Acesta este un mesaj standard utilizat de sistemele de navigație, iar cel instalat pe noul Actros nu face excepție… Și da, sistemul de pe noul Actros poate fi setat inclusiv în limba română. Însă nu despre asta este vorba…
Odată cunoua generație Actros, Mercedes-Benz părăsește drumul „standard” al camioanelor, schimbă vizibil direcția și intră pe autostrada „tehnologică”. Veți spune: dar și până acum tehnologia modernă juca un rol important în transporturi!
Însă noul Actros iese din logica obișnuită și își asumă un rol mult mai consistent în filmul numit „misiune de transport”. PPC pe drumuri naționale Pe scurt, primul camion cu nivel doi de autonomie poate menține banda de circulație și își adaptează viteza în funcție de condițiile drumului. Iar cea mai puternică senzație care ilustrează schimbarea este asigurată de noul PPC, ce poate fi utilizat și pe drumurile naționale.
Sesiunea de drive-test organizată în Spania, în apropiere de Barcelona, a inclus un segment de drum dificil, cu serpentine…
Astăzi, camioanele noi sunt echipate cu numeroase sisteme care ușurează mult munca șoferului, atunci când vine vorba despre demaraj în rampă, sau menținerea unei viteze constante în pante prelungite, însă noul Actros are PPC. Practic, cu ajutorul hărții 3D a drumurilor din Europa, o dată activat PPC pentru drumuri naționale, șoferul nu mai trebuie decât să manevreze volanul.
Pare foarte complicat și chiar ai o ușoară îngrijorare atunci când abordezi primele curbe periculoase fără să apeși nicio pedală sau să utilizezi retarder-ul. Însă camionul cunoaște configurația drumului și adaptează viteza, astfel încât orice porțiune de drum să fie abordată în siguranță.
Probabil vor exista multe opinii pe acest subiect. Se va vorbi despre profesionalismul șoferilor, despre nechibzuința de a te baza într-o măsură atât de mare pe tehnologie… Pentru moment, eu îmi fac doar datoria de a consemna propria experiență. Și vă spun că este fantastic! Să străbați serpentinele concentrându-te exclusiv pe volan, cu un vehicul care adaptează perfect viteza, reprezintă noua normalitate, la care m-am adaptat imediat. Am apreciat nu numai strategia noului PPC dar și faptul că nu au existat momente în care să simți vreo bruscare.
Imaginați-vă cum este să parcurgi pentru prima dată un drum dificil, cu schimbări importante de nivel și curbe strânse, pe care, de multe ori, le vezi doar parțial, partea finală a lor fiind mascată de coasta muntelui sau de vegetație. Încetinești, uneori, prea mult, alteori… Iei decizii privind utilizarea retarder-ului (și în ce treaptă) sau a frânei de serviciu… Și peste toate acestea nu trebuie nicio clipă să uiți de consum. Cu noul PPC, toate aceste griji au dispărut. Stai cu mâinile pe volan și… asta este tot.
Pentru a crește și mai mult încrederea șoferilor, display-ul principal afișează în avans acțiunile ce urmează să fie făcute. Practic, vezi viteza pe care o ai, precum și cea la care vehiculul va ajunge pentru a aborda următorul viraj. Cu o precizie impresionantă, camionul adaptează viteza și în cazul restricțiilor, sau atunci când intră într-o localitate, urmând să accelereze imediat ce zona de restricție se termină.
MirrorCam aduce o îmbunătățire semnificativă în ceea ce privește aerodinamica, siguranța și manevrabilitatea autovehiculului. Sistemul, format din cele două camere montate la exteriorul autovehiculului, asigură o imagine panoramică puternic îmbunătățită.
Pentru a „satisface” diferitele stiluri de condus, PPC pentru drumuri naționale are mai multe trepte la care poate fi setat, pentru un condus mai dinamic (curbele sunt abordate cu viteză mai mare) sau pentru o senzație sporită de siguranță.
Și pentru că sunt foarte multe informații utile afișate pe ecranul principal, care, de altfel, își schimbă configurația automat, în funcție de modul în care rulează camionul, este recomandabil să optați pentru display-ul mai mare, de 12”. Astfel, informațiile vor fi mai ușor de urmărit și de către cei cu ochi mai puțin odihniți și în plus… arată mult mai bine.
Cu ajutorul unei camere, Active Drive Assist (ADA) ghidează vehiculul în funcție de marcajele benzii de rulare. ADA utilizează noul sistem de direcție acționat electric, îmbunătățește manevrabilitatea și asigură conducerea semi-autonomă pentru toate intervalele de viteză.
Precizie la un alt nivel
Este greu să definești precizia în exploatarea unui camion. Ar trebui să fie un autovehicul perfect funcțional, cu o direcție sigură, frâne bune…Apoi, bineînțeles, foarte importantă este experiența șoferului, abordarea corectă a virajelor, menținerea distanței sigure față de vehiculele din față… Dar șoferul este om și, uneori, pot apărea momente de neatenție… Aici intervin sistemele de asistență. Este bine ca șoferul să fie avertizat atunci când părăsește accidental banda de circulație, dar este și mai bine atunci când, o dată cu avertizarea acustică, sistemul reacționează autonom și redresează poziția autovehiculului.
Totodată, noul Actros detectează pietonii și, la nevoie, frânează până la oprirea completă. De asemenea, sistemul de asistență la viraje atenționează conducătorul auto în cazul unui pericol iminent de impact, indiferent dacă este vorba despre o mașină, un biciclist sau un stâlp.
Sună bine, nu-i așa? Dar este mai mult decât atât. Am putut testa aceste sisteme și sunt de un real ajutor. Te ajută să nu greșești, te atenționează și chiar intervin activ, „salvând” momentul de neatenție.
Dar ce spuneți despre amplasarea mașinii la rampă? Șoferii cu experiență sunt, cu siguranță, foarte mândri de abilitățile dobândite în perioada lungă de practică. Ceilalți însă… Am comentat, încă de la lansarea noului Actros, avantajele noului sistem ce înlocuiește oglinzile clasice cu camere și display-uri. Ghidajele ce indică sfârșitul semiremorcii sunt extrem de utile și, cu un asemenea ajutor, te poți apropia în siguranță de rampa depozitului sau de orice alt obiect aflat în spate. Te face să te întrebi de ce a durat atât de mult până să avem acest sistem, simplu dar atât de eficient, instalat pe camion.
Sau, în momentul unei depășiri, imediat ce semnalizezi, ghidajele ajutătoare sunt evidențiate pe ecranele ce țin loc de oglinzi și poți realiza manevra fără nicio emoție.
Sunt multe spus, în condițiile în care noul Actros înglobează o multitudine de sisteme și amănunte mai complexe sau mai simple, ce lucrează armonios împreună pentru siguranță și confort. Și cred că, după sutele de kilometri parcurși în fiecare zi, șoferii vor fi plăcut surprinși să descopere că sunt mult mai odihniți, rareori apăsând vreo pedală și volanul atins ușor, doar pentru a crea puțină rezistență. Pentru că, acolo unde marcajele benzilor sunt trasate corect, ADA (Active Drive Assist) menține, cu precizie, camionul în interiorul benzii. Și aici, pentru a răspunde tuturor „gusturilor” și nevoilor, sistemul permite alegerea între trei opțiuni: camionul menținut exact în mijlocul benzii, mai aproape de marcajul din stânga, sau mai aproape de marcajul din dreapta.
Pe lângă sistemul de localizare prin satelit, noul Predictive Powertrain Control folosește hărți digitale precise și informații despre topografie, viraje, proprietăți geometrice ale intersecțiilor și sensurilor giratorii, precum și semne de circulație.
Apoi, sunt numeroase mici amănunte, pe care poate nici nu le observi, dar care completează senzația că noul Actros nu vrea doar să îți facă munca mai ușoară, ci și să te răsfețe puțin. Putem aminti, de exemplu, modul în care oglinzile (ecranele) își ajustează setările pentru a oferi vizibilitate cât mai bună, adaptându-se la lumina exterioară, sau faptul că sistemul de ventilație trece automat pe recirculare la intrarea într-un tunel (pentru că acest camion cunoaște în amănunt drumurile), sau atunci când setezi alarma pentru trezire dimineața și poți alege între numeroase tonuri, sau poți opta pentru pornirea graduală a sistemului de iluminare a cabinei, sau combinații între acestea, și cu siguranță veți fi încântați de încărcarea fără fir a telefonului mobil, iar lista poate continua. Și pentru că tot vorbim despre confortul și siguranța șoferilor, am apreciat noul program de fitness dezvoltat de Mercedes-Benz.
Practic, cu ajutorul unor benzi elastice și a unor bile, au fost gândite o serie de exerciții pentru relaxare și menținerea tonusului muscular al conducătorilor auto. Pachetul ce conține aceste instrumente costă aproximativ 70 de euro și toate exercițiile pot fi realizate în interiorul cabinei.
În plus, Mercedes-Benz a dezvoltat mai multe programe de exerciții, fiecare având o durată de 15 minute. Toate aceste programe sunt disponibile sub formă de filmulețe într-o aplicație, mișcările fiind exemplificate de către un instructor.
Astfel, șoferii ce vor da curs acestei oportunități vor scăpa de problema sedentarismului (cu tot ce presupune aceasta), putând descărca aplicația pe propria tabletă sau pe monitorul secundar al camionului.
Radu BORCESCU
Barcelona, SPANIA
radu.borcescu@ziuacargo.ro