Compania de Transport Public din Cluj-Napoca a achizitionat 10 autobuze noi, marca Iveco, completandu-si parcul auto.
Campania de achizitii a fost demarata la inceputul anului, atunci cand compania a cumparat 40 de autobuze articulate, cu fonduri de la bugetul local. Acum ea continua, adaugand alte 10 autobuze parcului, acestea fiind achitate din fonduri de la bugetul companiei. Banii care au facut posibila aceasta achizitie provin dintr-o taxa speciala, introdusa de catre CTP Cluj-Napoca in pretul biletelor de calatorie. Achizitia s-a realizat prin Briaris Ind, dealer Iveco in Romania, vehiculele au garantie 5 ani, iar costurile totale ale tranzactiei se cifreaza la 9,3 milioane de lei.
Sisteme moderne de monitorizare
Modelul achizitionat este Iveco Urbanway, ce are o lungime de 12 m, autobuz ce corespunde tuturor normelor europene si romanesti din domeniu. Acestea au o capacitate de transport de 95 de locuri, din care 27 pe scaune, si vor deservi in principal rutele ce fac legatura cu zona industriala a orasului pe linii precum 50, 41, 40 si 26. Noile mijloace de transport sunt echipate cu motoare de tip Tector 7, ce produc 286 CP si respecta norma de poluare EURO 6 gratie tehnologiei Hi-eSCR. Acest motor lucreaza in tandem cu o cutie de viteze automata de tip ZF Ecolife, iar pentru a putea fi „stapanit” se foloseste intarder ul din dotare si sistemul electronic de control al franarii, EBS 5. In echiparea autobuzelor livrate catre CTP Cluj se regaseste un sistem performant de aer conditionat, ce include perdele de aer in dreptul usilor pentru reducerea pierderilor de aer. Pentru iluminarea interna s-a folosit tehnologia LED, iar pentru informarea pasagerilor cu privire la ruta a fost montat un sistem infotainment. Pentru siguranta calatorilor, autobuzele au in dotare camere de luat vederi (3 la interior si 3 la exterior), prevenind potentiale acte de vandalism. Acest sistem este capabil si de stocarea inregistrarilor si imaginilor, nu doar de monitorizare. Pentru a face lucrurile mai simple pentru calatori, autobuzele sunt echipate cu un sistem de ticketing pentru a valida legitimatiile de calatorie, in plus, toti calatorii care urca si coboara intr-o statie sunt numarati gratie unui sistem special. Soferul se bucura, la randul sau, de un post de conducere confortabil, cu o pozitie inalta, vizibilitate buna si multiple compartimente de depozitare. Pe segmentul ce tine de managementul vehiculelor, lucrurile sunt bine definite, existand un computer ce colecteaza, inmagazineaza si transmite datele privind activitatea autobuzului. Acesta este dotat cu GPS si cu tot echipamentul necesar pentru transmiterea online si wireless a datelor privind exploatarea. Din acest computer se pot descarca date precum consum de combustibil pe anumite intervale (ore, schimb, instantaneu etc), numarul de calatori transportati, parcursul (nr. de km/schimb, la o data anume, intr-un interval stabilit), evenimente rutiere (blocaje in trafic, accidente, distrugeri interioare ale autovehiculului), numarul de ore de functionare a autovehiculului sau a unor componente ale acestuia (aerul conditionat), numarul de ore de imobilizare a autovehiculului sau informatii privind perioada efectuarii lucrarilor planificate de intretinere.
EURO 6 cu HI-eSCR
HI-eSCR este o tehnologie dezvoltata de catre grupul Fiat, reprezentand unul dintre avantajele principale ale motoarelor produse de catre grup. Acesta este un sistem inovator de post-tratare a gazelor de combustie, care permite obtinerea unui nivel redus de poluare fara a fi necesara recircularea gazelor de ardere, crescand astfel fiabilitatea sistemului de propulsie.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro