Profit în creştere pentru OTZ

„2013 a fost un an bun pentru OTZ, chiar foarte bun, în ideea că am continuat să ne definim, ţinând cont de faptul că nu suntem o firmă foarte veche“, a afirmat Răzvan Boşomoiu, Commercial Director OTZ, cu care am discutat despre elementele ce definesc astăzi compania de logistică, ce pare să fi depăşit riscurile la care criza a supus afacerile aflate în dezvoltare.

Ziua Cargo: Cum a fost anul 2013 pentru OTZ?

Răzvan Boşomoiu: A fost, fără îndoială, un an foarte bun. Suntem o firmă tânără şi există riscul să nu te maturizezi, să nu îţi maturizezi procesele care susţin creşterea. Cifrele din 2013 sunt dovada cea mai bună a faptului că am reuşit să ne stabilizăm şi să trecem la următoarea etapă de creştere. Din păcate, nu multe firme reuşesc să depăşească acest punct. Şi nu numai în România, ci şi pe plan internaţional. În cazul nostru, chiar dacă majorarea cifrei de afaceri nu a fost una foarte mare, rata profitului a crescut semnificativ, ca urmare a unei perioade în care am ales o strategie de dezvoltare pe baze sănătoase. Am redus costurile prin eficientizare, nu prin scăderea nivelului de servicii către clienţii noştri. Din 2013 am structurat activitatea pe patru linii mari de business: depozitare, transport, distribuţie şi expediţie. Procesele sunt în prezent mult mai bine definite, sunt sistematizate, automatizate într-o mare măsură, ceea ce elimină greşelile pe care le-ar putea genera factorul uman. Avem sisteme WMS şi TMS moderne, pe care le vom interfaţa 100% în perioada următoare. De-a lungul timpului, ne-am numărat printre firmele româneşti inovatoare şi considerăm că acest lucru are o direcţie strategică pentru a putea răspunde cerinţelor clienţilor, cerinţe ce evoluează într-un ritm accelerat.

Cum a evoluat activitatea de expediţie şi cea de distribuţie?

În ceea ce priveşte activitatea de expediţie, trebuie urmărită dinamica pieţei, schimbările care au loc şi care ne-au determinat să ne schimbăm perspectiva, de aceea am lucrat la optimizarea activității de expediții internaționale. Este foarte greu să nu faci transport internaţional în condiţiile în care clienţii se consolidează din ce în ce mai mult regional. În paralel, grupajele îşi cresc ponderea, ajungând în acest moment la un procent de 43% din activitatea de transport (în creştere cu 3% faţă de anul trecut). Stocurile sunt din ce în ce mai mici, iar marfa trebuie să se mişte din ce în ce mai repede. Reorganizarea activităţii şi expertiza adunată de-a lungul timpului sunt factori ce au contribuit la creşterea cererilor pe partea de distribuţie. Sunt judeţe cu 2.000 de adrese de livrare pentru care avem maşini de 3,5 şi 7,5 t dedicate.

Care au fost provocările anului trecut?

Pot spune că am transformat o mare parte din provocări în oportunităţi. Am crescut numărul clienţilor şi am extins activitatea cu clienţii pe care îi avem deja în portofoliu. Spre exemplu, sunt clienţi pentru care făceam doar depozitare, iar acum am extins domeniul de activitate şi în zona transporturilor; pentru alţii ne-am extins teritorial – dacă înainte operam pentru ei doar pe Bucureşti, acum lucrăm şi pe zona Bacău. Avem o relaţie foarte bună inclusiv cu clienţii din retail. Dacă este să ne referim la evoluţiile pe care le-am simţit pe pieţele unde activează clienţii noştri, în 2013 lucrurile s-au mişcat bine în domeniul electronicelor, unde Black Friday a generat un vârf semnificativ. Au fost momente în care am apelat la inovaţie, la metode care să ne crească foarte mult productivitatea şi am reuşit. Am asigurat, pe lângă livrarea către magazine, şi pregătirea livrărilor la domiciliu, ceea ce a reprezentat un adevărat exerciţiu. Primeam informări în mijlocul nopţii privind stadiul în care se aflau operaţiunile de încărcare a camioanelor, am lucrat 24/24, iar organizarea în depozit s-a făcut în funcţie de specificul activităţilor promoţionale ale clientului. Sistemul gândit a fost unul foarte complex. În prezent, cea mai mare provocare rămâne dinamica pieţei, care este foarte impredictibilă. Sunt foarte mulţi factori care te împiedică să faci previziuni cât de cât exacte şi toate astea se simt în stocurile din depozit, iar aici mingea intră în terenul nostru. Am încercat, în acest context, să ne variabilizăm costurile şi am ales să mergem pe depozite închiriate. Reţeta ar fi să ai un spaţiu unde, pe baza estimărilor, ajungi la un grad de ocupare planificat, iar vârfurile le acoperi cu module închiriate temporar. Avem câţiva clienţi cu o sezonalitate accentuată, iar activitatea noastră trebuie să se adapteze cerinţelor lor. Ca noutăţi, avem depozitul din Bacău de 4.500 mp, precum şi platformele din Timişoara, Râmnicu Vâlcea, Piteşti, Braşov (unele dintre ele destinate cross-docking-ului). Pentru 2014 plănuim să dezvoltăm mai multe depozite, să depăşim nivelul de platformă cross-docking în mai multe oraşe.

Veţi creşte flota în 2014?

Avem în plan o creştere a flotei de distribuţie pentru 2014. Vrem să integrăm, de asemenea, flota subcontractată, să construim o flotă mare pe care să ne bazăm activitatea. Asta se va face pe baza unor parteneriate care să fie active pe tot timpul anului, şi vara, când sezonalitatea generează o cerere mai mare, dar şi iarna, când cererea este mult diminuată. Din punct de vedere al dezvoltării, vrem să deschidem mai mult decât platforme de cross-docking, pentru a avea o reţea care să permită clienţilor noştri să acopere eficient toată ţara. Vrem să le propunem clienţilor „spargerea“ stocurilor pe mai multe zone, astfel încât marfa să ajungă mai repede la clientul final. Lucrăm la modernizarea WMS-ului în vederea reducerii timpilor de pregătire a comenzilor, deja fiind în teste o versiune îmbunătăţită a acestuia. În paralel, TMS-ul va fi integrat cu WMS-ul. Am încredere că 2014 va aduce pentru OTZ noi provocări, pe care le vom transforma în oportunităţi.

Ponderea activităţilor în cifra de afaceri în 2013:

– Transport 55%

– Depozitare 24%

– Distribuție 16%

– Spediție 5%

 

Mihai Cruceru, Warehouse Country Manager OTZ:

„Pentru a face faţă cerinţelor clienţilor în perioada reducerilor semnificative generate de Black Friday, am dublat numărul de oameni prin angajare pe proiect, am asigurat program non-stop, inclusiv week-end-uri, pe toată perioada proiectului, şi am supradimensionat flota de utilaje prin închiriere pe perioadă determinată. În paralel, am extins spaţiul de depozitare pentru a putea prelua marfa de la furnizor ca să putem asigura stocul necesar livrărilor şi am supradimensionat zonele de picking. Toate acestea în condiţiile în care toată activitatea din depozit era coordonată în strânsă legătură cu clientul. Concret, preluarea comenzilor şi pregătirea lor se realiza din oră în oră.“

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.