Producătorul italian de anvelope Pirelli acordă o atenţie deosebită colaborării cu furnizorii săi, pe care îi consideră a fi parteneri de afaceri fundamentali în strategia globală a companiei, care este tot mai mult concentrată pe sectorul premium. În acest context, Luigi Staccoli, chief purchasing officer Pirelli, ne-a dat mai multe detalii despre importanţa parteneriatelor de încredere pe o piaţă care dă dovadă în ultimii ani de un grad înalt de volatilitate.
Ziua Cargo: Ce categorii de produse şi servicii sunt cuprinse în cadrul activităţilor de achiziţie la nivelul grupului Pirelli?
Luigi Staccoli: Întreaga activitate de achiziţii a grupului Pirelli la nivel mondial este administrată centralizat, pentru maximizarea avantajelor. În prezent, avem aproximativ 4 miliarde euro cheltuieli totale la nivelul grupului. Achiziţiile se referă în primul rând la materiile prime, apoi avem domeniul achiziţiilor industriale, care vizează maşinile, echipamentele, inclusiv noile fabrici, iar alte capitole privesc energia, serviciile industriale. Există, de asemenea, o zonă foarte diversificată, a serviciilor generale, în cadrul căreia avem achiziţii centralizate în domeniul marketingului, al călătoriilor, consultanţă, leasing pe termen lung pentru autovehicule sau sisteme IT. Unele dintre domenii sunt foarte globalizate, caz în care activitatea se poate administra de la centru, dar unele activităţi, cum ar fi achiziţia de servicii energetice, trebuie realizate local. Există o cooperare foarte strânsă între sediul central de la Milano şi birourile locale de achiziţii, pentru a maximiza eficienţa. De exemplu, în România, când trebuie să reînnoim contractele pentru gaz sau electricitate, biroul local de achiziţii din cadrul fabricii de la Slatina este parte a echipei care negociază contractele, alături de oamenii din cadrul centrului de la Milano.
Care este procedura de selectare a furnizorilor la nivelul grupului Pirelli?
Strategia de achiziţii urmează strategia generală a companiei. Pirelli şi-a prezentat planul industrial anul trecut în luna noiembrie, în Londra, în cadrul căruia şi-a expus perspectivele pentru următorii patru ani, ceea ce înseamnă că şi departamentul achiziţii lucrează împreună cu furnizorii pentru îndeplinirea obiectivelor noastre pe termen lung. Ne selectăm furnizorii urmărind care dintre ei ne pot ajuta să ne maximizăm avantajele, pentru a ne îndeplini aceste scopuri. Furnizorii sunt selectaţi de obicei pe baza unei evaluări interfuncţionale, deoarece în interfaţa cu aceştia nu sunt implicate numai achiziţiile, ci toate structurile interne care utilizează bunurile respective, care participă la procesul de selecţie. De exemplu, pentru materiile prime, avem o echipă formată din personal din cadrul departamentelor de sustenabilitate, calitate, cercetare-dezvoltare, achiziţii, producţie. Numai un furnizor care este în conformitate cu standardele Pirelli de calitate poate fi luat în considerare. În termenii contractării, nu întotdeauna recurgem la licitaţii. Această procedură este de obicei folosită pentru servicii care implică achiziţia de mărfuri şi este din ce în ce mai puţin utilizată în cadrul companiei. Preferăm să ne selectăm partenerii în cadrul unei discuţii comerciale unu-la-unu şi să stabilim relaţii de afaceri pe termen lung.
Dar în privinţa serviciilor de transport şi depozitare?
Pentru serviciile de transport sau de depozitare, avem mai mult sau mai puţin aceeaşi abordare ca şi pentru celelalte categorii de achiziţii. Selectăm furnizori de servicii care sunt factori cheie pentru noi, construim relaţii pe termen lung şi încercăm încheierea unei înţelegeri la nivel de corporaţie, cu jucători globali, dar nu excludem nici furnizorii locali. Cele mai multe dintre aceste activităţi sunt externalizate.
Care a fost impactul crizei din 2008-2009 din punctul de vedere al relaţiei cu furnizorii?
Aş spune că am fost într-un fel afectaţi de criză din acest punct de vedere. Pirelli nu este o companie cu integrare verticală, avem nevoie de furnizorii noştri, care sunt foarte importanţi pentru noi. Nu ne putem permite ca furnizorii noştri să îşi închidă activitatea sau să ne creeze disfuncţionalităţi în aprovizionare. De aceea stabilitatea este un important criteriu de selecţie. În perioada 2008-2009, toată lumea a avut de suferit de pe urma creşterii incredibile a preţurilor, dar pe cât de repede au crescut, pe atât de repede s-au prăbuşit. Iar în ultima vreme au avut loc fluctuaţii de preţuri care nu sunt bune pentru industrie; începând din 2005 s-a înregistrat un grad mare de volatilitate. Dar, în prezent, situaţia este mai stabilă, ceea ce este bine atât pentru noi, cât şi pentru furnizorii noştri.
Care este tendinţa preţurilor la materiile prime în ultimii ani?
Preţul la materii prime a scăzut foarte mult şi credem că a ajuns la cel mai jos nivel posibil. Ne aşteptăm la o redresare a acestor preţuri începând cu a doua jumătate a anului 2014, dar care va avea o întârziere comparativ cu situaţia economică. Acesta este şi motivul pentru care trebuie să fim precauţi în modul în care utilizăm materiile prime şi să fim atenţi la impactul acestora în costurile noastre totale, pentru a ne optimiza operaţiunile viitoare în termenii designului şi dezvoltării. Trebuie să existe un echilibru. Preţurile trebuie să fie sustenabile pentru ambele părţi, atât pentru furnizor, care trebuie să fie capabil să reinvestească, cât şi pentru client, pentru a avea costuri rezonabile pe care să le poată transfera către piaţă. Deci nu este bine nici când preţurile sunt prea scăzute, nici când sunt prea mari, pentru că atunci când contextul este favorabil numai unuia dintre parteneri se creează dezechilibre.
Ce dezvoltări aveţi în vedere pentru viitor?
Strategia companiei noastre pe termen scurt este de a ne maximiza prezenţa pe segmentul premium, ceea ce va antrena o serie de consecinţe, fiind nevoie de un anumit tip de echipamente, materii prime de cea mai bună calitate etc. De asemenea, vom avea nevoie de mai multă flexibilitate, deoarece anvelopele premium au un grad destul de crescut de volatilitate pe piaţă în ceea ce priveşte cererea, iar aceeaşi flexibilitate trebuie să o demonstreze şi furnizorii noştri. În acest context, în prezent, reducem numărul furnizorilor de materii prime, maximizându-ne volumele cu ajutorul unor parteneri cheie. De asemenea, ne concentrăm asupra a doi furnizori de echipamente, care ne pot oferi maşinării specializate şi soluţii customizate, pentru a ne optimiza producţia de anvelope, a ne creşte productivitatea şi a ne reduce costurile. Un proiect important care ne va ajuta să ne îmbunătăţim eficienţa şi reactivitatea pe piaţă este unul prin care furnizorii care ne vor ajuta să ne dezvoltăm procesele în termenii producţiei, materiilor prime, echipamentelor etc, vor obţine cele mai mari beneficii în relaţia cu Pirelli. Discuţiile pe care le avem cu furnizorii se îndreaptă în special către crearea de valoare. Cu cât mai multă valoare ne aduc, cu atât mai mult vor fi răsplătiţi în cadrul relaţiei noastre de afaceri.
12.000 furnizori
Departamentul de achiziţii al Pirelli este format din 135 de specialişti din întreaga lume, dintre care 40 lucrează la sediul Pirelli din Milano. În fiecare an, aceste persoane aleg şi gestionează 12.000 de furnizori, selectându-i în funcţie de securitate, inovaţie, calitate, durabilitate, gestionarea riscurilor, precum şi eficienţa acestora în cadrul lanţului de aprovizionare. Este o evaluare în profunzime, care nu se referă doar la furnizorii direcţi, ci şi la furnizorii furnizorilor, datorită unui program de autoevaluare de la furnizor.
Pirelli Supplier Award 2014
La jumătatea lunii aprilie, Pirelli a decernat Premiile „Supplier Award 2014“, devenite deja o tradiţie pentru fabricantul italian, prin care acesta recunoaşte calităţile celor mai importanţi furnizori ai săi. A treia ediţie a acestor premii a recompensat nouă companii internaţionale – dintre care opt sunt din Europa – care s-au distins de-a lungul anului 2013. Pirelli a ales câştigătorii pe baza unor criterii obiective, inclusiv durabilitate, calitate, nivelul serviciilor şi al inovării.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro