După o lună de proteste din partea transportatorilor, pe șoselele de centură, Guvernul a acceptat, în 14 septembrie, înghețarea timp de 6 luni a tarifelor RCA și a aprobat Ordonanța de Urgență cerută de ei încă din primăvară, cu stabilirea unui preț de referință. Însă, cum actul normativ nu a prevăzut și valoarea tarifului plafonat – urmând a fi decis de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) -, patronatele nu au renunțat la mitingul din Piața Victoriei, programat pentru 15 septembrie.
UNTRR, FORT, APTE 2002 și APULUM – mai puțin COTAR, care s-a retras de la protestul din 15 septembrie – au asediat, din nou, cu camioane, autobuze și taxiuri, sediul Guvernului, cerând să fie făcut public tariful plafonat. În acelaşi timp, protestele au continuat în cele mai împortante oraşe din ţară.
„Plafonarea tarifelor RCA de către Guvern s-a făcut fără a se menționa valorile, lăsând în sarcina ASF stabilirea acestora, fără nicio ghidare sau restricție. Este vorba despre același ASF, cu aceeași conducere care a provocat criza actuală din piața RCA”, au reclamat protestatarii. Potrivit alin. (3) al Art. 34 din OUG publicată în 14 septembrie, „În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ASF va stabili tarifele de primă (maxime) pe categorii de vehicule, ce urmează a se aplica de către societăţile de asigurare RCA. Acestea vor fi adoptate conform art. 4 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată”.
Totodată, patronatele din transporturile rutiere au cerut Parlamentului să îl demită „imediat” pe președintele ASF, Mișu Negrițoiu, „după ce, în ultimul an, și-a dovedit incompetența în a conduce piața asigurărilor din România”.
Transportatorii au arătat că, în anul 2012, o poliță RCA pentru un camion costa 300 de euro, iar, de atunci, prețul ei evoluat vertiginos: în 2013 a ajuns la 700 de euro, în 2014 – la 1.000 de euro, la finalul anului 2015 – la 3.500 euro și, „în pofida sesizărilor și dialogului cu autorități și asigurători, a ajuns să coste peste 5.000 euro la clasa B0, după iulie 2016”.
Cioloș: Stabilirea prețului RCA nu e de competența Guvernului
Huiduit ore în șir de protestatari în piață, premierul Dacian Cioloș le-a transmis că stabilirea prețurilor RCA nu o face Guvernul.
„După consultări cu transportatorii, ASF și Consiliul Concurenței, Guvernul a adoptat OUG tocmai pentru a crea cadrul juridic care să permită rezolvarea acestor probleme. Ordonanța reflectă solicitările transportatorilor, respectând legea și rolul tuturor instituțiilor implicate. Nu este în competența Guvernului să stabilească valoarea de plafonare a tarifelor RCA și este inadmisibil să i se solicite Guvernului acest lucru. Această chestiune trebuie clarificată de ASF. Guvernul nu se poate substitui instituțiilor care trebuie să-și asume responsabilitatea rezolvării disensiunilor dintre asigurători și transportatori”, se arată în declarația de presă.
„Problema RCA trenează de multă vreme, din cauza incapacității instituțiilor responsabile de a gestiona această situație”, a precizat premierul.
Intervenția lui Iohannis
După ore bune în care nimeni nu părea să coboare în stradă la protestatari, aceștia au făcut apel la președintele Klaus Iohannis, reclamând că au trimis propunerile de preț Guvernului, dar acesta îi „sfidează”. Apoi, au transmis un ultimatum: „Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002 – solicită intervenția urgentă a Parlamentului și a Președinției României, pentru a determina ASF să prezinte, astăzi, într-o oră, valorile la care se îngheață tarifele RCA”.
Prin intermediul purtătorului său de cuvânt, șeful statului a solicitat instituțiilor cu atribuții în domeniu „să reia dialogul cu transportatorii și companiile de asigurări, astfel încât să fie clarificate soluțiile pentru deblocarea actualei situații”. „Este important ca toți factorii implicați – ASF, Consiliul Concurenței, Guvernul – să identifice, în cadrul dialogului instituțional care se impune, instrumente adecvate, pentru ca problemele transportatorilor să capete nu doar o rezolvare imediată, ci una pe termen lung”, a transmis Klaus Iohannis.
7.500/an pentru un camion
Răspunsul a venit exact într-o oră. ASF a invitat la discuții o delegație formată din 4 membri ai UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM și au convenit: frecvența și dauna medie, ținând cont și de daunele întâmplate și neavizate, precum și de trendul acestora, conform datelor statistice publicate la nivel de piață (raportul Milliman), actualizate la 30 iunie 2016; încărcarea de maxim 25% pentru cheltuieli administrative, achiziție, taxe etc; încărcarea pentru aplicarea sistemului de bonus/malus. „De exemplu, se estimează un tarif maxim de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0. Acest tarif țintă nu include încărcări pentru profit și marja comercială”, a precizat ASF.
Protestatarii au considerat aceasta o mare victorie, după ce acuzaseră Guvernul că „vrea să înghețe tarifele RCA la camioane la 18.500 lei”. UNTRR, FORT, APTE 2002 şi APULUM ceruseră, inițial, un tarif de 4.907 lei, arătând că acesta „reprezintă dauna medie de 18.500 lei, la care se adaugă frecvența daunei de 15,6%”. „Rezultă o primă medie tehnică de 2.886 lei, la care se adună cheltuielile administrative, revenind un tarif de 4.907 lei/an, la care toate daunele și cheltuielile asigurătorilor sunt acoperite”, au punctat patronatele. Celelalte tarife solicitate inițial sunt: 1.050 lei/an – autoturisme persoane juridice; 1.108 lei/an – autoutilitară până la 3,5 t; 1.633 lei/an – autoutilitară între 3.500 kg și 7.500 kg; 3.610 lei/an – autoutilitară între 7,5 t și 16 t; 2.129 lei/an – autobuze.
Patronatele au apreciat, însă, că „rezultatul este cu atât mai mare, cu cât este pentru prima oară după 17 ani când Guvernul, cu avizul Consiliului Concurenței, aprobă înghețarea tarifelor RCA în conformitate cu art. 4, alin. 3, din Legea 21/1996 a Concurenței”. „Solidaritatea celor patru asociații în fața autorităților ne-a demonstrat că putem obține condiții pentru aplicarea corectă a legilor din România. Avem convingerea că, în următoarele zile, vom obține un tarif corect și la asigurarea RCA pentru celelalte categorii”, au transmis învingătorii, mulțumindu-le public atât membrilor, cât și transportatorilor neafiliați care li s-au alăturat protestului din toată țara.
COTAR: Prețul este cu 40% mai mare decât cel agreat la Guvern
Însă liderul COTAR, Vasile Ștefănescu, susține că prețul stabilit de protestatari cu ASF că este „absolut inadmisibil”, deoarece „a crescut subit cu peste 40% față de ce convenisem cu o zi înainte la Guvern”. „La tariful țintă, de 7.500 lei, se adaugă încărcări pentru profit (de aproximativ 5%) și marja comercială (de aproximativ 10%), care duc, în realitate, la un 8.625 de lei pentru polița RCA. Dacă acest Consiliu al ASF suferă de amnezie, îi reamintim valorile agreate la Guvern în baza raportului Milliman, pentru clasa B0: taxi – 1.200 lei/an, transport persoane – 3.000 lei, autoutilitare de peste 16 tone – 6.000 lei”, a precizat Vasile Ștefănescu.
Aceste tarife au reprezentat, de fapt, motivul pentru care, potrivit comunicatului transmis, președintele COTAR a ales ca membrii confederației să nu participe la mitingul din Piața Victoriei, mai susține el. Ștefănescu cere, în continuare, Parlamentului demiterea lui Mișu Negrițoiu.
Negrițoiu: Următorul șef va face curățenie
Președintele ASF a fost audiat la comisiile reunite ale Parlamentului, cu o zi înainte de protest, afirmând că nu își depune demisia de onoare, așa cum i-au cerut-o, la unison, patronatele și unii parlamentari din comisii. „Dar următorul șef al instituției va fi în curând și va face curățenia pe care o cereți”, le-a spus Mișu Negrițoiu.
El susține că nu a secretizat raportul Milliman, dar legea îi interzice să publice date despre companii: „Nimic din ce s-a zis aici nu sunt noutăți; ele circulă în spațiul public de luni de zile. Vorbesc despre Raportul Milliman. Acest raport nu a fost niciodată secretizat. El nu poate să fie public, pentru că articolul 19 din Legea asigurărilor ne interzice să facem publice date despre companiile de asigurare. (…) Nu cred că trebuie să mă apăr. (…) Eu spun că am reformat o instituție și nu am avut vreo întâlnire cu vreun asigurător în afara instituției. Am avut o singură întâlnire, la un eveniment, cu directorul de la Țiriac Asigurări, atunci când s-a schimbat fostul director, pentru că acesta era și membru al UNSAR”, s-a apărat Negrițoiu.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro