România, locul 2 în UE la decese în accidente auto. (Micro)Somnul la volan

Cu o rată de 91 de persoane decedate la un milion de locuitori, ţara noastră ocupă locul doi în Uniunea Europeană la numărul de morţi din accidente rutiere în 2014, potrivit Comisiei Europene. Evident, nu este vorba despre şoferii profesionişti, ci de posesorii de autoturisme.

În acest context, până în luna septembrie a acestui an se va derula Campania „(Micro)Somnul la volan – un pericol real!”.

Aceasta îşi propune să informeze şi să conştientizeze conducătorii auto cu privire la atitudinile responsabile în traficul rutier şi, de asemenea, să reducă riscul producerii accidentelor de circulaţie pe fondul oboselii accentuate, una dintre cele mai frecvente cauze identificate de specialişti, în ultimii ani.

Vor fi distribuite peste 10.000 de materiale informative participanţilor la trafic, care îşi petrec vacanţa în staţiunea Mamaia şi în municipiul Constanţa.

Potrivit specialiştilor, persoanelor care parcurg distanţe mari sau pleacă în concedii le este recomandat să nu conducă pe timpul nopţii şi după-amiaza, deoarece oboseala la volan se instalează cu precădere în aceste momente din zi.

Astfel, psihologii ne sfătuiesc să evităm să conducem între orele 2.00 şi 2.59, când bioritmul şi vizibilitatea sunt reduse şi între orele 15.00 şi 15.59, când oboseala acumulată în timpul zilei are mare influenţă asupra capacităţii de conducere.

De asemenea, specialiştii au constatat că există mai multe faze ale oboselii la volan – de la oboseala uşoară, la aţipire şi apoi adormire. De cele mai multe ori, oboseala la volan este asemănată cu o altă cauză foarte gravă de producere a accidentelor rutiere, şi anume neatenţia.

Proiectul este elaborat şi derulat de o reputată echipă de psihologi, după efectuarea mai multor studii, şi face parte dintr-o campanie mai amplă de conştientizare şi prevenţie, organizată de Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihoTrafiQ. În cadrul proiectului, s-a mai derulat campania naţională “Alcoolul la volan este un accident!”, menită să informeze opinia publică asupra accidentelor rutiere care au drept cauză conducerea autovehiculelor sub influenţa băuturilor alcoolice.

„Din nefericire, România este una dintre ţările cele mai nesigure din Uniunea Europeană atunci când vorbim de siguranţa rutieră. În top suntem depăşiţi doar de Letonia şi avem o rată de decese la un milion de locuitori, mult peste media UE, de 91 faţă de 50,5. Din cercetările pe care le-am efectuat, nu numai infrastructura precară sau neadaptarea vitezei la condiţiile de carosabil sunt cauze importante în producerea de accidente auto grave, ci şi un fenomen pe care îl întâlnim din ce în ce mai des în ultimii ani: micro-somnul la volan”, declară conf. univ. dr. Mihaela Rus, coordonatorul proiectului. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.