Unul dintre cei mai noi membri ai familiei Volvo, modelul FE, lansat anul trecut, a ajuns în România prin intermediul Volvo Trucks, participând la o serie de evenimente destinate clienţilor şi celor dornici să vadă cea mai nouă tehnologie Volvo.
Prima generaţie a modelului FE a fost lansată în 2006, iar anul trecut a fost prezentată publicului cea de a doua, Euro VI. Aceasta include o combinaţie de tehnologii şi servicii, operatorul și șoferul putând să se concentreze asupra activităților lor principale, în timp ce Volvo Trucks are grijă de vehicul.
Design complet nou
Design-ul exterior oferă noii generații FE o personalitate distinctă, conferindu-i un aspect modern şi optimizându-i suplimentar funcţionalitatea. Lămpile specifice în V cu tehnologie LED reprezintă una dintre caracteristicile cel mai uşor de recunoscut pe şosea. Farurile și luminile de zi distincte subliniază, de asemenea, legătura de rudenie cu celelalte modele noi de camioane Volvo. Acestea se regăsesc integrate în noua bară de protecție, care este compusă din trei piese, cu colțuri din oțel, pentru o durabilitate suplimentară și reparații ieftine, în eventualitatea unor coliziuni sau zgârieturi minore. Sigla frontală este acum poziționată ceva mai sus, sub parbriz, iar datorită secțiunii întunecate de sub parbriz, cabina pare mai joasă, ajutând la crearea unui aspect modern care se integrează bine în trafic. Grila frontală, de tip fagure, îmbunătăţeşte admisia aerului, ceea ce facilitează o răcire mai bună a motorului şi procesul de tratare ulterioară a gazelor de eşapament. Exteriorul cabinei Volvo FE are un design aerodinamic şi este uşor rotunjit pentru a reduce rezistenţa la înaintare. Pe lângă faptul că reduce consumul de combustibil, acest lucru sporeşte, de asemenea, manevrabilitatea autocamionului.
Altă Mărie, altă pălărie
Noul FE este mai uşor de condus decât precedenta generaţie, fiind o maşină de distribuţie, cu precădere, urbană. Oferă un mediu plăcut pentru şofer, condiţiile de lucru ale acestuia fiind îmbunătăţite datorită unor instrumente noi, mai clare şi a noilor scaune ergonomice cu tetieră şi centură de siguranţă integrate. Scaunul ranforsat şi sistemul său de ancorare în podea ajută la îmbunătăţirea siguranţei în caz de accident. Cabina Volvo FE are un interior spaţios, cu caracteristici bine stabilite, ce transformă camionul într-un spaţiu relaxant, plăcut pentru lucru. Accesul în cabină se face ușor chiar și pe timp de noapte, grație iluminării opţionale a scării, disponibilă sub formă de lampă în cadrul inferior al uşii. Mânerele accesibile şi cele două trepte antiderapante facilitează, la rândul lor, intrările şi ieşirile regulate din cabina vehiculului. Noile scaune ergonomice reprezintă o caracteristică cheie a celei mai noi versiuni de interior al cabinei Volvo FE, cu ancorare îmbunătăţită, tetiere şi centuri de siguranţă integrate. Materialul nou al tapiţeriei prezintă rezistenţă sporită la murdărie. Atât scaunul şoferului, cât şi scaunul pasagerului pot fi reglate conform necesităţilor. Volanul poate fi și el reglat în poziţia preferată şi are un diametru de 460 sau 500 mm. La explorarea cabinei am descoperit un spaţiu generos pentru depozitarea obiectelor personale, compartimente de depozitare în panoul de bord, în uşi, pe plafon, între scaune. În plus, există opţiunea de a adăuga şi mai multe spaţii de depozitare, dacă sunt insuficiente cele standard. Configuraţia panoului de bord şi a grupului de instrumente facilitează accesul la informaţiile esenţiale, iar elemente precum viteza, turaţia, combustibilul şi nivelurile de ulei sunt vizibile instantaneu, ajutând șoferul să își planifice cu uşurinţă cursa.Este disponibilă o gamă de opţiuni audio, de la conexiuni USB, CD playere şi mp3 până la frecvenţe radio, cu funcţie hands-free integrată şi telecomandă pentru confortul șoferului, precum și o unitate de climatizare menţine temperatura cabinei la nivelul potrivit, cu sau fără utilizarea sistemului de aer condiţionat. Există trei opţiuni diferite de cabine spaţioase pentru noul FE. Cabina de zi este cea mai compactă dintre cele trei variante, iar cabina confort poate fi echipată sau nu cu pat. Cabina de dormit, care este mai mare, este prevăzută întotdeauna cu un pat, oferind un spaţiu generos pentru odihnă şi relaxare.
Motorizare de nouă generație
Motorul, complet nou, cu 6 cilindri, poartă numele de D8 și este primul din seria de propulsoare Euro 6. Cilindreea acestui motor este de 7,7 l și este disponibil în trei variante de putere, de 250, 280 și 320 CP, și oferă un cuplu maxim de 950, 1.200 respectiv 1.500 Nm. Reducerea emisiilor de CO2 cu aproape 80% şi a particulelor cu aproape jumătate s-a dovedit o provocare dificilă, mai ales că nu s-a dorit a se face compromisuri în ceea ce priveşte performanţele motorului. Aceste motoare respectă noile cerinţe Euro 6, iar consumul lor de combustibil este similar cu cel al motoarelor Euro 5. Soluţia tehnologică pentru respectarea normelor Euro 6 este o combinaţie între Reducerea Catalitică Selectivă (SCR) şi geometria turbo variabilă, dintre un sistem EGR cu răcire şi un filtru de particule. Pe lângă noul motor, FE poate beneficia, opțional, de transmisia I-Shift, ce poate fi optimizată cu opțiune specifică distribuției. Tot la capitolul noutăți, remarcăm și faptul că programul electronic de stabilitate, ESP, se află acum în dotarea standard. Datorită transferului rapid de cuplu la turaţii mici, noul FE este recomandat deplasărilor rapide, confortabile şi sigure în oraşe şi suburbii. Manevrabilitatea sporită ajută şoferii să respecte programele strânse şi sarcinile multiple de transport.
Impresii de drum
Grație Volvo Trucks România, am putut ieși „la o tură“ cu noul FE, să putem face o comparație reală între cifrele de pe hârtie și traficul autohton. Modelul FE testat a fost echipat cu o structură realizată de către carosierul suedez AB SKAB. Din punct de vedere al motorizării, am fost privilegiați și am dispus de motorul de 320 CP, conectat la transmisia I-Shift. Acesta și-a arătat forțele pe parcursul celor aproximativ 55 km parcurși, pe traseul Volvo România (Bolintin) – Autostrada A1 – Bd. Iuliu Maniu (București) – Podul Grant – Calea Griviței – Șos. Chitilei – Șos. de Centură Vest – Autostrada A1 – Volvo România. Conform sistemului de monitorizare aflat pe mașină, pe primul segment de drum, de la sediul Volvo până la intrarea în oraș, am avut un consum mediu de 21,2 l/100 km cu o viteză medie de 57,2 km/h. Urban, consumul a ajuns la 31,5 l/100 km iar media de viteză la 14,4 km/h, iar la de la intrarea pe centura Vest până înapoi la sediul Volvo consumul mediu a fost de 19,7 l/100 km. Trebuie să menționăm că ultimul segment de drum a fost unul aglomerat, ținând cont și de lucrările de modernizare a centurii. Consumul mediu înregistrat de echipa Ziua Cargo pe acest traseu s-a situat la 23,5 l/100 km. Aceeași mașină, condusă de demo-driver-ul Volvo pe un traseu relativ similar, a înregistrat un consum de 20,6 l/100 km. Camionul a fost încărcat la capacitatea maximă, masa totală fiind de 18 t.
Alexandru STOIAN