MAN a devenit primul producător de vehicule comerciale care a trimis un camion autonom Nivel 4 pe o autostradă din Germania. La bordul camionului de test, care a parcurs aproximativ 10 km pe A9, între Allershausen și Fürholzen, se aflau dr. Volker Wissing, ministrul federal al Transporturilor, și Alexander Vlaskamp, CEO MAN.
MAN a impulsionat intens dezvoltarea camioanelor autonome destinate utilizării în centrele logistice și de la centru la centru, pe autostrăzi, de ceva timp și recent a devenit primul producător de vehicule comerciale care a primit permis de testare de Nivel 4 în baza legii privind conducerea autonomă pe autostrăzile germane.
Volumele de marfă și, în special, transportul între centrele logistice – cum ar fi depozitele marilor magazine online – cresc constant. Utilizarea camioanelor autonome în acest transport denumit hub-to-hub este foarte potrivită pentru acest domeniu. Camioanele sunt mereu în mișcare, extrem de eficiente din punct de vedere al consumului și sigure de condus.
Nu există pauze de conducere, astfel încât vehiculele pot fi perfect integrate în procesele logistice strâns sincronizate. Pe termen lung, utilizarea eficientă a camioanelor autonome poate reduce costurile de exploatare globale cu zece la sută, până la 15%. Noua tehnologie poate de asemenea să atenueze lipsa de șoferi. Există deja o lipsă de aproape 100.000 de șoferi de camion numai în Germania.
„Prima cursă de test de Nivelul 4 a unui camion autonom pe o autostradă germană demonstrează că Germania a ocupat o poziție fruntașă în Europa cu legea privind conducerea autonomă. Scopul nostru este de a deveni lider de piață pentru conducerea automatizată și conectată. Ziua de astăzi este un punct de referință pentru logistica din Germania. Volumul tot mai mare de transport, împreună cu accentuarea lipsei de șoferi, reprezintă o provocare pentru întreaga societate. Camioanele autonome pot ajuta să atenueze situația. În plus, interconectarea inteligentă a transportului de marfă oferă oportunitatea de a face transbordările de la drum la calea ferată mai eficiente și, astfel, să întărească transportul combinat, prietenos cu mediul înconjurător”, afirmă dr. Volker Wissing, ministrul federal pentru Afaceri Digitale și Transporturi.
„Astăzi facem încă un pas mare către vehiculele comerciale autonome, al doilea domeniu major al viitorului, alături de trecerea la propulsia fără emisii de CO2. În acest an, inițial efectuăm teste cu prototipuri pe autostradă. Din 2025 vor urma și alte proiecte hub-to-hub, dar apoi în utilizări tipice ale clienților. Astfel, facem următorul pas de dezvoltare către producția în serie a camioanelor autonome spre sfârșitul deceniului. Legea privind conducerea autonomă oferă industriei noastre securitatea planificării necesare. Pentru a realiza conducerea autonomă, însă, trebuie să lucrăm și împreună cu operatorii de infrastructură, cum ar fi Autobahn GmbH. Doar împreună putem aduce conducerea autonomă pe șosea“, declară Alexander Vlaskamp, CEO MAN Truck & Bus SE.
„Autobahn GmbH des Bundes joacă un rol central în conducerea autonomă pe autostrăzile germane,” explică Dirk Brandenburger, director tehnic Autobahn GmbH des Bundes. „Nu numai că aprobăm conducerea autonomă pe anumite secțiuni de autostradă, dar și promovăm în mod activ crearea de rețele și comunicarea între infrastructura autostrăzilor și vehicule cu așa-numitele sisteme de transport inteligente cooperative. Acest lucru este crucial pentru autorizarea și, prin urmare, siguranța vehiculelor autonome pe drum.”
Pentru cursa de test a primului camion autonom, Autobahn GmbH a examinat conceptul MAN în cadrul cererii de licență de testare înainte ca Autoritatea Federală de Transporturi Rutiere să acorde oficial aprobarea pentru MAN, la începutul lunii aprilie.
În viitor, Autobahn GmbH va fi, de asemenea, responsabilă pentru aprobarea zonelor de operare pe autostrăzi pentru aprobarea în serie a vehiculelor autonome. Operatorul vehiculului specifică rutele pe care vehiculele sale cu funcții de conducere autonomă urmează să circule, iar Autobahn GmbH verifică apoi dacă aceste rute sunt potrivite pentru operarea acestor vehicule cu funcții de conducere autonomă.
MAN are mulți ani de expertiză în dezvoltarea condusului autonom
MAN a impulsionat condusul autonom timp de mulți ani prin diverse proiecte de cercetare și dezvoltare. Între 2017 și 2019, MAN a dezvoltat și testat camioane cuplate electronic într-un proiect comun de cercetare și dezvoltare cu DB Schenker. Aceste convoaie, în mod deosebit sigure și eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, au fost folosite mai mult de șase luni în transportul regulat de mărfuri generale pe autostrada A9 între Neufahrn și Nuremberg.
Între 2019 și 2023, proiectul ANITA, împreună cu partenerii Deutsche Bahn, Universitatea de Științe Aplicate Fresenius și Götting KG, s-a concentrat pe integrarea digitală completă a unui camion autonom în procesul logistic de manipulare a containerelor de la drum la calea ferată.
Din 2022, MAN colaborează cu Autobahn GmbH și alți parteneri din industrie, știință și testare tehnică în proiectul ATLAS-L4 pentru dezvoltarea unui camion autonom destinat utilizării în transportul pe autostradă între centrele logistice. Proiectul implementează în mod specific legea privind conducerea autonomă adoptată în Germania în 2021, care permite deja conducerea autonomă pe rute clar definite și cu supraveghere tehnică. Testele practice ale prototipului cu un șofer de siguranță pe autostradă sunt planificate la sfârșitul proiectului. Până în prezent, MAN a depus 133 de cereri de brevet în domeniul condusului autonom, dintre care 33 au fost deja acordate. Prin participarea la proiectele @CITY, BeIntelli și MINGA, MAN este implicat și în dezvoltarea condusului automatizat pentru autobuzele urbane.