În perioada 14-20 octombrie 2019, s-a desfășurat, la nivel european, săptămâna de controale TISPOL „Trucks and Buses” („Camioane și Autobuze”).
Pe parcursul acestui an, peste 29 de țări europene au partici at în astfel de operațiuni. Conform celor mai recente raportări din 21 de țări, au fost verificate, în cadrul acestei sesiuni, 227.004 camioane și 113.777 de autobuze. Au fost de pistate peste 60.000 de nereguli (ca mioane: 49.926, autobuze: 11.034).
Rezultate la camioane…
În 1.912 cazuri, a fost interzisă continuarea călătoriei până la remedierea problemelor tehnice ale vehiculelor, pentru siguranța circulației (1.871 de camioane, 41 de autobuze). Acest număr marchează o ușoară îmbunătățire față de cel obținut în cadrul unei operațiuni similare desfășurate în luna iulie a acestui an – 2.092 de autobuze și camioane.
Rata de plângeri a fost de 22% pentru camioane și 10% pentru autobuze.
Majoritatea neregulilor au fost descoperite în domeniul tehnic și al documentației legale (pentru autobuze) și la nivelul vitezei, legislației, timpilor de conducere și odihnă și al tahografelor, la camioane.
8.310 șoferi (7.623 de camion, 697 de autobuz) au fost descoperiți cu încălcări ale reglementărilor sociale europene, ceea ce înseamnă că și-au condus vehiculele pentru mai mult timp decât este legal prevăzut și nu au respectat pauzele obligatorii.
În 6.049 de cazuri, tahografele nu au fost corect folosite. Au fost detectate manipulări ale tahografelor în 664 de cazuri (o mare creștere față de luna iulie, când s-au înregistrat 370). Interferarea cu setările tahografului sau manipularea acestuia ia amploare. Motivul pentru acest tip de fraudă poate fi presiunea și competitivitatea tot mai mare din această industrie, aflată încă în ascensiune. Beneficiile financiare pentru transportatori este posibil să fie mari, dar riscurile în ceea ce privește siguranța sunt și mai mari.
Din păcate, 220 de șoferi au fost depistați în trafic conducând sub influența alcoolului, iar 47 sub influența drogurilor.
În 10.738 de cazuri (6.541 de camioane și 2.594 de autobuze), au fost depistate defecțiuni tehnice grave, iar încărcătura nu a fost suficient securizată în 1.603 dintre camioanele verificate.
Chiar dacă la prima vedere încălcările din domeniul mărfurilor periculoase par reduse ca procentaj, cu sub 3%, s-au înregistrat 711 cazuri (cu 211 mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut).
… și la autobuze
În cazul autobuzelor controlate, cele mai multe încălcări constatate au vizat lipsa de documente (31,3%), folosirea centurii de siguranță (8,3%), viteza excesivă (13,9%) și defecțiunile tehnice (23,5%). De asemenea, 697 de șoferi au depășit timpii legali de conducere.
Rezultatele săptămânii de control a TISPOL arată că inspecțiile în zona transportului de mărfuri și de pasageri reprezintă, încă, un instrument important pentru îmbunătățirea siguranței traficului.
În plus față de sancționarea încălcărilor, șoferii sunt, de asemenea, informați, prin intermediul unor discuții edificatoare, în legătură cu pericolele ge nerate de insuficienta securizare a mărfii, purtarea centurii de siguranță sau de oboseala cauzată de depășirea timpilor de conducere.
Dar, de asemenea, în timpul acestor controale, ar trebui vizată și problema tot mai mare a neatenției la volan, de exemplu din cauza utilizării telefoanelor mobile și a altor dispozitive electronice.
Următoarele operațiuni TISPOL vor avea loc pe 3 decembrie 2019 (operațiunea ENABLE) și între 9 și 15 decembrie, cu concentrare pe alcool și droguri.
Raluca MIHĂILESCU raluca.mihailescu@ziuacargo.ro sursa: TISPOL