Este regretabil că anual, la nivel mondial, peste 1,4 milioane de oameni îşi pierd viaţa în accidente rutiere. Experţii în domeniu – la nivel european dar şi mondial – caută în permanenţă soluţii pentru reducerea numărului accidentelor cu urmări foarte grave, în aceste accidente îşi pierd viaţa mult mai mulţi oameni decât în toate războaiele la nivel global într-un an.
Suedia, o ţară nordică bogată, cu responsabilitate maximă pentru viaţa şi sănătatea cetăţenlor ei, cu un sistem de protecţie socială extrem de eficient, a lansat în anii trecuţi proiectul „Viziunea Zero” de eradicare a accidentelor rutiere cu pierderi de vieţi omeneşti.
În esenţă, expertii suedezi, dar şi autorităţile de resort, au dat anul 2050 drept limită pentru eliminarea totală a accidentelor grave, prin mai multe iniţiative, pe care le voi prezenta în continuare.
În primul rând, responsabilitatea în domeniu trebuie asumată de autorităţi prin cele mai eficiente măsuri de securitate rutieră, cum sunt montarea de parapete mediane pe drumurile naţionale, intens circulate, pentru evitarea ciocnirilor frontale în care se pierd cele mai multe vieţi omeneşti.
Alt element care duce la accidente grave, băutura excesivă la volan, se doreşte eliminată prin aşa-numitele “ alcolock” – sisteme de asistenţă auto care să nu permită pornirea unei maşini la depăşirea limitei de alcool în respiraţia şoferului.
Similar, se doreşte eliminarea vorbitului pe celular în timpul conducerii autovehiculului, prin montarea unui dispozitiv automat care să închidă telefonul mobil în momentul în care GPS-ul celularului sesisează o mişcare a maşinii.
Respectarea vitezei maxime în localităţi, dar şi în afara lor, se monitorizează cu maximă rigoare prin radarele binecunoscute, însă în Suedia în numar mult mai mare decât în alte ţări europene.
La nivel mondial, cele mai multe accidente mortale exprimate la 100.000 de locuitori sunt în Republica Dominicană: 41,7 de decese. În Germania sunt 4,7 decese iar în Suedia, 3 decese. Din păcate, România deţine un record nedorit de circa 16 decese la 100.000 de locuitori.
În ultima perioadă, numeroase state nord-europene, dar şi din SUA, precum şi Comisia Europeană au preluat mai multe elemente din experienţa suedeză.
În România, autorităţile de resort, Poliţia Rutieră, prin mult mai multă muncă de educaţie şi prevenire (nu doar monitorizarea cu masini radar) şi mult mai multă responsabilitate a fiecărui participant la traficul rutier trebuie, cât mai curând, să ducă la mai puţine evenimente rutiere grave.
O remarcă deosebită pentru multele ONG-uri active în acest domeniu: este de dorit şi o prezenţă activă a societăţii civile, prin dezbateri publice pertinente, documentate, pentru reducerea evenimentelor rutiere grave.
Marius Popovici