Constientizam cu totii importanta pregatirii angajatilor, insa proiectarea unui sistem eficient de pregatire continua reprezinta un concept complex, cu o buna capacitate de a se adapta rapid la nevoile companiei si, bineinteles, bugete generoase. Am discutat cu Claudiu Teodorescu, Manager Departament Training, despre reteta MHS Truck & Bus, conceputa sa asigure dezvoltarea personala a angajatilor si, totodata, specializarea celor care utilizeaza produsele MAN.
Ziua Cargo: Cum asigurati pregatirea soferilor angajati ai firmelor care achizitioneaza camioane MAN?
Claudiu Teodorescu: Furnizam scolarizari pentru soferii clientilor nostri, iar aceste cursuri poarta denumirea de MAN ProfiDrive. In principal, este vorba de a conduce mai eficient si mai economic camionul MAN. Dorim sa ne asiguram ca flotele operate de catre clientii nostri sunt utilizate optim, astfel incat sa nu existe pierderi si cheltuielile cu intretinerea sa fie cat mai mici, iar pe de alta parte sa aiba un consum de carburant cat mai redus. Initial, in momentul in care camionul MAN era livrat, se realiza o scolarizare de utilizare, insa aceasta oferta a fost imbunatatita. Echipa de traineri a fost marita, iar scolarizarea consta in doua pachete: pachetul initial, care este oferit odata cu produsul si poate fi facut la livrare sau la cateva zile dupa, in locatia clientului; al doilea pachet consta in scolarizarile MAN ProfiDrive care se realizeaza pe masina clientului. Cel de-al doilea pachet consta intr o sesiune de conducere initiala, cu maxim doi soferi in cabina, care dureaza 30-40 minute. Trainerul observa ce nu este in regula, apoi urmeaza o parte de teorie si continua cu o parte de feedback asupra observatiilor pe care le-a facut. In final, se realizeaza inca o sesiune de conducere pentru a se asigura ca soferul a inteles si aplica ceea ce a invatat. Noutatea consta in faptul ca serviciile aferente pachetului de livrare sunt furnizate fara cost pentru clienti, pe baza de programari. Cererile de scolarizare venite din partea clientilor ajung initial la departamentul de vanzari, apoi sunt transmise catre noi. Pentru rezultate cat mai bune, serviciul MAN ProfiDrive este utilizat in stransa legatura cu MAN TeleMatics. In Germania, de exemplu, exista o varianta de monitorizare continua. In momentul in care se constata ca exista probleme, transportatorul are alocat un MAN ProfiDriver, care suna soferul si il indruma. Pe viitor, avem in vedere un asemenea serviciu si in Romania.
Departamentul Training al MHS Truck & Bus inseamna mult mai mult decat pregatirea soferilor.
Intr-adevar, noi am considerat ca pe primul loc trebuie sa fie calitatea pregatirii profesionale a personalului. Daca ai personal bine pregatit, afacerea va merge intrucat clientul va fi multumit. Un alt principiu a fost sa ne orientam dupa necesitatile retelei, sa vedem care sunt nevoile pe termen scurt si mediu ale companiei si sa ne axam pe aceste lucruri. In acest sens, am avut discutii cu personalul de la centrele noastre, nu numai cu conducerea, ci si cu electricieni, mecanici etc. Am vrut sa identificam care sunt zonele in care putem aduce imbunatatiri. De exemplu, la receptie, unii angajati considerau ca aveau nevoie de cunostinte tehnice mai bune, pentru a nu se limita la a transmite catre clienti mesajul celor din atelier, ci sa si inteleaga in intregime despre ce era vorba. Altii spuneau ca stapanesc partea tehnica, insa aveau nevoie de niste instrumente in relatia cu clientul, de cunostinte legate de o comunicare cat mai buna, mai ales ca fiecare client are propriile asteptari din punct de vedere al informatiilor primite in relatia cu service-ul. In functie de discutiile pe care le avem, intocmim planuri de scolarizare semestriale. Trainerii nostrii sunt de formatie tehnica, insa am acoperit si partea de soft skills cu ajutorul unor colaborari externe. Psihologie, comunicare, limbi straine, managementul timpului si chiar IT sunt cateva dintre cursurile organizate cu ajutorul unor colaboratori interni si externi.
Aceasta investitie importanta in personal poate fi cuantificata din punct de vedere al beneficiilor?
Este dificil sa privesti activitatea de pregatire ca pe un business. Din punctul nostru de vedere, daca ai o asemenea abordare, calitatea trece pe locul doi. Nu trebuie, insa, nici sa produci pierderi. In aceasta activitate, rezultatele se vad in timp si este greu sa le cuantifici matematic. Ca si structura, noi avem un departament de training ce raspunde direct in fata CEO-ului. Avem trei traineri, doi la Bucuresti si unul la Sibiu si, de asemenea, doua centre de training (unul la Bucuresti si unul la Sibiu).
Cum alegeti persoanele care sa participe la diferitele cursuri?
Seful de atelier cunoaste oamenii pe care ii are, la ce ii foloseste si ce cunostinte ar trebui sa mai primeasca. Un curs pentru mecanici dureaza in jur de 2 – 3 zile. In plus, o data la 3 luni, avem intalniri cu ei, pentru a cere un feedback. Cu trei saptamani inainte de curs, le trimitem invitatia, iar sefii de atelier nominalizeaza persoanele respective si asigura transportul si cazarea. Am constatat ca majoritatea angajatilor vin cu placere la aceste cursuri. Peste 250 de angajati participa anual la cursurile organizate de noi.
Cum se implica departamentul de training in procesul de angajare?
La ora actuala, este o mare dificultate in a gasi oameni de calitate. Problema nu este legata doar de a fi un bun mecanic, sau electrician, important e sa fie un om cu o conduita morala de calitate, iar firmele isi tin acesti oameni aproape; cei care se plimba de la o firma la alta si stau cate sase luni intr-un loc este clar ca au o problema. Filosofia noastra este de a aduce oameni noi, tineri, pe care sa-i formam si apoi sa poata evolua in cadrul companiei. Am dezvoltat un program dedicat ucenicilor, intitulat „Tehnicieni 2020”, care se deruleaza in fiecare an. Acest program este deja la cea de a 4-a serie, ucenici din seriile trecute ajungand sa lucreze deja in receptia de service. Recrutarea se face prin contact cu liceele de profil din orasele in care avem centre, cat si prin anunturi in ziare locale si pe websiteuri specializate. De asemenea, sefii de centre mai au conexiuni si pot recruta local. Se face o prima selectie dupa CV uri, apoi ii chemam la interviuri. Eu impreuna cu seful de atelier si seful centrului respectiv purtam discutii, iar candidatii sunt supusi la cateva teste. Urmatoarea etapa este angajarea de proba (o luna de zile) in service. Ucenicul va sta langa un mecanic mai vechi pentru a invata. Dupa aceasta perioada de proba, ucenicul intra intr-un program de pregatire intensiva, in care partea teoretica si practica alterneaza saptamanal. Pentru a face atractiv acest tip de training in randul tehnicienilor capabili, strategia noastra consta in organizarea de cursuri tehnice si practice la Sibiu, iar la Bucuresti de cursuri comerciale. In aceasta perioada, ucenicilor li se asigura salariu bun, cazare si masa si, totodata, se deconteaza transportul de la locul de origine catre locul unde se tine cursul. De asemenea, la sfarsitul programului de training, ucenicii pleaca in vizita la München, la fabrica MAN. Tinta noastra este ca ei sa ramana in cadrul companiei, de aceea, primesc un post interesant si un salariu atractiv. Pentru a creste si mai mult nivelul de pregatire a angajatilor din service, am instituit pentru service-urile din tara un sistem de coaching, adica trainerul sta o saptamana in atelierul respectiv si este la dispozitia angajatilor nu numai dandu-le indicatii, ci si participand practic la diferite lucrari. De asemenea, anul acesta am implementat workshopuri cu cei mai buni oameni din reteaua de service – un fel de schimb de experienta, in care acestia prezinta celorlalti problemele cu care s-au confruntat. Bineinteles, asiguram si scolarizari pentru personalul de vanzari. In general, este vorba despre cursuri de pregatire tehnica. Nu avem problema limitarii de buget pe parte de training, daca exista necesitati.
„In aceasta companie, valorificarea capitalului uman reprezinta o prioritate, de aceea se tine foarte mult la cursurile de dezvoltare personala.”
„Serviciile de scolarizare MAN ProfiDrive sunt acordate gratuit, la livrare, pentru clientii MAN.”
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro