Cu 13 milioane de vehicule vândute pe parcursul celor 4 generații pe care le-a avut modelul, Renault Clio este mașina superlativelor: vehiculul francez cel mai vândut în lumea întreagă din toate timpurile, primul care a obținut de două ori prestigiosul titlu de Mașina Anului în Europa, vehiculul cel mai vândut în Franța în ultimii 18-25 ani, liderul segmentului său în Europa în 2014 și 2015 (pe segmentul autoturisme + vehicule comerciale ușoare).
De la bun început, Clio s-a impus precum mașina mică ce are „toate atuurile unei mașini mari…”.
În mitologia greacă, Clio este o muză, a cărei etimologie – Kleiố – înseamnă „celebră”: un nume profetic pentru Clio, ale cărui notorietate și succes s-au impus de la prima generație a vehiculului.
Mașina anului încă de la lansarea sa în 1990
Fiind succesorul modelului Renault 5, unul din cele mai mari succese auto ale vremii sale, Clio a fost obligat să fie la înălțimea predecesorului său. Dar n-a căutat să calce pe urmele directe ale Renault 5. Clio se prezenta ca o „mașină mică, versatilă, proiectată și fabricată conform standardelor celor mari.” S-a dorit, o dată cu trecerea de la Renault 5 la Clio, o creștere în gamă care să se adreseze unui public din ce în ce mai numeros, doritor de prestații și echipamente rezervate unor vehicule aparținând unei categorii superioare, o mașină însă care să rămână pe segmentul compact (3,70 m pentru Clio 1).
Unii clienți se așteptau chiar la prestații și echipamente de vârf de gamă. Pentru ei, în 1991 Renault a lansat Clio Baccara, o versiune luxoasă cu tapițerie de piele gri, cu mânerul de culoarea nucului și panourile portierelor cu piele și comenzi cromate. Începând din 1998, Clio Initiale a înlocuit versiunea Baccara și a continuat oferta vârf de gamă Clio generație după generație.
Trecerea de la Renault 5 la Clio a marcat și o altă evoluție: modelele nu mai sunt desemnate prin cifre, ci prin nume proprii pentru ca oamenii să și le aducă aminte mai ușor. Totodată mașinile dobândesc astfel o dimensiune mai călduroasă și mai umană.
Încă de la lansare, Clio este aleasă Mașina Anului 1991 în Europa. Juriul afirma „noua mașină mică are un stil remarcabil, un nivel de calitate bun, spațiu generos și o bogăție a echipamentelor neîntâlnită până acum pe un model de această dimensiune.”
Echipamente demne de un segment superior
Prima generație propunea ABS, aer condiționat, cutie automată electronică, alarmă anti furt, direcție asistată și oglinzi retrovizoare acționate electric, cu dezaburire. Cu acest nivel de echipare, Clio făcea valuri pe segmentul citadinelor în Europa și se poziționa ca o mașină polivalentă capabilă să rivalizeze cu starurile categoriei.
A doua generație este lansată în 1998. Are cu 7 cm mai mult și motorizări cu 16 supape. Face ca siguranța să fie disponibilă tuturor, ABS-ul și airbagurile, inclusiv airbagurile laterale regăsindu-se pe toate nivelurile de echipare.
A treia generație de Clio sosește pe piață în 2005, iar Clio 2 își continuă cariera comercială sub numele de Clio Campus. Mai mare (3,99 m), mai spațios, Clio 3 vine fără îndoială cu echipamente superioare: card de demaraj cu kit mâini libere, GPS, regulator/limitator de viteză, dar și cel mai bun nivel de siguranță activă și pasivă, cu până la 8 airbaguri. Nimic surprinzător în faptul că este prima mașină din categoria sa care obține 5 stele la testele EuroNcap. Și este primul Clio care are și o versiune break.
Toate aceste calități sunt recompensate din nou de titlul Mașina Anului în Europa, pe care-l dobândește în 2006. Este un eveniment excepțional: în cei peste 43 de ani de istorie ai premiului, este pentru prima dată când același vehicul primește pentru a doua oară acest titlu.
A 4-a generație de Clio lansată în 2012 reaprinde flama și își demonstrează capacitatea de seducție, adăugând mai multă emoție. Inspirat din concept car-ul DeZir, Clio 4 este primul vehicul care adoptă noua identitate vizuală a gamei. Îmbrăcat în roșu aprins, cu o nouă parte față, Clio 4 vede lumina zilei sub semnul pasiunii și al seducției. Se păstrează nivelul ridicat al echipamentelor: R-LINK, tabletă conectată și integrată și chiar, în premieră mondială, un sistem bass reflex.
„La patru ani după lansare, constatăm că sunt foarte mulți clienți care aleg culoarea roșie pentru mașina lor Clio. E semnul că aderă la poziționarea vehiculului către seducție și că nu doresc să cedez conformismului și mohorârii din jur”, subliniază Ali Kassaï, în prezent Director Produse Grup Renault și, în 2012, Director de Program Clio.
Star publicitar…
Încă de la începuturile sale, saga publicitară însoțește succesul comercial al modelului și îi crește notorietatea.
În 1992, la încheierea războiului rece, Clio ne duce la Kremlin unde-l întâlnim pe Leonid Komarov, noul favorit al Președintelui care conduce… bineînțeles un Clio. Și reclama se-ncheie: „atâta lux pentru toată lumea? Ăsta e paradisul comunist! Clio! Ce le mai rămâne atunci șefilor?”
Din Kremlin până-n țările Golfului nu mai e decât un pas, pe care Clio îl face rapid. Un emir îi prezintă fiului moștenirea enormă, dar îi cere în schimb să renunțe la Clio. Confruntat cu rezistența fiului, emirul izbucnește: „ nu e destul de scump, fiule”.
Iar în Marea Britanie a circulat povestea „Nicole și Tata”, Nicole devenind a doua persoană cea mai cunoscută din țară, devansându-l în popularitate pe prim-ministrul din acea vreme, John Mayor. Iar apoi, cea de-a doua campanie face ca expresia „Va Va Voom” să devină atât de populară încât este introdusă în dicționarul Oxford!
… și vedetă sport.
Clio n-a fost star doar în lumea publicității, ci și în lumea sportului. De peste un sfert de secol, are și versiuni sport – atât pentru șosele, cât și pentru lumea competițională, versiuni care au pus în valoare angajamentul constant al Renault pentru sportul auto.
În 1998, un monstru de cai putere este prezentat sub forma unui show car la Salonul de la Paris: Clio 6. O mașină care, datorită freneziei pe care o stârnește în rândul publicului, ajunge să fie produsă în serie limitată. Echipat cu un motor de 3 litri, 6 cilindri, montat în partea din centru spate a vehiculului, Clio are într-o primă fază 230 cai, pentru ca apoi, în 2003, numărul de cai să crească până la 255, propulsând astfel bolidul de la 0 la 100 km/h în 5,8 secunde.
Cu progrese periodice în ceea ce privește numărul de cai per litru de cilindree, Renault a avut pentru următoarele generații de Clio și câte-o versiune Renault Sport: Clio 3 R.S. cu 197 CP în 2006, apoi Clio 4 RS în 2013 cu 200 CP și, în 2015, Clio R.S. Trophy cu 220 CP.
Povestea Renault după chipul și asemănarea poveștii Clio
În 1990, Clio 1 avea o lungime de 3,71 m. Apoi, a crescut treptat, de la generație la generație, ajungând să măsoare 4,06 m.
Renault… precum Clio. Între 1990 și 2016 dimensiunile Grupului au crescut. La vremea când Clio venea pe lume, Renault vindea la nivel mondial 1,8 milioane de vehicule. În prezent, Grupul Renault are 3 mărci, este asociat cu Nissan și în cadrul Alianței vinde 2,8 milioane de vehicule în 125 de țări.
Clio este de asemenea povestea unei mașini care a dorit să facă inovația accesibilă tuturor, să le ofere clienților echipamente și prestații demne de un segment superior, propunându-le în același timp o gamă largă și generoasă care oferă, printre altele, și versiuni sport și exclusiviste.
Cu 13 milioane de unități vândute, povestea de succes a Clio continuă: peste câteva zile se va prezenta o nouă versiune a citadinei preferate a europenilor.