Electrificarea revoluționează industria de transport, promițând un viitor mai sustenabil și mai eficient. Iar cum companiile de transport și șoferii trebuie să se adapteze la noua eră, înțelegerea unor termeni-cheie este crucială.
De aceea, Scania a pregătit o listă cu 25 de termeni pe care trebuie să îi cunoști despre electrificarea camioanelor.
Vehicul electric cu baterii (Battery Electric Vehicle – BEV): Un vehicul propulsat doar cu baterii și motoare electrice, fără motor cu combustie internă.
Capacitatea bateriei: Se referă la cantitatea de electricitate ce poate fi stocată într-o baterie și livrată pentru a propulsa vehiculul. Este măsurată tipic în kilowați-oră (kWh).
Celula bateriei: Unitatea de bază a unei baterii, care exercită energie electrică prin încărcare și descărcare. Fabricată prin introducerea catodului, anodului, separatorului și electrolitului într-o carcasă de aluminiu.
Modulul bateriei: Fiecare celulă individuală este asamblată într-un cadru mai mare, ce conține mai multe celule, numit modul.
Pachet de baterii: Compus din module, un sistem de răcire și un sistem de management care supervizează controlul bateriei și sistemele de protecție. În mod normal, un camion are mai multe pachete de baterii, în funcție de nevoile clientului, pentru a favoriza autonomia sau sarcina utilă.
Chimia bateriei: Chimia bateriei se referă la componentele de bază folosite pentru fabricarea bateriei. Bateriile utilizate în prezent la vehicule electrice folosesc tehnologii precum nichel-mangan-cobalt (NMC), litiu-fier-fosfat (LFP) sau nichel-cobalt-aluminiu (NCA). Fiecare tehnologie vine cu avantaje și dezavantaje legate de densitatea energetică, putere și durata de viață.
Durata de viață a bateriei: Durata de viață a bateriei, estimată prin analiza funcționării specifice a unui camion. Bateriile actuale au ajuns la o durată de viață estimată de 1,3 milioane km, echivalentă cu întreaga durată de viață a camionului. La sfârșitul duratei de viață în vehicul, bateriile pot avea o a doua viață în alte aplicații, înainte de a fi reciclate.
Sistemul de management al bateriei (Battery Management System – BMS): Monitorizează și manageriază sănătatea încărcării bateriei, asigurând sănătatea, longevitatea și performanța optimă a bateriei.
Infrastructura de încărcare: Stațiile de încărcare unde camioanele electrice își pot reîncărca bateriile. Stațiile pot fi publice, instalate la garaj sau la centrele logistice unde încarcă sau descarcă marfa.
Operatorul punctului de încărcare (Charge Point Operator – CPO): În completarea lanțurilor de benzinării convenționale, pe piață au apărut operatori noi și specializați pentru încărcarea vehiculelor electrice. Aceștia sunt responsabili pentru construirea, instalarea și întreținerea stațiilor de încărcare.
Puterea de încărcare: Puterea utilizată pentru a reîncărca bateriile, măsurată tipic în kilowați (kW). De exemplu, bateriile Scania pot accepta o putere maximă de 375 kW, la un conector CCS2 standard. Astfel, cu o oră de încărcare, se pot adăuga aproximativ 280 km de autonomie. În viitor, camioanele electrice vor folosi stații ultra-rapide Megawatt Charging System (MCS).
Sistemul de propulsie electrică: Componentele unui vehicul electric care livrează puterea de la baterii la roți: invertoare/convertoare de putere, motoare electrice, cutie de viteze, ax cardanic, diferențial și axe, sistemul de frânare regenerativă și sistemele de control.
Consumul de energie: Echivalentul BEV al consumului de carburant pentru camioanele cu motor cu combustie internă, măsurat în kWh/km. Propulsia electrică este semnificativ mai eficientă din punct de vedere al consumului de energie decât un motor cu combustie.
Densitatea energetică: Reprezintă cantitatea de energie stocată într-o baterie, raportată la greutatea sa. O densitate energetică mai mare înseamnă o autonomie mai mare, pentru aceeași greutate a bateriei.
Capacitatea rețelei: Abilitatea rețelei electrice de a furniza puterea necesară pentru a încărca mai multe camioane electrice, simultan. Este un factor cheie în adoptarea pe scară largă a electrificării. Companiile de transport și operatorii de stații de încărcare trebuie să își securizeze o capacitate a rețelei suficientă de la furnizorul lor de energie.
Emisiile pe întregul ciclu de viață: Emisiile totale de CO2 produse de-a lungul vieții vehiculului, de la fabricare, operare și până la reciclare. Potrivit unui studiu Scania, un camion electric are un impact climatic mai mic decât unul diesel începând chiar din primul an de operare.
Puterea: Echivalentul cailor putere pentru un motor electric. De exemplu, Scania utilizează în prezent trei versiuni de mașini electrice, cu puteri între 210 și 450 kW.
Autonomia: Distanța pe care un camion electric o poate parcurge cu o singură încărcare. Variază în funcție de capacitatea bateriei, încărcătură, condițiile de condus și viteză. În prezent, camioanele electrice Scania au autonomii de până la 520 în aplicații de 29 de tone, 440 km cu 40 de tone și 320 km la combinații de 64 de tone.
Frânare regenerativă: O tehnologie ce recuperează energia pierdută în mod obișnuit în timpul frânării și o convertește înapoi în energie stocată în baterii.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro