Sâmbătă, 18 iunie, începând cu ora 7.00, se deschide circulaţia rutieră şi pe sectorul închis pe timp de iarnă din DN7C Transfăgărăşan, între km 104 (Piscu Negru) – km 130,8 (Cabana Bâlea Cascadă), cu precizarea că traficul este interzis pe timpul nopţii, între orele 21:00 şi 07:00) .
Ieri, Comisia CNADNR de analiză pentru Transfăgărăşan s-a întrunit la fața locului pentru a verifica starea drumului, după ce în perioada 1 mai – 10 iunie au fost executate mai multe lucrări: “îndepărtare blocuri de stânci (40 mc), îndepărtare stânci, piatră şi ebulmente la km 104+000 – km 110+500, lucrări de deszăpezire, ridicare parapet flexibil, înlocuire parapet fix deteriorat pe perioada de iarnă, îndreptat stâlpi şi indicatoare rutiere, vopsire borne kilometrice km 110+500 – km 115+400”.
În 7 iunie, CNADNR arăta că “în prezent se lucrează la îndepărtarea avalanşelor de zăpadă îngheţată, bolovanilor şi revizia tunelului de la poziţia kilometrică 115+400 – km 116+808”.
Astăzi, Cătălin Homor, directorul general al CNADNR, precizează că “în acest an, condiţiile meteo ne-au ajutat să deschidem mai devreme drumul spre Bâlea Cascadă. Încă mai este zăpadă, dar drumul este curat, tocmai bun de parcurs. După cum s-a observat în ultima perioadă, vremea nu a mai fost atât de aspră şi astfel am putu lua în calcul deschiderea mai devreme a Transfăgărăşanului în condiţii de siguranţă a circulaţiei”.
Sectoarele cu pericol de căderi de stânci, pietre şi viituri sunt între km 56+700-km 116+000 si km 117+100-km 132+800.
Cele mai periculoase zone sunt următoarele:
– km 59+800-km 60+500; – km 117+100-km 118+200
– km 61+100-km 62+450; – km 119+200-km 119+500;
– km 87+000-km 95+000; – km 124+900-km 126+000;
– km 110+200-km 110+600; – km 128+500-km 129+000;
– km 115+300-km 116+000; – km 132+700-km 132+800.
Pe aceste sectoare de drum nu se recomandă staţionarea.
DN 7C, Transfăgărăşan are o lungime de 90 km, asfaltat, care urcă până la 2040 m. Laţimea părţii carosabile este de 6 m, pe sectorul de drum cuprins între km 57+000 – km 61+00 şi 7 m pe sectorul de drum cuprins între km 61+000 – 147+000.
Traseul are numeroase lucrări de artă şi lucrări de protecţie şi consolidare. Având un grad de ridicat de sinuozitate: serpentine – peste 5 km, curbe lipsite de vizibilitate – 79, 182 de sectoare cu declivitate mai mare de 6%, 16 sectoare cu copertine de protecţie contra avalanşelor, poduri şi viaducte – 5 tuneluri, peste 8 km de ziduri de sprijin, peste 500 de podeţe, 2 sectoare în lungime de 76 km – (de la km 56 la km 116 şi de la km 117 la km 133) – unde se produc în mod curent avalanşe sau căderi de pietre.
CNADNR arată pericolelele la care pot fi expuşi toţi cei care circulă pe DN 7C, indiferent de anotimp: “Avalanşe pe timpul iernii, căderi de stânci, pietre, viituri, alunecări de teren, în tot cursul anului şi în mod deosebit în perioadele cu ploaie, fenomenele de ceaţă şi polei, ploi torenţiale şi furtuni care apar instantaneu, care apar în special în timpul verii şi pot surprinde participanţii la trafic în zonele cu viituri, căderi de stânci şi pietre, unde nu există posibilitatea de refugiu”.
Licitația pentru SF, anulată
Anul trecut, “în vederea menţinerii traficului deschis pe Transfăgărăşan pe toată perioada anului, a fost demarată procedura de licitaţie privind realizarea Studiului de fezabilitate pentru reabilitare/modernizare DN 7C”, precizează CNADNR.
Compania a pus la bătaie aproape 4 milioane de lei, cu TVA, pentru realizarea expertizei tehnice şi a Studiului de Fezabilitate (SF).
“În luna decembrie însă, această procedură a fost anulată deoarece au fost depuse numai oferte inacceptabile și/sau neconforme in conformitate cu H.G. nr. 925/2006. În prezent, se lucrează la elaborarea unei noi documentaţii pentru demarea procedurii de licitaţie privind realizarea Studiului de fezabilitate pentru DN 7C. În paralel, conducerea CNADNR a solicitat Comisiei, analizarea şi revizuirea Regulamentului de funcţionare al DN 7C, astfel încât perioada în care acest drum este deschis circulaţiei rutiere, să fie cât mai mare, în condiţii de siguranţă”, precizează CNADNR.
Magda SEVERIN