Camioanele electrice pot susține deja mai multe aplicații de transport greu decât ți-ai putea imagina, iar în curând lista va fi extinsă serios.
Camioanele electrice au început să apară pe piață în 2020, iar primele modele au fost destinate aplicațiilor urbane, precum distribuția sau colectarea de deșeuri. De atunci, numărul de aplicații în care pot fi folosite camioane eletcrice s-a extins rapid.
De exemplu, cea mai noua generație de camioane electrice Scania poate acoperi aproape întreaga gamă de aplicații de transport greu. Acestea sunt posibile datorită bateriilor mai puternice, dar și combinațiilor mai flexibile de configurare și poziționare a acestora.
Deci, ce aplicații de transport greu pot fi electrificate? Scania le-a împărțit în trei categorii: cele evidente, cele nu atât de evidente și cele care vor fi pregătite în curând.
Cele evidente: distribuția urbană și regională și colectarea deșeurilor au condus primul val de electrificare, iar motivele sunt evidente: distanțele sunt relativ scurte, infrastructura este deja disponibilă, iar transportul în orașe trebuie să devină mai curat și mai silențios.
„Multe municipalități din lume cer camioane electrice la licitațiile pentru serviciile de administrare a deșeurilor, iar multe orașe și-au anunțat deja obiective pentru neutralitatea emisiilor de carbon”, spune Diana Guirguis, Director pentru Product Management la Scania e-Mobility.
Printre cele nu atât de evidente se numără transportul pe distanțe lungi, transportul de bușteni sau distribuția regională frigorifică. Cea mai nouă generație de camioane electrice Scania cuprinde un model BEV de 29 de tone cu autonomie de 520 km, camioane de 42 de tone cu autonomie de 470 km sau camioane de 64 de tone cu autonomie de 320 km.
„Cu o planificare atentă a rutelor și acces la încărcarea la garaj, există mai multe aplicații pregătite de electrificare decât puteam crede inițial. Inclusiv transport de cereale cu 64 de tone, camioane de 42 de tone cu macarale sau mixere de beton, chiar și cu cerințe mari de la prizele de putere”, mai spune Guirguis.
Cele care vor fi pregătite în curând: datorită sistemului modular Scania, multe alte aplicații urmează a fi electrificate. Un exemplu este un camion electric Scania de pompieri, primul de acest fel, ce va debuta în curând, în Australia.
„Operațiunile pompierilor sunt potrivite pentru tehnologia BEV. Camioanele stau cel mai mult timp la garaj, putând fi încărcate pe perioade lungi. Distanțele parcurse până la incendii sunt mici, iar motorul electric oferă destulă putere pentru componentele auxiliare, precum pompele”.
Și camioanele grele pentru distanțe lungi vor fi posibile în curând. La IAA 2024, Scania a prezentat un cap tractor cu o baterie de 728 kWh. În plus, în piață există din ce în ce mai multe stații de încărcare, iar puterea de încărcare crește.
„Când sistemul ultra-rapid de încărcare Megawatt Charging System (MCS) va fi introdus, experiența de încărcare se va îmbunătăți și mai mult” a mai spus Guirguis.
Un alt factor ce va permite electrificarea aplicațiilor pe distanțe lungi este dezvoltarea tehnologiei bateriilor. Clienții Scania pot alege acum trei variante pentru starea de încărcare (SoC), de 75%, 83% și 90%, care determină cât de mult din capacitatea bateriei este utilizată în practică.
Aplicații de transport electrificate, pe scurt:
2020–21: aplicațiile urbane (camioane de distribuție, gunoiere, hook-lift și basculante ce operează în mediul urban)
2022–23: livrări regionale, repetitive, călătorii de până la 350 km, cu greutăți de până la 64 de tone
2024–25: majoritatea aplicațiilor on-road, până la camioane de bușteni de 72 de tone
Din 2025: din ce în ce mai multe aplicații specializate, precum camioane de pompieri, automacarale, basculante grele pentru off-road, transportul pe distanțe lungi (datorită noului standard MCS).