Studiu Renault Trucks Camioanele si poluarea

Flexibil, rapid si eficient, camionul are, totusi, un impact important asupra mediului, pe care constructorii de vehicule si operatorii de transport incearca sa il diminueze in mod constant. Renault Trucks a realizat un studiu in acest sens, prin care aduce in atentia publicului eforturile celor implicati in acest domeniu. Esentiale pentru economia moderna si pentru dezvoltarea societatii omenesti, camioanele isi adjudeca nu mai putin de 75% din marfurile transportate terestru in Europa in fiecare an, echivalentul a 100 kg de persoana pe zi. Cu toate eforturile factorilor de decizie din lumea transporturilor de a transfera o parte din fluxurile de marfuri catre alte moduri de transport, considerate a fi mai ecologice, asa cum este cel pe calea ferata, camioanele si utilitarele nu pot fi inlocuite, in calitatea lor de cele mai flexibile mijloace de transport. De aceea, este extrem de important ca acestea sa devina din ce in ce mai ecologice si economice.

Productie eco

Renault Trucks subliniaza ca fabricatia de camioane este, in mod primar, un proces de asamblare care are efecte adverse foarte reduse. Conform studiului Renault Trucks, care a analizat ciclul de „viata” al unui tractor T 460 4×2, acest proces isi adjudeca numai 0,3% din impactul unui camion asupra mediului. Facilitatile de productie care detin certificare ISO 14001 au implementat, de obicei, un sistem de management al protectiei mediului, in cadrul caruia deseurile sunt reciclate intr-un procent cat mai ridicat cu putinta. Camionul insusi este fabricat dintr-un numar semnificativ de materiale reciclate (si reciclabile), acestea putand ajunge chiar si pana la 45%.

Utilizarea vehiculelor grele

90% din impactul unui camion asupra mediului este rezultatul operarii acestuia, care genereaza emisii poluante si gaze cu efect de sera. Astfel, producatorii se concentreaza major asupra proiectarii si constructiei unor vehicule cu un consum redus de combustibil, pentru un control cat mai exact asupra emisiilor de CO2, si nu numai. In Europa, batalia impotriva poluarii cauzate de camioane dureaza deja de 25 de ani, dezvoltarea si evolutia standardelor EURO facand posibile reduceri spectaculoase ale emisiilor. Astfel, in ceea ce priveste camioanele, intre anii 1990 si 2014, s-a reusit reducerea cu 98% a emisiilor de oxizi de azot (NOx), cu 95% a hidrocarburilor nearse (HC), cu 89% a monoxidului de carbon (CO) si cu 97% a emisiilor de particule. In 2014, a intrat in vigoare standardul EURO VI, care impune o reducere de cinci ori a emisiilor de oxizi de carbon si de sase ori a particulelor comparativ cu EURO V. Iar lucrurile nu se vor opri aici. O alta problema o constituie poluarea sonora. In prezent, sunt necesare 32 de camioane ruland in acelasi timp pentru a obtine volumul de zgomot emis de un singur vehicul din anii 70 ai secolului trecut. Progresele realizate la nivelul motoarelor diesel si toate componentele mecanice, sistemul de evacuare a gazelor, contactul dintre anvelope si sosea, toate au contribuit la acest rezultat.

Consumul si emisiile de CO2

Renault Trucks subliniaza faptul ca, desi poluarea aerului ramane o problema importanta, cea mai mare provocare este reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, in acest caz a dioxidului de carbon. Emisiile de CO2 sunt legate in mod direct de consumul de combustibil al motoarelor diesel. In Franta, cand un camion „arde” un litru de motorina, genereaza 3,07 kg de CO2. Prin imbunatatirea continua a productivitatii camioanelor, constructorii de vehicule incearca sa le faca din ce in ce mai economice. Din 1960 si pana acum, consumul mediu de combustibil al unui ansamblu cap tractor-semiremorca s-a redus la jumatate, in timp ce puterea maxima dezvoltata aproape ca s-a triplat. Aceste rezultate au fost obtinute in ciuda constrangerilor si complexitatii tehnice introduse de catre standardele de poluare. Camioanele EURO VI consuma la fel, sau chiar cu 5% mai putin (in functie de constructor) comparativ cu generatiile anterioare. Astfel, in timp ce camioanele parcurg din ce in ce mai multi kilometri la nivel european, emisiile totale de CO2 cauzate de transportul rutier raman constante.

Se poate si mai mult…

In contextul economiei de combustibil, Renault Trucks arata ca sunt posibile, in utilizare, reduceri ale consumului de combustibil de pana la 15%, prin combinarea catorva solutii si strategii importante, cu care producatorul de camioane poate veni in sprijinul clientilor sai. In primul rand, este vorba despre configurarea optima a echipamentelor vehiculului, de la optimizarea lantului cinematic, la accesorii aerodinamice si functiuni inteligente. De asemenea, foarte important este trainingul soferilor, la care se adauga masurarea si analiza pe termen lung a consumului de combustibil al camionului prin intermediul unor programe specializate. Nu in ultimul rand, reduceri semnificative se pot realiza printr-o imbunatatire a performantei pe tot parcursul ciclului de viata a vehiculului, prin verificari, reglaje, upgrade-uri, prin utilizarea unor piese de schimb originale, prin accesorii, lubrifianti eco etc. Un exemplu elocvent de astfel de solutie, care integreaza toate aspectele mai sus mentionate, este Optifuel de la Renault Trucks. In fine, orice producator modern de vehicule comerciale are grija de camioane si dupa… pensie. Un cap tractor cantareste in medie 7 t si are o rata de reciclabilitate impresionanta, de aproape 95%.

Iar maine…

Privind catre viitor, Renault Trucks subliniaza faptul ca producatorii de camioane detin deja tehnologii care permit reducerea consumului de combustibil al camioanelor cu peste 1% anual pana in anul 2025. Aceste economii pot fi obtinute prin optimizarea lanturilor cinematice, dar si prin reducerea coeficientului aerodinamic al ansamblurilor rutiere. Desi motoarele diesel vor continua sa domine lumea transporturilor de lunga distanta, s-au realizat si se vor realiza si in continuare progrese semnificative in domeniul propulsiei electrice, pe gaz natural sau al biocombustibililor.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.