Ministerul Mediului pune bazele viitoarei rețele naționale de puncte de alimentare pentru autovehiculele electrice din România, prin lansarea Ghidului Programului de dezvoltare a infrastructurii de încărcare a autovehiculelor electrice și hibrid – „Infrastructură de alimentare verde”.
Programul „Infrastructură de alimentare verde” este destinat persoanelor juridice, respectiv primării din localități cu mai mult de 50.000 de locuitori, instituții publice și agenți economici din astfel de orașe dar și agenți economici ale căror sedii sociale sau puncte de lucru au acces direct la autostrăzi, drumuri europene și drumuri naționale.
Acești beneficiari pot dezvolta în perioada următoare proiecte de infrastructură de alimentare verde după regulile descrise în ghidul de finanțare. Acestea vor putea fi depuse pentru finanțare în perioada 15 septembrie – 15 octombrie 2016, la sediul Administrației Fondului pentru Mediu.
Programul a fost conceput ca unul multianual, cu o țintă indicativă de 6.000 de puncte de alimentare instalate în rețea, până în anul 2020. Acesta este finanțat prin AFM și beneficiază, pentru anul 2016, de suma de 70 milioane lei, sumă care va acoperi instalarea a circa 420 de stații de încărcare cu putere normală și alte 420 de stații de încărcare rapidă.
”Am creat un întreg pachet care să răspundă țelului european privind promovarea transporturilor cu ZERO emisii. Programele ”Rabla PLUS” și ”Infrastructură de alimentare verde” au forța de a rupe barierele care au ținut pe loc dezvoltarea transportului urban verde în România și de a face tranziția tot mai mult în viitor de la carburant la curentul electric. Vrem ca pe măsură ce punctele de încărcare vor fi finalizate să le actualizăm într-o hartă on-line pe care orice șofer să o poată consulta înainte de a pleca spre orice destinație”, a declarat Cristiana Pașca Palmer, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.
Ulterior ministrul a scris pe Facebook: “Am dat startul programului de infrastructură de alimentare verde prin care vom monta pe parcursul unui an aproape 900 de prize de încărcare a mașinilor electrice. Cred că programul nostru va stimula deschiderea românilor în a alege mai degrabă mașini electrice, decât cele care folosesc combustibil clasic, poluant. Vrem să dezvoltăm la nivel național o infrastructură completă care să permită drumul cu o mașină electrică dintr-un capăt în celălalt al țării. Gândiți-vă că, având la dispoziție prize de alimentare de-a lungul traseelor, oricine ar putea traversa România cu doar 50 lei”.
Ea a amintit că, în paralel, se derulează programul Rabla Plus, prin care se pot cumpăra mașini electrice, pentru care AFM decontează 20.000 lei din costul fiecărui exemplar.
Fiecare dintre acești beneficiari poate aplica la AFM pentru instalarea de puncte de încărcare și poate beneficia de finanțarea a 80% din costurile unui astfel de proiect. Suma maximă pe care o poate solicita o primărie, instituție publică sau un agent economic este de 900.000 de lei – aproximativ 200.000 de euro.
Magda SEVERIN