Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită suspendarea obligației întoarcerii acasă a camioanelor, fapt ce generează curse în gol inutile și consum nejustificat de carburant, în plină criză.
Precizările transmise ZIUA CARGO:
Uniunea Europeană se află în plina criza energetică, iar industria transporturilor rutiere este profund afectată de creșterea prețurilor la carburanți și de prevederile abuzive ale legislației europene aduse de Pachetul Mobilitate 1, precum obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, care trebuie respectata de companiile românești care operează transporturi rutiere internaționale în UE începând din februarie 2022.
În timp ce costurile energetice ale Europei cresc vertiginos, iar importanți lideri europeni precum premierul Belgiei, cancelarul Germaniei și președintele Franței anunță „sfârșitul abundenței”, „ierni dificile” și incertitudine legatã de securitatea aprovizionãrii energetice, legislația europeană obligă transportatorii rutieri sã își aducă camioanele acasă goale, inclusiv remorcile și semiremorcile acestora în interpretarea CE, generând consum inutil de carburant și costuri nejustificate și împovărătoare pentru transportatorii români.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicitã Comisiei Europene – CE suspendarea urgentă a aplicării obligației întoarcerii acasă a camioanelor și anularea interpretării restrictive a CE legatã de obligația întoarcerii acasă a remorcilor și semiremorcilor acestora. În acest context economic dificil, este necesară tăierea tuturor măsurilor care conduc la consum inutil de carburant în plină criză pentru a se asigura coerența între declarațiile liderilor europeni și acțiunile acestora și ale Comisiei Europene la nivel european și național.
Reamintim că studiul Comisiei Europene privind întoarcerea acasã a camioanelor, publicat în 2021, confirmă impactul negativ major al acestei măsuri asupra transportatorilor rutieri Est-Europeni și asupra mediului, semnalat de UNTRR instituțiilor europene. Studiul Comisiei Europene aratã cã aceastã mãsurã va genera 1,9 milioane de curse suplimentare ale camioanelor europene, ceea ce ar conduce la 2,9 milioane de tone de emisii suplimentare de CO2 în 2023 (o creștere cu 4,6% a emisiilor din transport rutier internațional de marfă) și ar putea genera o creștere a costurilor de pânã la 11.000 EUR pe vehicul pe an (o creștere de aproximativ 10% față de situația actuală) – în medie pentru transportatorii stabiliți în țãrile din Europa de Est care opereazã în țãrile din Europa de Vest.
UNTRR și transportatorii români au contestat aceastã măsură discriminatorie în fața Curții de Justiție a UE, iar acțiunea UNTRR a fost susținută de Guvernul României. Totodată, România și mai multe State Membre au contestat la Curtea de Justiție a Uniunii Europene – CJUE această obligație și o serie de cauze judiciare sunt în curs.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită Guvernului României să continue demersurile la nivel european împotriva obligației întoarcerii acasă a camioanelor, iar până la o decizie CJUE privind cauzele judiciare depuse, să solicite Comisiei Europene suspendarea aplicãrii acestei măsuri care generează consum inutil de carburant având în vedere impactul semnificativ asupra mediului și asupra transportatorilor afectați de creșterea costurilor la carburanți.