Nivelul de zgomot este unul dintre factorii cheie care afectează confortul la volan, conform celor de la Nokian Tyres. Pe măsură ce popularitatea mașinilor electrice silențioase crește, tot mai mulți șoferi s-au arătat interesați și de zgomotul anvelopelor. Zgomotul de rulare exterior și zgomotul interior sunt lucruri diferite, dar pot fi reduse păstrând mașina și anvelopele în stare bună, se punctează într-un comuncat de presă.
Într-un studiu realizat de cei de la Nokian Tyres se punctează că, la momentul achiziției de anvelope, este foarte dificil de știut care dintre opțiunile disponibile ar fi cea mai silențioasă pentru vehiculul lor. Zgomotul acestora este influențat de mai mulți factori, cum ar fi modelul și tipul vehiculului, jantele, compusul din cauciuc, șoseaua, viteza de rulare și chiar vremea. Există diferențe chiar și între mașini similare, comparațiile exacte fiind posibile doar în situațiile în care aceeași mașină este utilizată în condiții identice. Se pot face însă unele estimări generale: cu cât compoziția benzii de rulare a anvelopei este mai moale, cu atât este mai probabil să reducă zgomotul. De asemenea, anvelopele cu profil înalt sunt, în general, mai confortabile și mai silențioase decât alternativele cu profil redus.
Eticheta UE pentru anvelopele de vară și de iarnă indică nivelul de zgomot. Totuși, aceasta acoperă doar zgomotul de rulare extern. Zgomotul extern de rulare și zgomotul interior pot fi chiar la poli opuși, iar reducerea unuia poate însemna creșterea celuilalt.
„Ceea ce auziți în interiorul vehiculului este o combinație de multe lucruri. Zgomotul anvelopelor provine din contactul anvelopei cu șoseaua: rugozitatea determină vibrația corpului anvelopei atunci când aceasta rulează pe suprafața șoselei. Apoi, vibrațiile parcurg o distanță lungă prin anvelopă, jantă și alte structuri ale vehiculului până în habitaclu, unde o parte dintre ele se transformă în sunet.”, precizează Hannu Onnela, senior development engineer, Nokian Tyres.
Indicatoare, dar și evaluări pentru teste
Până în prezent, Nokian Tyres a efectuat teste de zgomot pe pista sa din Nokia. Noul centru de testare finalizat din Santa Cruz de la Zarza, din Spania, are o pistă de „drum confortabil” de 1,9 kilometri, care oferă oportunități de testare chiar mai bune decât înainte. Centrele din Spania permit testarea anvelopelor pe diferite tipuri de drumuri asfaltate și accidentate, precum și traversarea străzilor pavate.
„Indicatoarele nu ne spun tot ce trebuie să știm, așa că efectuăm și o mulțime de teste subiective bazate pe evaluare umană. Este important să aflăm dacă un zgomot este deranjant, chiar dacă un indicator nu îl poate detecta.”, explică Hannu Onnela.
Proiectarea anvelopelor înseamnă întotdeauna găsirea celui mai bun compromis posibil. Schimbarea unei caracteristici le va modifica într-un fel și pe celelalte. Siguranța este prioritatea numărul unu, dar dezvoltatorii încearcă să optimizeze și celelalte caracteristici, pentru cel mai bun rezultat posibil.
„Produsele pentru piețe diferite au caracteristici diferite. Anvelopele de iarnă CE sunt mai silențioase decât cele de vară. Anvelopele de iarnă nordice tind să fie cele mai silențioase datorită benzii de rulare mai groase și compusului mai moale al benzii de rulare, față de anvelopele de iarnă CE. Zgomotul interior al anvelopei este accentuat atunci când mașina este folosită în mod obișnuit la viteze de 50-100 km/h.”, spune Olli Seppälä, head of Research & Development.
Uzura uniformă reduce zgomotul anvelopelor
Sezonul de schimbare a anvelopelor se apropie, iar șoferii ar trebui să rețină că la schimbarea acestora se ține cont și de zgomot. Anvelopele vechi au o adâncime redusă a benzii de rulare, ceea ce creează un peisaj sonor diferit de cel al anvelopelor noi, cu modele solide ale benzii de rulare.
Șoferii pot influența zgomotul anvelopelor într-o oarecare măsură. În primul rând, trebuie să se asigure că mașina și anvelopele sunt în regulă. De exemplu, dacă geometria suspensiei nu se încadrează în specificațiile producătorului, rezultând unghiuri de direcție incorecte, anvelopele se vor uza neuniform și vor genera zgomot suplimentar. Chiar dacă roțile sunt aliniate corect, anvelopele ar trebui rotite pentru a se uza cât mai uniform posibil.
Zgomotul anvelopelor poate fi influențat și de reglarea presiunii de umflare. Șoferii pot experimenta, variind nivelul de presiune. Hannu Onnela are și un sfat pentru drum: „Dacă vedeți două urme de anvelope pe drum, încercați să conduceți paralel cu ele pentru o experiență sonoră mai confortabilă”.