UniCredit Bank a realizat în primul semestru din 2016 venituri operaţionale consolidate de 852,8 milioane de lei (188,6 milioane de euro), în creştere cu 13,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2015.
Această evoluţie a fost generată, în principal, de majorarea volumelor de credite şi depozite faţă de perioada similară din 2015, precum şi de venituri operaţionale nerecurente realizate în această perioadă.
În acelaşi timp, grupul a continuat să îşi monitorizeze atent costurile, cheltuielile operaţionale atingând nivelul de 408,5 milioane de lei (90,4 milioane de euro), în scădere cu 2%* faţă de aceeaşi perioadă din 2015.
Ca rezultat, profitul operaţional consolidat realizat de UniCredit Bank în primul semestru din 2016 s-a ridicat la 444,2 milioane de lei (98,2 milioane de euro), în creştere cu 32%* faţă de aceeaşi perioadă din 2015.
În aceeaşi perioadă, profitul net consolidat înainte de interesul minoritar s-a plasat la 226 milioane de lei (50 milioane de euro), în creştere cu 159%* faţă de primul semestru al anului anterior. Acest rezultat a fost obţinut prin creşterea continuă a volumelor de credite în toate segmentele de activitate (persoane fizice şi companii), care a compensat scăderea semnificativă a marjelor de dobândă, şi prin reducerea costului riscului de credit.
Indicatorii financiari ai UniCredit Bank indică o poziţie solidă: rentabilitatea anualizată a capitalurilor proprii (ROE) a fost 12,2% la finalul primului semestru al anului 2016, în vreme ce rentabilitatea anualizată a activelor (ROA) s-a plasat la 1,2%. Raportul între costuri şi venituri s-a situat la 48%, în scădere faţă de anul anterior şi mult sub nivelul sistemului bancar.
Banca a continuat să analizeze atent riscurile efective şi potenţiale, reflectându-le adecvat în nivelul de provizionare. Astfel, cheltuiala cu provizioanele pentru credite a ajuns la 137,4 milioane de lei (30,4 milioane de euro) la 30 iunie 2016. Rata de acoperire cu provizioane a creditelor din bilanț a fost de 7,08%, iar costul riscului anualizat de 130 bps. Rata creditelor neperformante, inclusiv expunerile cu improbabilitate de achitare integrală a obligaţiilor din credite (definiţia EBA**), s-a situat la 12,59%.
Volumul activelor consolidate la 30 iunie 2016 a totalizat 33,8 miliarde de lei (7,5 miliarde de euro), comparativ cu 31 miliarde de lei (6,9 miliarde euro) la aceeaşi dată din 2015. Portofoliul de credite brute, inclusiv finanţările acordate prin leasing, s-a plasat la 24,5 miliarde de lei (5,4 miliarde de euro), înregistrând o evoluţie pozitivă faţă de perioada similară din 2015.
Factorii care au influenţat această evoluţie au fost creşterea volumului finanţărilor acordate clienţilor din segmentul companii, a creditelor de consum pentru clienţii persoane fizice precum şi a finanţărilor prin leasing, care au compensat şi depăşit impactul din finalizarea operaţiunii de închidere a creditelor neperformante cesionate către compania Kredit Inkaso (în aprilie a.c.). Pentru aceeaşi perioadă, depozitele clientelei se situează la un nivel de 19,1 miliarde de lei (4,2 miliarde de euro), în creştere cu 35,1% faţă de primele şase luni din 2015.
“Rezultatele obţinute în prima jumătate a anului indică poziţia solidă a UniCredit Bank, la finalul lunii iunie 2016 înregistrând un nivel de solvabilitate de aproximativ 13%, confortabil pentru pragurile reglementate şi recomandate.
Ne-am concentrat, în toată această perioadă, pe creşterea volumelor de business, astfel încât să compensăm reducerea marjelor de dobândă, iar rezultatele sunt foarte bune. În pofida contextului marcat de incertitudini, creditarea persoanelor fizice înregistrează la finalul primului semestru din 2016 un plus de 6,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, sensibil peste media de 5,2% a pieţei pe acest segment***, iar în segmentul de companii avem, pentru acelaşi interval, o creştere de 3,4% a volumului de finanţări acordate, faţă de o scădere medie a pieţei de 1,8%***. Evoluţia pozitivă se remarcă şi în privinţa depozitelor, UniCredit înregistrând creşteri pe toate segmentele – de 9% pentru cel de persoane fizice şi 51% de companii.
Nu în ultimul rând, avem la finalul acestei perioade o bază de circa 650.000 de clienţi, în creştere cu aproape 15% faţă de intervalul similar din 2015. Ne bucură, în particular, răspunsul pozitiv pe care clienţii l-au dat demersurilor pe care le facem în direcţia digitalizării activităţii noastre – banca înregistrând în iunie 2016 o creştere de aproape 80% faţă de finalul anului 2015 a numărului de clienţi care utilizează aplicaţia noastră de Mobile B@nking”, a declarat Răsvan Radu, Country Chairman UniCredit în România şi CEO al UniCredit Bank.
Ca noutăţi din sfera activităţii pentru clienţii corporate, UniCredit Bank a emis cu succes primul Angajament Bancar de Plată (BPO) realizat vreodată pe piaţa din România, şi primul încheiat de către o bancă din grupul UniCredit în Europa Centrală şi de Est. Acesta a fost emis pentru decontarea unei operaţiuni comerciale între Adiss SA, una dintre principalele companii locale din domeniul tratării apelor uzate orăşeneşti şi industriale, şi furnizorul său, compania germană Huber SE, unul dintre cei mai importanţi producători de instalaţii industriale pentru tratarea apei, a apelor uzate şi a nămolurilor. Acest tip de produs oferă clienţilor companii o soluţie modernă, care combină procesarea automată a decontărilor cu un management de cost atent, plăţi prompte şi opţiuni financiare pentru vânzător.
Tot în prima jumătate a anului 2016, Departamentul de Corporate Finance Advisory al băncii a implementat cu succes două tranzacţii. În prima dintre acestea, UniCredit Bank a asistat familia Constantinescu şi Axxess Capital în vânzarea a 100% din acţiunile Noriel Group, principalul retailer de jucării, jocuri şi produse pentru copii din România, către fondul de investiţii Enterprise Investors. În cea de-a doua, UniCredit, prin sucursala din Londra, a fost mandatată ca parte din consorţiul care a intermediat emisiunea de obligaţiuni internaţionale pentru Ministerul Finanţelor Publice, în februarie 2016.
În zona de servicii de retail, banca a continuat demersurile în direcţia digitalizării activităţii sale şi inovării ofertei de produse şi servicii. Astfel, în prima jumătate a anului, aplicaţia Mobile B@nking a fost dezvoltată prin adăugarea unor noi funcţionalităţi, care permit utilizatorilor să realizeze direct de pe telefonul mobil operaţiuni variate şi fac din produsul UniCredit unul dintre cele mai avansate de acest fel din piaţă. Totodată, UniCredit Bank este prima bancă din România care a lansat un card pentru acordarea tichetelor de masă în format electronic, Card Meniu. Nu în ultimul rând, în primele şase luni ale anului, banca a introdus pe întreg portofoliul de carduri tehnologia contactless.
În acelaşi timp, UniCredit Consumer Financing a continuat să îşi consolideze poziţia în segmentul creditelor de consum, înregistrând în primul semestru din 2016 o creştere aproape dublă a volumului de vânzări faţă de acelaşi interval al anului precedent. Volumul creditelor acordate prin intermediul parteneriatelor încheiate cu marii comercianţi a fost de aproape cinci ori mai mare în ianuarie-iunie 2016 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Numărul de carduri în circulaţie s-a dublat la sfarşitului semestrului curent comparativ cu finalul lui 2015.
Totodată, în ce priveşte UniCredit Leasing Corporation finanţările primului semestru din 2016 au depăşit volumele înregistrate în aceeaşi perioadă a anului 2015 cu peste 30%. Astfel, volumul noilor finanţări acordate în primele şase luni din 2016 a fost de 161,8 milioane de euro, iar valoarea de achiziţie a bunurilor finanţate a fost de 193,3 milioane de euro.
Note:
Situațiile financiare consolidate valabile la 30 iunie 2016 sunt pregătite în conformitate cu standardele IFRS adoptate de Uniunea Europeană.
* Eventualele diferenţe care apar în acest material faţă de informaţiile comunicate în trecut provin din regularizările realizate pe parcursul ultimului an. Mai precis, în situaţiile financiare încheiate la data de 30 Iunie 2015, cheltuiala cu Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare (FGDB) aferentă anului 2015 a fost recunoscută uniform pe primele 6 luni ale anului 2015, doar 50% din valoarea ei totală fiind considerată în profitul perioadei ianuarie – iunie 2015. Ulterior, ca urmare a discuţilor desfăşurate la nivelul sistemului bancar, s-a decis ca recunoaşterea acestei cheltuieli să se efectueze integral în momentul în care obligaţia devine scadentă către FGDB. Prin urmare, pentru o prezentare comparabilă, întreaga cheltuială aferentă anului 2015 a fost recunoscută în profitul perioadei ianuarie – iunie 2015.
** Expuneri cu obligaţii semnificative din credite cu scadenṭa depaşită cu peste 90 de zile, expuneri pentru care s-au iniţiat proceduri judiciare sau expuneri pentru care se consideră că, în lipsa executării garanṭiei reale, este improbabil ca debitorul să îşi achite integral obligaṭiile din credite, indiferent de existenṭa oricărei sume restante sau de numărul de zile de întârziere la plată.
*** Conform surse BNR
Despre UniCredit Bank
UniCredit Bank este parte a UniCredit, grupul financiar european cu rețeaua cea mai extinsă din Europa Centrală și de Est şi una dintre cele mai importante din Europa. UniCredit Bank este un “one-stop-shop” pentru servicii financiare, deservind mai mult de 650.000 de clienţi. Grupul este prezent în România prin: UniCredit Bank, UniCredit Consumer Financing, UniCredit Leasing Corporation, UniCredit Insurance Broker, UniCredit Leasing Fleet Management, UCTAM, Pioneer Asset Management şi UniCredit Business Integrated Solutions.