Compact si manevrabil, dar oferind, totodata, calatorilor confortul specific autobuzelor mari, Jest reprezinta propunerea ingenioasa a producatorului turc Karsan pentru cursele cu putini calatori sau trasee pe care autovehiculele mai mari nu au acces.
Jest, la fel ca si celelalte autobuze Karsan, atrage atentia inca de la prima vedere prin designul original. Mic si bombat, oferind o imbinare reusita intre formele rotunjite si liniile drepte, autobuzul reprezinta o prezenta prietenoasa in traficul urban, greu de comparat cu oricare alt participant la trafic. Jest este dificil de incadrat intr-o anumita clasa. Are dimensiunile unui microbuz, dar este mai degraba autobuz, un vehicul comercial cu agilitatea unui autoturism… Pentru sofer, reteta oferita de Jest este clasica si eficienta. Postul de conducere, simplu din punct de vedere al comenzilor, este bine structurat si functional. Practic, Karsan Jest se conduce foarte usor, si nu doar gratie dimensiunilor sale reduse. Directia, vizibilitatea, cutia de viteze cu sase trepte, motorul Iveco… toate contribuie la senzatia placuta de control. Am apreciat directia precisa, precum si calitatile dinamice ale vehiculului. Parca te-ai plimba cu masina mica… doar ca una foarte incapatoare la interior. Amplasarea motorului in partea din fata pare sa fi asigurat o buna echilibrare a vehiculului, oferind, in acelasi timp, spatiul necesar „amenajarii“ autobuzului in zona din spate. Chiar daca are motorul langa el, postul de conducere ofera un spatiu generos si confortabil. Indiferent de configuratia aleasa (mai multe scaune sau mai multe locuri in picioare), Jest este un autobuz dedicat curselor scurte sau medii. Sigur, poate fi oricand utilizat si pentru curse lungi. Totusi, in aceste cazuri, viteza mare si drumurile mai putin bune, specifice Romaniei, duc la un nivel de vibratii si implicit zgomot care afecteaza, intr-o anumita masura, confortul calatoriei, iar pentru sofer s-ar putea sa se faca resimtita lipsa unui scaun cu suspensie.
Castig pentru pasageri
Calatorii sunt cei care ies cei mai castigati la bordul lui Jest. Accesul se realizeaza printr-o usa dubla, generoasa, in conditii de podea coborata. La interior, pasagerii vor aprecia accesibilitatea neasteptat de buna si scaunele confortabile. De asemenea, foarte placuta este suprafata mare vitrata. Luminozitatea asigurata astfel si vizibilitatea catre exterior sunt aspecte cu impact important asupra confortului. Si sa nu uitam, in Jest exista locuri in picioare, iar pasagerii care iau aceasta pozitie au „privilegiul“ sa stea drepti. Si acesta este momentul in care ar trebui sa ne gandim si la potentialul proprietar. Curse scurte sau medii, cu putini pasageri si eventual in zone cu accesibilitate dificila pentru vehicule mai mari – acestea sunt premisele. Intrebarea este de ce Jest si nu un microbuz clasic? Principalul si poate singurul motiv il reprezinta dorinta de a avea calatori multumiti. Asta nu inseamna ca excludem microbuzul clasic, acesta putand sa se dovedeasca mai potrivit in cazul curselor mai lungi, interurbane sau turistice. Totusi, pentru zonele urbane si periurbane, Karsan Jest pare sa raspunda perfect nevoilor, oferind echilibrul corect intre asteptarile de confort ale calatorilor si solicitarile de functionalitate ale operatorilor de transport.
Karsan Jest
Dimensiuni (lungime/latime/inaltime): 5.845/2.055/2.800 (cu AC) mm
Inaltime interioara: 1.945 (minim)/2.185 (maxim) mm
Ampatament: 3.750 mm
Consola fata: 1.200 mm
Consola spate: 895 mm
Capacitate de transport
Locuri categoria urbana:
11 pe scaune + 10 in picioare + 1 sofer
11 pe scaune + 4 strapontine + 6 in picioare + 1 sofer
11 pe scaune + 6 in picioare + 1 scaun rulant + 1 sofer
Locuri categoria interurbana:
11 pe scaune + 1 scaun rulant + 1 sofer
15 pe scaune + 1 sofer
Motor Iveco Turbodiesel Intercooler
Injectie directa tip Common-rail
Nr. cilindri: 4 in linie
Cilindree: 2.300 cmc
Putere maxima: 125 CP la 3.600 rpm
Cuplu maxim: 320 Nm
Viteza maxima: 135 km/h
Rampa maxima: 35%
Raza de intoarcere: 6.800 mm
Rezervor carburant: 80 l
Cutie de viteze manuala: 6 trepte inainte
Suspensii: independenta, Tip MacPherson, arcuri elicoidale,
amortizoare telescopice.
Sistem de franare hidraulic, discuri de frana, ABS, EBD.
Alte dotari: oglinzi retrovizoare reglabile si incalzite electric, geam sofer actionat electric, coloana de directie reglabila, radio cu USB (MP3 Player), aer conditionat, iluminare compartiment pasageri, iluminare acces in salon.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro