Atunci când vedem sigla UPS, ne vine în minte activitatea de curierat, însă compania a dezvoltat și alte servicii. Despre alăturarea curieratului de activitatea de transport și logistică și avantajele ce decurg de aici, am discutat cu Iulia Gabriela Nartea, Managing Director UPS – România, Grecia, Ungaria.
Ziua Cargo: UPS este o companie cunoscută în principal pentru activitatea de curierat. Ce presupune divizia cargo a UPS?
Iulia Gabriela Nartea: UPS nu este numai curierat, iar partea de cargo şi logistică foloseşte din plin ştiinţa dezvoltată în peste 100 de ani de experienţă pe care o avem în zona de curierat. Avem o structură care ne permite să realizăm transportul mărfurilor oriunde în lume.
Deși compania este recunoscută în principal pentru activitatea de curierat, de ani buni, la nivel internaţional şi în România, UPS şi-a extins portofoliul de servicii în zona de expediţii internaţionale, ulterior logistică şi, mai recent, în ultimii ani, în zona de logistică a industriei de îngrijire a sănătăţii.
Anul trecut, din 55,4 miliarde de euro cifră de afaceri la nivel global, 46,5 miliarde de euro au fost realizate de activitatea de curierat şi 8,9 miliarde de euro de divizia de cargo şi logistică. Activitatea de curierat este majoritară, iar cea de logistică, care este mai nouă în structura de afacere, este în creștere.
Există transfer de know-how dinspre curierat către segmentul cargo?
În România, cele două activități reprezintă entităţi separate, una de curierat şi alta de cargo şi logistică. De altfel şi licenţierile sunt diferite. Însă activitățile interacţionează, pentru optimizarea funcţiilor logistice.
Avem două avioane charter care deservesc România – unul la Otopeni şi altul la Timişoara, şi se împart între cele două entităţi. Avioanele au curse regulate Köln – București, respectiv Timișoara, Köln fiind hub-ul nostru în Europa pentru curierat, iar pentru partea de cargo, hub-ul este la Frankfurt.
UPS este un integrator de servicii. Astfel, oferim clienților noștri transport aerian, precum și maritim și rutier.
Experienţa acumulată pe partea de curierat o replicăm și în partea de cargo. În România, la fel ca în întreaga lume, entităţile, în măsura în care este posibil, lucrează în aceeaşi locaţie, chiar dacă nu întotdeauna sub aceeaşi denumire de companie. În majoritatea cazurilor, folosim aceleaşi facilităţi, cu structuri puţin diferite, pentru că sunt complet diferite procesele.
La curierat acordăm atenție celor mai mici detalii, lucrurile sunt perfect stabilite. Aceleași principii și sisteme încercăm să le utilizăm și pe partea de transport și logistică. În acest sens, avem în cadrul UPS o funcţie suport care se numeşte inginerie industrială şi care ne desenează toate procesele operaţionale, la nivel global şi local.
Este transportul aerian de mărfuri în creștere?
În România, creșterea cererilor pentru transport aerian a apărut o dată cu dezvoltarea exporturilor. Producția a crescut, materia primă trebuie să vină de undeva, iar companiile, la momentul actual, ţin foarte puţine stocuri şi preferă transporturi rapide.
În general, la transportul aerian este vorba despre marfă cu valoare ridicată: produse electronice, componente electronice şi auto, materie primă pentru confecţii – dar nu în mod regulat, ci pentru perioade de întârzieri de producţie sau de mostrare. Sunt atât contracte stabile, cât și transporturi spot.
Avem două categorii majore de clienți: strategici, internaţionali, cu care sunt semnate contracte prin care acoperim anumite zone geografice, și sunt clienţi locali, cu care avem înţelegeri pe una sau mai multe rute, UPS având un avantaj competitiv pe America, urmată de zona Asia.
Bineînțeles, clienții își pot urmări marfa pe parcursul transportului, în sistemele proprii UPS, pe baza unui număr de înregistrare/document de transport primit de la UPS.
Lucrați cu transportatori rutieri?
În ceea ce privește transportul rutier internațional, avem livrări doar în Europa cu frecvență și colaborăm cu transportatori români. Le cerem transportatorilor rutieri multă seriozitate și flexibilitate. Totul este pe bază de contract și avem condiţii bine stabilite. Avem în România un număr redus de furnizori de servicii de transport rutier, care dețin flote mijlocii.
Cum caracterizați piața autohtonă?
Dezvoltarea oricărui tip de transport din România este legată de creşterea economică a țării. Dacă avem ce transporta, creşte şi transportul maritim, şi rutier, şi aerian. Creșterea poate fi generată de consumul intern, de producție și de export.
Și în acest sens, trebuie să le arătăm celor din afară că în România se pot face multe, trebuie să creştem încrederea în piaţa locală – iar echipa UPS își face datoria. La nivel național, trebuie să ştim să ne promovăm, uneori suntem modeşti și este bine să avemmai multă încredere în noi. Este important că realizăm destul de bine adaptarea şi adoptarea locală a legislaţiei europene.
Pentru UPS, România este o piață importantă și una dintre cele mai dinamice din Europa Centrală și de Est și este, cu siguranță, o piață strategică în creștere.
Credeți în acțiunile de responsabilitate socială!
Voluntariatul face parte din cultura companiei, din valorile ei. Clienţii, angajaţii, comunitatea, acţionarii sunt cei patru piloni de bază în cultura companiei şi înţelegem cu toţii că trebuie să ne pese de comunitatea din care facem parte, pentru că acolo sunt şi clienţii noştri, acolo ne trăim şi noi viaţa şi ne desfășurăm activitatea zilnică.
Eu sunt o susținătoare convinsă a acțiunilor de responsabilitate socială. Există o mare bucurie în a-i ajuta pe alţii care au avut neşansa să se nască altfel decât noi. Prin Fundaţia UPS, oferim suport în toate ţările unde ne desfăşurăm activitatea. În afară de sprijinul financiar oferit, echipa UPS este implicată în acțiuni de voluntariat pe parcursul întregului an. Iar pentru că octombrie este o lună specială pentru UPS, în care ne implicăm foarte activ în acțiuni de responsabilitate socială, a fost declarată luna voluntariatului. Avem o activitate intensă de voluntariat în România, în Grecia, iar acum aştept şi experienţa ungară.
Radu BORCESCU