FH-500 4X2 I-Shift Dual Clutch Configuratia perfecta?

2_volvo-1Numarul mare de echipamente si configuratii destinate camioanelor utilizate pentru transportul international poate crea la ora actuala dificultati in ceea ce priveste luarea deciziei corecte. Volvo Trucks propune o configuratie care ar putea reprezenta solutia ideala, fiecare dintre inovatiile recent lansate de catre producatorul suedez dovedindu-si utilitatea.

Pentru a obtine cele mai bune performante, configurarea corecta a camionului este esentiala. Sigur, ideal ar fi ca transportatorul sa stie cu precizie ce sofer va pune pe camion, ce tip de marfa va transporta si pe ce traseu. Realitatea este ca transportul rutier inseamna flexibilitate la cel mai inalt grad – unele curse sunt lungi, altele scurte, uneori trebuie sa fie executate in regim de urgenta, iar conditiile de drum pot fi extrem de diverse. Volvo Trucks ne-a propus, in cadrul unei sesiuni de drive-test organizata in Cehia, langa Praga, o configuratie capabila sa raspunda celor mai solicitante conditii ce pot fi intalnite in transportul international, oferind totodata satisfactie deplina din punct de vedere al consumului de carburant.

Tehnologia face diferenta

Testul s-a desfasurat pe autostrada, segmentul ales avand numeroase urcusuri si coborasuri. A fost un nou prilej de a aprecia I-Shift Dual Clutch, cutia de viteze cu dublu ambreiaj, ce ofera calitati dinamice deosebite camionului. Autovehiculul a fost totodata echipat cu VDS – Directia Dinamica Volvo cu un impact important pentru confortul soferului. Suspensia independenta pentru puntea fata, sistemul I-SEE ce optimizeaza functionarea cutiei de viteze in functie de topografia drumului, precum si confortul deosebit oferit de cabina FH completeaza imaginea unui camion complet, gandit sa asigure un foarte ridicat grad de siguranta si confort. Si pentru a nu exista niciun compromis, motorul ales a fost cel de 500 CP. Interesant este faptul ca, la lansarea oficiala a I-Shift Dual Clutch, atunci cand am avut posibilitatea sa testam numeroase configuratii (motor-cutie de viteze-dotari optionale), aceasta a fost varianta pe care am apreciat-o cel mai mult. Cu alte cuvinte, daca as dori un camion Volvo pe care sa il conduc de placere, acesta ar arata exact asa. Insa bineinteles, nu doar performantele dinamice sunt cele care conteaza in operatiunile de transport. Costurile, si in special cele legate de carburant, primeaza in decizia de a investi intr-o anumita configuratie de camion. Este oare posibil sa obtii performantele cele mai bune din punct de vedere economic, avand dotari complete pentru confortul si siguranta soferului? Rezultatele testului sunt graitoare. Pe un traseu cu o lungime de aproximativ 100 km, consumul mediu pe care l-am inregistrat a fost de 27,3 l/100 km. Camionul a fost incarcat la capacitate maxima si, in mod firesc, ma aflam pentru prima data pe acel drum. Configuratia testata in Cehia a demonstrat ca tehnologia moderna nu inseamna doar reducerea costurilor, ci poate asigura si cresterea confortului conducatorilor auto, aspect din ce in ce mai important in contextul lipsei tot mai acute de soferi la nivel european.

I-See pentru consum optim

Sistemul I-See asigura o utilizare optima a cutiei de viteze in functie de topografie. Aceasta functie a avut bineinteles un rol major in privinta consumului, in cadrul drive-testului din Cehia. Zona deluroasa si faptul ca nu cunosteam drumul nu au mai reprezentat o piedica in calea obtinerii celor mai bune performante. Practic, tehnologia I-See vine in completarea transmisiei I-Shift si a fost dezvoltata in principal pentru activitatile de transport de cursa lunga. Informatiile provenite de la celelalte vehicule sunt descarcate in avans si astfel, I-See poate oferi beneficii maxime unui sofer care ruleaza pentru prima data pe un drum. Datorita inregistrarilor existente deja sau a datelor descarcate despre acel drum, schimbarea treptelor de viteza, viteza si franarea auxiliara sunt optimizate automat, chiar daca autovehiculul si soferul parcurg pentru prima data respectivul drum. Este impresionanta precizia cu care functioneaza I-See. De exemplu, orice sofer stie ca trebuie sa utilizeze inertia camionului la maxim. Astfel, in mod logic, acceleratia ar trebui eliberata atunci cand incepe o coborare. I-See identifica insa momentul exact, de fiecare data, cu o precizie pe care cel mai experimentat sofer o poate, in cel mai bun caz, egala. Acelasi lucru se intampla si atunci cand vine vorba despre strategia pentru urcarea unei rampe sau coborarea unei pante.

Directia dinamica Volvo

Acesta este un sistem de directie ce reduce considerabil efortul depus de sofer pentru manevrarea volanului. Directia dinamica Volvo combina un motor electric controlat electronic, montat pe caseta de directie, cu directia hidraulica. Astfel, la viteza redusa, soferul se poate aseza intr-o pozitie relaxata si poate vira autocamionul fara a-si obosi umerii si muschii bratelor. Directia Dinamica Volvo ofera revenirea automata in pozitia centrala la deplasarea in marsarier. Totodata sistemul compenseaza automat efectele deplasarii pe drumurile foarte denivelate si vantul lateral, permitand soferului sa mentina directia in linie dreapta fara a fi nevoit sa traga de volan. Stabilitatea directiei ofera conditii pentru o experienta relaxata a condusului avand un control total in toate treptele de viteza. Perturbarile cauzate de denivelarile drumului, cum ar fi fisurile si gropile, sunt reduse la minimum. De asemenea, datorita acestei tehnologii, rotile se mentin drepte, de exemplu la franarea pe suprafete cu aderenta mixta. Alaturi de imbunatatirile aduse sasiului si cabinei, acest sistem contribuie la stabilitatea superioara oferita de noul FH, aspect pe care l-am apreciat din plin chiar de la lansarea noii serii. Iar senzatia de control si siguranta inseamna inclusiv faptul ca soferul ajunge mai odihnit la destinatie.

Traseu Praga

Distanta totala: 102,81 km

Consum total motorina: 28,06 l

Consum mediu motorina: 27,3 l/100 km

Viteza medie: 84,47 km/h

Fisa tehnica – FH-500 4X2 I-Shift Dual Clutch

Motor: D13K 500 EURO VI SCR

Putere maxima: 500 CP la 1.400 – 1.800 rpm

Cuplu maxim: 2.500 Nm la 1.000 – 1.400 rpm

VEB+ effect: 375 kW la 2.300 rpm

Cilindree: 12,8 l

Nr. cilindri: 6 in linie

Ampatament: 3.700 mm

Cutie de viteze: I-Shift Dual Clutch SPO2812 cu 4 butoane in bord

Suspensie fata: arcuri

Suspensie spate: pneumatica

Control suspensie: Wireless cu telecomanda

Versiune cabina: Globetrotter XL Cab (suspensie fata mecanica, spate pneumatica)

Pat: extensibil cu 140 mm (la 955 mm latime)

Frigider: sub pat (33 litri)

Rezervor motorina: 405 litri

Rezervor AdBlue: 64 litri

Dotari: VDS Volvo Dynamic Steering, I-See Predictive Cruise Control, Electronic Stability Program, Adaptive Cruise Control, Lane Change Support, Lane Keeping Support.

Manevrabilitate la alt nivel

Prin noua serie FH, Volvo a lansat primele autocamioane de mare tonaj care pot fi echipate cu suspensie fata individuala (IFS). IFS inseamna ca rotile din fata au suspensii individuale, pentru ca miscarea uneia sa nu o afecteze pe cealalta. Efectul este o inaintare mai uniforma si mai stabila pe drum.

Radu BORCESCU

Praga, Republica Ceha

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.