OMV Petrom raportează la încheierea primului semestru (S1) un profit net mai mic cu 61%, de 405 milioane de lei, comparativ cu 1,036 miliarde de lei în perioada similară a anului trecut, precum și vânzări reduse cu 18%, la 7,192 miliarde de lei.
Profitul operațional al grupului (EBIT) s-a redus și el la 561 milioane lei (-56%), pe fondul scăderii cotațiilor internționale parțial compensată de costurile de explorare mai mici și de evoluția favorabilă a provizioanelor pentru creanțe neîncasate din activitatea de gaze.
Totodată, numărul personalului OMV Petrom a scăzut cu 7%, potrivit rezultatelor financiare neauditate publicate astăzi de companie.
Scăderea vânzărilor cu 18% a fost determinată, în principal, de prețurile în scădere la țiței, precum și de vânzări mai mici de gaze naturale, compensate parțial de cantitățile mai mari de energie electrică vândute, precizează compania.
Downstream Oil a reprezentat 70% din totalul vânzărilor consolidate, Downstream Gas 27%, iar Upstream 3% (vânzările aferente Upstream fiind în mare parte în interiorul Grupului, nu către terți).
Vânzarea carburanților pe piața de retail: +5,6%
Mariana Gheorghe, CEO OMV Petrom, a precizat, într-o conferință de presă, că “pe segmentul de marketing evoluția a fost bună, mai ales pe zona de retail unde piața a crescut cu 5,6% pe benzină și motorină în primul semestru comparativ cu același semestru al anului anterior, iar vânzările noastre au depășit această medie a pieței crescând cu 6,1%”.
“Creșterile sunt determinate atât de prețurile joase ale carburanților, cât și de consumul mai mare din România care a avut ca impact și cel legat de carburanți”, a adăugat Gheorghe.
Vânzările comerciale: -8%
“Nu același lucru putem să spunem că s-a întâmplat pe partea de vânzări comerciale unde acestea au fost sub nivelul anului anterior cu circa 8%. Aici am văzut 2 efecte. Pe de o parte închiderea rafinăriei (Petrobrazi n.r.) pentru o lună a cauzat o decizie a managementului să furnizeze din stocuri și cu prioritate stațiile de benzină ceea ce a făcut să fie cantități mai mici disponibile pentru vânzările comerciale iar clienții noștri comerciali s-au îndreptat către alte rafinării, către alți furnizori, iar aici se vede și efectul de bază, anume că în aceeași perioadă a anului trecut am avut vânzări excepționale pentru că două dintre rafinăriile concurente au fost oprite atunci”, a explicat CEO Petrom.
“Comparativ cu 31 decembrie 2015, activele totale s-au redus cu 517 milioane de lei, la 40,601 miliarde de lei, în principal ca urmare a scăderii nete a activelor imobilizate și a reducerii ușoare a numerarului și echivalentelor de numerar. Capitalurile proprii au crescut ușor la 26,085 miliarde de lei la 30 iunie 2016, comparativ cu 25,688 miliarde lei de la 31 decembrie 2015, ca urmare a profitului net generat în perioada curentă”, precizează Grupul OMV Petrom.
Investiții în scădere cu 35%
În primele șase luni din acest an, compania a realizat investiții în valoare de 1,337 miliarde de lei, în scădere cu 35% față de primul semestru al anului trecut, influențate în principal de o scădere semnificativă în segmentul Upstream. Investițiile din Upstream s-au cifrat la 1,064 miliarde de lei în primele șase luni ale acestui an, comparativ cu 1,947 miliarde de lei în perioada similară a anului trecut.
“Întrucât condițiile de piață dificile au persistat, am continuat gestionarea strictă a costurilor și a investițiilor. Investițiile au scăzut cu 35% comparativ cu 1-6/15, reflectând finalizarea activității de foraj în blocul Neptun și selecția riguroasă a proiectelor. În plus, gestionarea eficientă a costurilor și a numerarului ne-a ajutat să ne menținem o poziție financiară solidă și un grad de îndatorare având un ordin de mărime de o singură cifră. Consultările privind sistemul de taxare pentru segmentul upstream ne așteptăm să continue în a doua parte a anului. Așa cum am subliniat și în trecut, un cadru fiscal și de reglementare stabil, predictibil și favorabil investițiilor este o condiție-cheie pentru investițiile noastre viitoare, atât onshore, cât și offshore”, precizează Mariana Gheorghe, CEO al OMV Petrom S.A.
Modernizarea Rafinăriei Petrobrazi
Mariana Gheorghe a ținut să arate că evenimentul care a caracterizat partea de downstream în primul semestru a fost oprirea rafinăriei Petrobrazi.
“Un eveniment care a caracterizat această perioadă a fost oprirea rafinăriei pentru o lună pentru activitățile de reparații capitale, oprire care era planificată și care în afară de a realiza acele investiții de conformitate și de îmbunătățire a performanței am avut și câteva proiecte mai mici de modernizare. Ele au fost relativ mici, toate ducând la un buget de investiții de circa 40 milioane de euro. Aceste lucrări s-au desfășurat în condiții foarte bune de siguranță dar și în buget, permițând rafinăriei să continue să producă în parametrii operaționali optimi. Capacitatea de utilizare a fost de 81% având în vedere oprirea de o lună dar această modernizare și reparații capitale permit rafinăriei să opereze cu capacitate de utilizare de peste 90% în condiții normale”, a mai arătat CEO-ul OMV Petrom.
Activele, reduse cu 517 milioane lei
Comparativ cu 31 decembrie 2015, activele totale s-au redus cu 517 milioane de lei, la 40,601 miliarde de lei, în principal ca urmare a scăderii nete a activelor imobilizate și a reducerii ușoare a numerarului și echivalentelor de numerar. Capitalurile proprii au crescut ușor la 26,085 miliarde de lei la 30 iunie 2016, comparativ cu 25,688 miliarde lei de la 31 decembrie 2015, ca urmare a profitului net generat în perioada curentă.
Datoriile Grupului, altele decât împrumuturile purtătoare de dobânzi, au scăzut cu 819 milioane de lei, în principal ca o consecință a datoriilor comerciale și a altor datorii financiare mai mici, reflectând în bună măsura reducerea investițiilor și finalizarea campaniei de foraj de explorare din Marea Neagră. Datoria netă a Grupului OMV Petrom a rămas la un nivel similar cu cel de la 31 decembrie 2015, în jurul valorii de 1,3 miliarde de lei iar gradul de îndatorare a scăzut ușor la 4,83%.
Profit record în timpul crizei economice
În plină criză economică, afacerile OMV Petrom au avut o ascensiune fulminantă:
– profit net de 4,824 miliarde de lei (1,091 miliarde de euro) în 2013, în creştere cu 22% faţă de 3,946 miliarde lei profit raportat la finele lui 2012 (în creştere cu 5% faţă de rezultatul net de 3,759 miliarde lei raportat la finele lui 2011)
– vânzările au atins maximul de 26,258 miliarde lei în 2012, apoi au scăzut cu 8% în 2013, în principal din cauza vânzărilor mai mici de ţitei şi produse petroliere, dar tot au rămas colosale: 24,18 miliarde lei (5,47 miliarde euro).
Din 2014 a început însă declinul pentru OMV Petrom: vânzările s-au redus cu 11%, la 21,5 miliarde lei (4,84 miliarde euro) față de 2013, iar profitul net a scăzut cu 56%, la 2,1 miliarde de lei.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLȘU