Este a treia oara cand avem ocazia sa testam noua gama Renault Trucks destinata transportului pe distante lungi, de data aceasta chiar pe drumurile din tara noastra, vehiculul fiind incarcat aproape de capacitatea maxima (39 tone) – o experienta placuta, care ne-a confirmat o parte dintre opiniile formulate inca de la aparitia seriei si, totodata, a intarit increderea in acest camion. Consumul pe autostrada a fost unul intr-adevar notabil: 25,6 l/100 km.
Renault Trucks T este un autovehicul complet nou, dar, in acelasi timp, traditia si experienta indelungata a constructorului si-au pus amprenta in mod pozitiv. Autovehiculul aduce surprize in cea mai mare parte dintre componentele sale si ofera un grad ridicat de functionalitate. Seria T se dezvaluie in timp utilizatorilor, ii solicita soferului o perioada de acomodare, pentru ca, incet-incet, sa se faca mai util, mai ergonomic, mai economic si, nu in ultimul rand, mai placut. Este ca un telefon nou, foarte „smart“, pe care il pui in functiune din prima zi, dar si dupa o saptamana mai descoperi functii noi, care ii cresc utilitatea. Cabina este unul dintre punctele forte ale Seriei T. Camionul testat a venit cu varianta Sleeper Cab, cu doua paturi si o inaltime de doar 20 cm pentru tunelul motorului. Inaltimea interioara depaseste 1,90 m, oferind astfel posibilitatea de a sta drept in picioare pentru cei mai multi dintre soferi. Faptul ca inginerii Renault Trucks au gandit o cabina mai ingusta in partea frontala, insa mai lata in partea din spate, asigura o latime confortabila (2,5 m) exact acolo unde este nevoie, in zona paturilor. Foarte importante sunt acele mici amanunte care cresc utilitatea in exploatare. Amintim frigiderul usor accesibil, care se deblocheaza la deschidere si inchidere cu ajutorul unui buton mascat in maner, patul superior, a carui ultima sectiune se poate rabata independent, astfel incat, la nevoie, asigura un spatiu imens de stocare si sigur in timpul condusului, lampile pentru citit, a caror pozitie poate fi ajustata cu usurinta (o amintire placuta de la Magnum) si, bineinteles, numarul mare al spatiilor de depozitare plasate convenabil in interiorul cabinei. Si pentru ca designul a fost unul dintre aspectele pe care producatorul a pus un accent puternic inca de la lansare, as spune ca griul metalizat al modelului cu care am realizat acest drive-test ofera noii serii Renault Trucks un aspect intr-adevar spectaculos.
Siguranta si satisfactie
Fara indoiala, cele mai importante noutati sunt legate de calitatile dinamice ale camionului. La capitolul siguranta, Renault Trucks T se lauda cu toate sistemele de ultima generatie ce pot echipa un camion – clasicele ABS, ASR, asistenta la franare si sistem pentru controlul traiectoriei si antirasturnare (Electronic Stability Control – ESC), precum si mai recentele sistem de avertizare la parasirea benzii (Lane Departure Warning System – LDWS), pilot automat cu control adaptiv al vitezei (Adaptive cruise control – ACC) si avertizare pentru coliziuni frontale (FCW). Insa, din punct de vedere al sigurantei active, principalul atu il constituie comportamentul in sine al autovehiculului. Stabilitatea buna si directia constanta chiar si pe zonele cu sleauri specifice autostrazii A1 sunt primele lucruri pe care le-am apreciat in cadrul sesiunii de drive-test. Reactia prompta si precisa la comenzi cresc increderea conducatorului auto si contribuie semnificativ la calitatea sofatului. Inedit este faptul ca Renault Trucks T combina siguranta cu satisfactia. Iar aceasta din urma a fost urmarita cu atentie la realizarea noii serii. Postul de conducere ofera un grad ridicat de adaptare, atat in ceea ce priveste scaunul, cat si volanul, reglabil pe trei directii. Reglarea precisa a pozitiei de condus exprima filosofia noului autovehicul prin care confortul si siguranta sunt aduse la un numitor comun. Numarul mare al comenzilor inghesuite pe, sub si in jurul volanului creeaza o anumita confuzie la inceput, insa pentru un sofer de cursa lunga acestea asigura o diminuare spre zero a timpilor in care una dintre maini paraseste volanul. Posibilitatea de a preselecta doua viteze pentru tempomat, comenzi pentru telefon (conectarea prin bluetooth este posibila), computerul de bord, comenzi pentru cutia de viteze, retarder… spatiul din zona volanului este utilizat intens. Si chiar daca, aparent, comenzile sunt inghesuite, nu exista riscul confuziilor in utilizare, fiecare buton sau maneta fiind individualizate ca aspect si mod de actionare. Bineinteles, este nevoie de timp pentru a te obisnui, dar, odata atins acest stadiu, postul de conducere ofera un grad ridicat de utilitate si nu numai atat. Aceasta configurare, la care adaugam si bordul cu un display central mare, ce poate oferi un volum important de informatii, ii da posibilitatea soferului de a se „juca“ in timpul condusului, in conditii de siguranta. Din nou, utilizatorii precedentelor modele Premium si Magnum vor aprecia continuitatea unei traditii, rafinarea acesteia, fara a fi insa luati prin surprindere. Tot ca un plus de confort si siguranta amintim si frana de stationare actionata electronic si care se activeaza automat dupa oprirea motorului. Singura comanda care pare a „suferi“ putin din cauza pozitionarii este maneta retarder-ului. Plasata in partea din dreapta sus, actionarea acesteia poate fi usor incomoda, de exemplu in coborarile abrupte si in curba, cum pot fi intalnite in numar destul de mare pe ruta Pitesti – Craiova (parte din traseul pe care l-am ales pentru sesiunea de drive-test). Parca aud soferii cu experienta soptindu-mi ca treapta pentru frana de incetinire ar trebui selectata din timp… Dar asta este! Promit sa incerc in continuare sa imi imbunatatesc stilul de conducere. Renault Trucks a decis sa schimbe pozitia manetei de actionare a retarder-ului in urma solicitarilor venite din partea transportatorilor. Pozitionarea a fost gandita pentru a facilita actionarea manetei in paralel cu selectorul cutiei de viteza.
25,6 l/100 km pe autostrada
Ruta aleasa pentru sesiunea de drive-test a fost sediul Renault Trucks (km 23 Autostrada A1) – Pitesti – Slatina – Craiova. Semiremorca a fost incarcata, aproape de capacitatea maxima, ansamblul avand o masa totala de 39 tone. Consumul mediu de motorina inregistrat pe portiunea de autostrada a fost unul remarcabil, de 25,6 l/100 km. Sunt de avut in vedere si conditiile drumului. Pe de o parte, viteza medie a fost usor sub 80 km/h. Este greu sa pastrezi o viteza cat de cat constanta daca incerci sa mergi cu viteza maxima, de 90 km/h, pe A1. Amintim faptul ca pe aceasta portiune de autostrada (Bucuresti – Pitesti) este interzisa depasirea pentru camioane si, chiar daca putini sunt cei care respecta 100% aceasta reglementare (usor ciudata dupa parerea mea), este preferabil sa setezi viteza intre 80 si 85 km/h pentru a minimiza cat mai mult fluctuatiile de viteza, atat de paguboase din punct de vedere al consumului de motorina. Totodata, trebuie consemnata si diferenta de altitudine dintre Bucuresti si Pitesti, acesta din urma fiind mai sus cu peste 150 m. Aceasta urcare, respectiv coborare (la intoarcere), cu un grad de inclinare mic, dar continuu, si-a pus amprenta din plin asupra consumului. Astfel, pentru Bucuresti – Pitesti am inregistrat un consum mediu de motorina de 34 l/100 km, in timp ce, la intoarcere (Pitesti – Bucuresti), consumul mediu a fost de doar 17,1 l/100 km. In ceea ce priveste consumul de AdBlue, pe segmentul de autostrada a fost de 1,83 l/100 km. Drumul national care uneste Pitesti de Craiova este bun, insa cu numeroase dealuri si curbe periculoase si, bineinteles, sa nu uitam de numeroasele sate si orasele. Astfel, viteza medie scade foarte mult si, totodata, creste consumul. Pe acest segment de drum national, consumul mediu de motorina a fost de 35,7 l/100 km, iar cel de AdBlue de 2,58 l/100 km. Sunt convins ca se poate mult mai bine, insa, asa cum spuneam, Renault Trucks T isi dezvaluie calitatile in timp, fiind nevoie de experienta si, bineinteles, de cursuri de driver training pentru a atinge performantele maxime. Acestea sunt, de fapt, lucruri valabile pentru toate marcile de camion. Pentru intreaga sesiune de drive-test, consumul mediu de motorina a fost de 31,5 l/100 km, iar pentru AdBlue 2,27 l/100 km. Viteza medie a fost de aproximativ 60 km/h. Inainte de a incheia, trebuie sa subliniez inca o data senzatia de siguranta, de bun control pe care Seria T o ofera soferului, pe toate tipurile de drum. Si acesta este unul dintre principalele puncte forte ale noii game Renault Trucks.
Renault Trucks T 460 Optifuel EURO 6
Tip cabina: Sleeper Cab
Dimensiuni (lungime/latime/inaltime): 5.990/2.534/3.894 mm
Ampatament: 3.800 mm
Inaltime de cuplare: 1.199 mm
Masa proprie: 7.627 kg
Motor: DTI 11
Putere maxima: 453 CP la 1.800 rpm
Cuplu maxim: 2.200 Nm la 1.000 – 1.400 rpm
Cilindree: 10,8 l
Nr. cilindri: 6 in linie
Cutie de viteze robotizata: Optidriver, 12 trepte inainte, 3 trepte inapoi
Capacitate rezervor motorina: 450 l
Capacitate rezervor AdBlue: 64 l
Masa ansamblu testat: 39 tone (25 t incarcatura)
Consum foarte bun pe autostrada
– Distanta parcursa: 174,52 km
– Consum mediu motorina: 25,6 l/100 km
– Consum mediu AdBlue: 1,83 l/100 km
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro