Numărul de infracțiuni legate de consumul de alcool și de droguri în rândul șoferilor de camioane și autocare s-a dublat față de 2018, potrivit rezultatelor celei mai recente operațiuni de control a TISPOL.
În perioada 19-24 februarie a avut loc o operațiune de control la nivel european a TISPOL, axată pe camioane și autobuze. Acțiunea a vizat siguranța bunurilor comerciale și a transportului de călători și a implicat controale coordonate de poliție în 29 de țări.
Conform ultimelor rezultate transmise de 20 de țări, au fost verificate 103.515 camioane și 18.047 autobuze.
Au fost depistate mai mult de 33.000 de încălcări, 30.014 în cazul camioanelor și 3.371 în cazul autobuzelor.
Au existat și 2.092 de cazuri în care vehiculelor li s-a interzis să continue cursa, din cauză că reprezentau un pericol (2.046 camioane și 46 de autobuze).
În medie, au fost constatate încălcări sau defecțiuni în cazul a 29% dintre camioane și 18% dintre autobuze.
Volker Orben, membru al Comitetului Executiv al TISPOL, a declarat: “Ofițerii europeni de poliție au un nivel foarte ridicat de pregătire în domeniul controalelor grele în trafic”.
Cele mai multe încălcări ale legii au fost constatate în domeniul reglementărilor care vizează conducătorii auto: 8.203 de șoferi de camioane și 208 de șoferi de autobuz au încălcat reglementările privind timpii de condus și odihnă.
Au existat 3.413 de cazuri în care tahografele nu au fost gestionate corespunzător.
Manipularea tahografelor digitale a fost detectată în 370 de cazuri.
De asemenea, în rândul șoferilor au fost detectate 212 infracțiuni privind consumul de alcool și 86 privind consumul de droguri.
Cifrele sunt aproape duble față de cele consemnate cu ocazia controalelor efectuate în urmă cu 12 luni, în februarie 2018, când au existat 115 infracțiuni în întreaga Europă (80 – alcool și 35 – droguri).
În 7.857 de cazuri, condiția tehnică, precum și asigurarea încărcăturii au fost incorecte, iar în 1.801 cazuri situația a fost atât de gravă, încât camioanelor li s-a interzis continuarea curselor.
Deși infracțiunile din sectorul bunurilor periculoase apar de obicei în procente mici (mai puțin de 3%), cu ocazia ultimelor controale au fost constatate 703 încălcări (indicând o creștere de 240 cazuri, respectiv 51% față de aceeași perioadă a anului precedent).
În privința încălcărilor constatate în cazul șoferilor de autobuz, cele mai frecvente probleme au fost lipsa documentelor (58), nefolosirea centurilor de siguranță (22), viteza excesivă (18) și defecțiunile tehnice (8).
208 de șoferi nu au respectat, de asemenea, timpii de condus și odihnă.
Volker Orben a continuat: “Aceste rezultate arată că inspecțiile în domeniul traficului de mărfuri grele și al transportului de călători încă reprezintă o abordare importantă pentru îmbunătățirea siguranței traficului. În special în domeniul transportului de pasageri, pasagerii trebuie să se poată baza pe faptul că vehiculele sunt în stare tehnică perfectă, iar șoferii nu sunt obosiți”.
Următoarea operațiune TISPOL va avea loc între 1 și 7 aprilie, cu accent pe viteză. Un element cheie al acestui acțiuni îl va reprezenta Maratonul European de Viteză din 3 aprilie, care va implica ofițeri de poliție din 26 de țări.