro Infrastructură.
Iată precizările, într-un comunicat postat în 6 februarie pe propria pagină de Facebook.
“Ieri, 05.02.2019, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a scos în sfârşit la licitaţie completarea studiului de fezabilitate (SF) al Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Târgu Neamţ. Proiectantul va avea la dispoziţie maxim 30 milioane lei şi 14 luni pentru actualizarea SF şi alte 4 de asistenţă tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentaţiei de lucrări.
Din păcate, nu este o veste bună, preţul estimat fiind mult prea mic, mai ales comparând cu bugetele oferite la revizuirile din anul 2014: 76 milioane lei atunci, faţă de doar 30 milioane acum pentru 210 km.
Există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, aşa cum s-a întâmplat la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Piteşti, să se livreze doar o parte din servicii şi apoi să se rezilieze contractul!
Mai mult, viteza de proiectare în zona de munte este 120 km/h, rezultând soluţii tehnice extrem de costisitoare. Cerem insistent optimizări de traseu şi structuri, cât şi implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate, fiindcă e prea scumpă.
În 2010-2011 s-au realizat studiile de fezabilitate pe cele trei secţiuni ale Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Iaşi (311 km), iar în iunie 2014, din cele trei licitaţii demarate de CNAIR, doar una a fost finalizată, respectiv cea aferentă tronsonului Târgu Mureş – Ditrău, contractul fiind semnat cu Search Corporation, în mai 2015.
La distanţă de trei ani, pe data de 19 ianuarie 2018, CNAIR a reziliat contractul”.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat în 5 februarie licitaţia pentru completarea Studiului de Fezabilitate (SF) al Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Târgu Neamţ.
Valoarea estimată a contractului este de 30 de milioane de lei, iar ofertele pot fi depuse până la data de 20 martie 2019.
Câștigătorul licitației va avea la dispoziție 14 luni pentru actualizarea SF şi alte patru luni de asistenţa tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentaţiei de lucrări.
Licitația a fost lansată la câteva zile după ce mai multe asociații din zona Moldovei au amenințat Guvernul că vin la București să protesteze, dacă în Bugetul de stat pe 2019 nu vor fi alocate fondurile necesare demarării procedurilor pentru realizarea autostrăzii. În proiectuld e buget postat în dezbatere publică nu seunt prevăzute fondurile respective.
Amintim că Autostrada A8 Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iași a fost aprobată de Parlament, prin lege, în 7 noiembrie 2018, iar președintele Klaus Iohannis a promulgat-o. Actul normativ prevede ca în termen de 30 de zile ministrul Transporturilor să demareze procedurile.
Luni, Ministerul Transporturilor a anunţat că fondurile pentru elaborarea documentaţiilor tehnico-economice pentru tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ vor fi incluse în bugetul pe 2019.
Iar aceasta, după ce conducerea CNAIR a transmis către MT textul propus pentru a fi inclus “ca articol distinct în Legea Bugetului de Stat pentru anul 2019, în vederea asigurării bugetului pe anul 2019 aferent elaborării documentaţiilor tehnico – economice pentru obiectul de investiţie Autostrada Unirii – tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ, care este repartizat astfel: credite de angajament 2019: 37.380 mii lei şi credite bugetare 2019: 9.309 mii lei”‘.
Un alt proiect a fost aprobat de Guvernul Dăncilă, pentru a fi construit prin parteneriat public-privat: Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, cu o lungime totală de 310 kilometri, ce va costa 16,4 milioane de euro pe kilometru, cu un cost total de 5,1 miliarde de euro.
însă legea adoptată în Parlament prevede că Autostrada 8 Tg Mureș – Iași va fi construită din fonduri europene.