Introducerea cutiei de viteze cu dublu ambreiaj în lumea camioanelor reprezintă o etapă importantă pe drumul asumat de către toţi constructorii – realizarea de camioane cât mai uşor de condus.
La sfârşitul lunii octombrie, am avut şansa de a testa noua tehnologie, iar Volvo a avut grijă ca experienţa să fie cât mai elocventă. Au fost puse la dispoziţia jurnaliştilor mai multe camioane, cu diferite motorizări, unele echipate cu I-Shift Dual Clutch, altele nu. Nu a lipsit nici vârful de gamă, FH16 cu motor de 750 CP. Şi traseul a fost ales astfel încât să pună în valoare noua tehnologie. Autostrăzile cu pante accentuate şi uneori curbe strânse din regiunea Malaga au răspuns din plin „nevoilor“ specifice unui asemenea test. Şi dacă tot am amintit locul în care s-a desfăşurat drive-testul, trebuie să apreciem inclusiv impactul emoţional – în timp ce, la finalul lunii octombrie, majoritatea Europei intrase sub influenţa unei mase de aer rece, cu temperaturi de sub 10º C, Sudul Spaniei era în sezon turistic, cu temperaturi care au atins 30º C. Aparent, I-Shift Dual Clutch este destinat în primul rând aplicaţiilor grele, terenuri dificile, mase mari transportate… În timpul sesiunii de drive-test, momentele în care noua tehnologie şi-a făcut simţită prezenţa au fost ieşirile din parcări, pe scurtele benzi de accelerare la intrarea în autostradă şi în zonele de rampă prelungită. A ajutat bineînţeles faptul că am putut face comparaţii între diferitele echipări şi motorizări. Şi trebuie spus că este o senzaţie plăcută să beneficiezi de un demaraj pe un camion de 500 CP, echipat cu I-Shift Dual Clutch, asemănător cu un autovehicul cu motor de 750 CP. La fel ca multe alte inovaţii şi I-Shift Dual Clutch pare la prima vedere un „răsfăţ“ adresat şoferilor. De ce au nevoie să demareze mai repede sau să schimbe treptele în timp ce urcă un deal? Sunt doar şcolarizaţi pentru a utiliza eficient şi în siguranţă camionul. Totuşi, noua tehnologie face un pas semnificativ în direcţia armonizării comportamentului camionului în traficul rutier general, fără a diminua siguranţa şi eficienţa transportului.
FH – manevrabilitate exemplară
Manevrabilitatea şi comportamentul la drum se află în atenţia companiei încă de când Volvo Trucks a conceput cea mai recentă generaţie a seriei Volvo FH, care a fost lansată în toamna anului 2012. Ultima noutate este sistemul I-Shift Dual Clutch; acesta, împreună cu o altă inovaţie, Direcţia Dinamică Volvo, oferă şoferului posibilitatea de a manevra autocamionul cu un efort minim. Transmisiile cu ambreiaje duble sunt deja utilizate pe automobile, dar Volvo Trucks oferă pentru prima dată pe plan mondial o soluţie similară pentru vehiculele de mare tonaj produse în serie. I-Shift Dual Clutch este o transmisie alcătuită din doi arbori primari şi un ambreiaj dublu. Aceasta înseamnă că pot fi selectate simultan două trepte de viteză. Ambreiajul este cel care determină treapta de viteză activă. I-Shift Dual Clutch se bazează pe tehnologia I-Shift, dar jumătatea frontală a cutiei de viteze a fost reproiectată cu piese complet noi. Când este selectată una dintre trepte într-o cutie de viteze, următoarea treaptă este deja pregătită în cealaltă cutie. Datorită celor două ambreiaje, schimbarea treptelor de viteză se realizează fără nicio întrerupere în transmiterea forţei de tracţiune. Rezultatul este menţinerea cuplului motorului şi sporirea semnificativă a confortului în timpul condusului. I-Shift Dual Clutch este deosebit de eficient la transporturile de cursă lungă şi în condiţii care necesită numeroase schimbări ale treptelor de viteze, de exemplu, pe dealuri sau pe drumuri cu numeroase serpentine sau la deplasările prin oraşe cu sensuri giratorii şi semafoare. De asemenea, I-Shift Dual Clutch facilitează în mod deosebit transportul de bunuri mobile sau lichide, cum ar fi transportul de animale sau de cisterne, deoarece schimbările line de viteze reduc mişcarea bunurilor. Mulţumită transmisiei puterii prin I-Shift Dual Clutch, se reduce pericolul de blocare pe drumuri alunecoase sau accidentate, de exemplu, la transportul forestier de cherestea. I-Shift Dual Clutch este disponibil pe Volvo FH cu motoare EURO 6 D13 de 460, 500 şi 540 CP.
Ergonomie şi economie
Direcţia Dinamică Volvo (DDV) reduce considerabil efortul depus de şofer pentru rotirea volanului. Această tehnologie combină un motor electric controlat electronic, montat pe caseta de direcţie, cu direcţia hidraulică. Astfel, şoferul beneficiază de o serie de avantaje, pentru un plus de ergonomie şi de uşurinţă în conducere, fapt de care ne-am putut convinge pe deplin la volanul camioanelor FH testate. La viteză redusă, şoferul se poate aşeza într-o poziţie relaxată şi poate vira autocamionul fără a-şi obosi umerii şi muşchii braţelor. Direcţia Dinamică Volvo oferă revenirea automată în poziţia centrală la deplasarea în marşarier. Sistemul compensează automat efectele deplasării pe drumurile foarte denivelate şi vântul lateral, permiţând şoferului să menţină direcţia în linie dreaptă fără a fi nevoit să tragă de volan. Stabilitatea direcţiei oferă condiţii pentru o experienţă relaxată a condusului având un control total în toate treptele de viteză. Perturbările cauzate de denivelările drumului, cum ar fi fisurile şi gropile, sunt reduse la minimum. De asemenea, datorită acestei tehnologii, roţile se menţin drepte, de exemplu la frânarea pe suprafeţe cu aderenţă mixtă. Interesant este faptul că sistemul DDV asigură o experienţă 100% firească. Practic, nu conştientizezi existenţa sistemului decât atunci când nu îl mai ai – adică te urci pe un camion fără DDV. Acesta este momentul în care realizezi cât de relaxat erai.
Precizie şi stabilitate
„Optimizarea geometriei, designul îmbunătăţit al suspensiei faţă şi spate, proprietăţile anti-ruliu superioare ale cabinei şi amortizarea echilibrată atât a cabinei, cât şi a şasiului. Aceşti factori au contribuit cu 50% la îmbunătăţirea stabilităţii la ruliu, comparativ cu seriile anterioare ale modelului FH“, a spus Stefan Axelsson, manager pentru manevrabilitate şi rulare la Volvo Trucks. Îmbunătăţirile aduse şasiului şi cabinei înseamnă că Volvo FH oferă o stabilitate a direcţiei îmbunătăţită. În general, combinaţia dintre sistemul anti-ruliu şi stabilitatea direcţiei oferă şoferului un sentiment de precizie şi control, făcând parcurgerea drumului mai puţin obositoare. Sunt aspecte pe care le-am apreciat din plin încă de la lansarea noului FH. De asemenea, vehiculele din noua serie Volvo FH sunt primele autocamioane de mare tonaj care pot fi echipate cu suspensie faţă individuală, IFS, precum şi cu caseta de direcţie cu cremalieră şi pinion – două funcţii noi care au un efect radical asupra rulării şi manevrabilităţii. IFS înseamnă că roţile din faţă au suspensii individuale, pentru ca mişcarea uneia să nu o afecteze pe cealaltă. Efectul este o înaintare mai uniformă şi mai stabilă pe drum.
Cabina – un spaţiu vital
Tot la capitolul confort la volan se înscrie, desigur, şi cabina celui mai recent model FH, pe care am avut ocazia să o testăm în mai multe versiuni. Prin accentuarea poziţiei verticale a stâlpilor din faţă, cabina autocamionului Volvo FH a devenit mai spaţioasă ca niciodată. Cabina noii serii Volvo FH s-a mărit cu un metru cub, iar capacitatea de depozitare a crescut cu 300 de litri. Deşi cabina este mai spaţioasă, noul Volvo FH dispune de aceleaşi proprietăţi aerodinamice excelente ca şi predecesorul său datorită, în principal, razei mai mari a colţurilor cabinei. Însă elementul distinctiv al seriei FH îl reprezintă oglinzile retrovizoare, Volvo înlăturând suporturile oglinzilor pentru a îmbunătăţi vizibilitatea. Acum, nu se mai văd decât oglinzile reglabile şi braţele subţiri ale acestora. La interior, scaunul şoferului oferă un suport lombar şi lateral îmbunătăţit, putând glisa în spate cu încă patru centimetri. Datorită noului sistem de reglare a volanului, acesta poate fi înclinat cu încă 20 de grade, comparativ cu versiunea anterioară. Astfel, şoferul îşi poate găsi mai uşor o poziţie de condus ergonomică şi relaxată. Reglarea volanului reprezintă un alt aspect pe care l-am apreciat în mod deosebit. La capitolul confort, notăm şi faptul că Volvo a mărit lăţimea patului la 815 cm şi a introdus o nouă saltea. Sistemul de climatizare de parcare integrat oferă permanent şoferului o temperatură plăcută în interiorul cabinei. Noaptea, sistemul nu consumă combustibil. Circulaţia aerului din cabină este îmbunătăţită, iar funcţionarea este extrem de silenţioasă.
FH16 – vârf de gamă
Una dintre cele mai interesante experienţe din cadrul evenimentului de la Malaga a fost, fără îndoială, testarea modelului FH16, vârful de gamă al producătorului suedez. Volvo FH16 a fost lansat în configuraţia EURO 6 în primăvara anului 2014. Dispunând de o nouă generaţie de motoare de 16 litri, respectă standardele stricte pentru emisii reduse, îndeplinind, totodată, aşteptările clienţilor referitoare la productivitate şi performanţe pentru operaţiunile cele mai solicitante. Noua gamă de motoare EURO 6 include trei niveluri de putere: 750 CP (3.550 Nm), 650 CP (3.150 Nm) şi 550 CP (2.900 Nm). Toate cele trei variante de motorizare sunt compatibile cu sistemul automat de transmisie, I-Shift. Versiunea cu 550 CP este disponibilă şi în varianta cu 2.800 Nm pentru o cutie de viteze manuală. Toate cele trei versiuni de motor pot fi comandate cu frâna Volvo de motor, VEB+. Efectul de frânare maxim a fost crescut de la 425 la 470 kW la 2.200 de rotaţii pe minut, oferind o siguranţă superioară şi reducând uzura frânei de serviciu. Am putut confirma eficienţa VEB+ pe pantele lungi şi abrupte specifice autostrăzilor din zona Malaga. În afara emisiilor reduse, noile motoare EURO 6 oferă un cuplu crescut la turaţii mici, şoferul având deja acces la cuplul maxim de la numai 900 sau 950 de turaţii pe minut, în funcţie de versiunea motorului. Şi pentru că, la Malaga, am putut testa mai multe modele, nu voi încheia înainte de a desemna camionul preferat. Iar acesta are un motor de 500 CP, eventual 540 CP. Este dotat bineînţeles cu I-Shift Dual Clutch şi dispune de sistemele de ultimă generaţie în materie de siguranţă activă. Iar faptul că am ales 500 CP în faţa „fratelui“ mai mare de 750 CP demonstrează poate cel mai bine impactul cutiei de viteze cu dublu ambreiaj.
EURO 6 – tratare ulterioară îmbunătăţită a emisiilor
Seria FH este disponibilă cu o gamă de motoare EURO 6, D13 şi D16. Sistemul SCR (Selective Catalytic Reduction) s-a dovedit a fi extrem de eficient pentru tratarea ulterioară a emisiilor, fiind totodată perfect potrivit pentru cerinţele EURO 6. În plus, Volvo Trucks a îmbunătăţit stratul de acoperire a catalizatorului unităţii SCR şi sistemul de injecţie pentru AdBlue, comparativ cu soluţia EURO 5.
I-See reduce consumul
Volvo FH mai cuprinde şi alte noi soluţii în vederea reducerii costurilor de transport ale clientului. Tehnologia I-See vine în completarea transmisiei I-Shift. A fost dezvoltată în principal pentru activităţile de transport de cursă lungă, fiind concepută pentru reducerea consumului de combustibil.
Camioanele testate
– FH-460 4X2 I-Shift, 460 CP/1.400 – 1.800 rpm, 2.300 Nm/900 – 1.400 rpm
– FH-500 4X2 I-Shift Dual Clutch (4 locuri), 500 CP/1.400 – 1.800 rpm, 2.500 Nm/1.000 – 1.400 rpm
– FH16-750 4X2 I-Shift, 750 CP/1.600 – 1.800 rpm, 3.550 Nm/950 – 1.400 rpm
– FH-540 4X2 I-Shift Dual Clutch, 540 CP/1.450 – 1.800 rpm, 2.600 Nm/1.000 – 1.450 rpm
– FH-500 4X2 I-Shift Dual Clutch, 500 CP/1.400 – 1.800 rpm, 2.500 Nm/1.000 – 1.400 rpm
– FH16-750 4X2 I-Shift (4 locuri), 750 CP/1.600 – 1.800 rpm, 3.550 Nm/950 – 1.400 rpm
– FH-540 4X2 I-Shift Dual Clutch (4 locuri), 540 CP/1.450 – 1.800 rpm, 2.600 Nm/1.000 – 1.450 rpm
Radu BORCESCU
Malaga, Spania