RTCY. Șapte tendințe, pentru 2022

Cum arată, astăzi, piața de transport? Care sunt principalele provocări? Se schimbă modelele de business? Apar oportunități noi?

Fiecare ediție a concursului Romanian Transport Company of the Year aduce și oportunitatea de a lua pulsul pieței și a identifica o parte dintre tendințele momentului. Astăzi, la o întrebare aparent simplă – „Cum performează piața de transport?” –, răspunsul este mult mai dificil decât în anii precedenți. Faptul că există o cerere de transport ridicată și ultimele luni au adus (conform datelor statistice) o diminuare a flotei de camioane creează premisele pentru creșterea tarifelor de transport și, implicit, o mai bună profitabilitate a firmelor de transport.

Totuși, exact această diminuare a flotei demonstrează că lucrurile sunt departe de a fi ideale. Evident, creșterea costurilor și lipsa șoferilor rămân principalele probleme ale transportatorilor, însă lucrurile sunt mai nuanțate, în această perioadă. Ne-am obișnuit, deja, cu creșteri ciclice, uneori chiar abrupte, ale prețului la motorină și multe contracte de transport includ clauze care să protejeze operatorii de transport în fața acestui risc… Însă ultimele luni au arătat că vechile modele nu mai sunt sustenabile și a lega tariful de transport strict de evoluția prețului litrului de motorină nu este suficient.

Practic, majoritatea costurilor au crescut exploziv și chiar dacă, teoretic, au impact redus în costul per kilometru, la final lucrurile arată mai mult decât îngrijorător. Prețul camioanelor (noi și rulate), piesele de schimb și service, asigurările… chiar și curentul electric și încălzirea aferente sediului – toate apasă în „coșul” ce înglobează costurile firmelor de transport și este foarte dificil ca toate acestea să fie transpuse în tariful per kilometru, mai ales că, de la industrie la industrie, și numărul de kilometri parcurși lunar cu marfă are fluctuații impredictibile.

A fost, în primul rând, un efort mare de comunicare pentru a convinge clienții că fără majorarea tarifelor (peste zona stabilită prin clauza de carburant) riscă să rămână fără soluții de transport într-un viitor foarte apropiat.

Efe Impex 72

Câștigătorii RTCY

2010 – Com Divers Auto Ro
2011 – edy International Spedition
2012 – International Lazăr Company
2013 – Dianthus
2014 – Com Divers Auto Ro
2015 – Vio Trans Grup
Flote mici – Marvi Logistic
2016 – International Lazăr Company
Flote mici – Onci Eurotrans ’96
2017 – International Alexander
Flote mici – Denis Spedition
2018 – H.Essers
Flote mici – Asexpress
2019 – Agexim Spedition
Flote mici – Tuțu Trans
2020 – Internațional Lazăr Company
Flote mici – AC Mobile
2021 – International Alexander
Flote mici – MC Trans

Express Euroscan

În plus, este greu de anticipat ca, într-un viitor apropiat, să apară noi criterii (în afară de prețul motorinei) de adaptare automată a tarifelor de transport – rata inflației sau salariul mediu la nivel național sunt posibile soluții, însă vor trece, probabil, ani până vor fi încorporate asemenea criterii în contractele de transport (dacă se va întâmpla vreodată).

În concluzie – piața de transport merge bine? Evident, fiecare are propriul răspuns în funcție de experiențele trăite. Un lucru este însă cert: este mult de muncă și viteza de adaptare, valoarea echipei și utilizarea tehnologiei la capacitatea reală vor determina o etapă de evoluție spectaculoasă pentru o parte dintre firmele de transport.

În continuare, vă propun să parcurgem cele șapte tendințe identificate în discuțiile cu potențialii candidați la RTCY 2022 și, bineînțeles, cu cei șapte finaliști.

Routier European Transport

1. Grija pentru angajați

A atins cote nemaiîntâlnite în piața de transport din țara noastră. Și nu mai este vorba doar despre câștigurile salariale. Deja, multe firme gândesc activ modalități de a crea un mediu de lucru în care angajații să se simtă bine. În plus, sunt identificate aspectele care creează prea mult stres și se încearcă repararea acestora. Interesant este faptul că inclusiv deciziile de dezvoltare iau în calcul disponibilitatea și chiar preferințele angajaților. Mai creștem flota sau dimpotrivă, o micșorăm? Ce industrie nouă am putea aborda? Cum ar trebui să arate un nou soft? Sunt companii care fac pași îndrăzneți în direcția menținerii și întăririi unei echipe cu oameni pregătiți și entuziaști și, în general, indiferent de dimensiunile firmei, directorul general/patronul se implică tot mai mult pe partea de creare a unui cadru atractiv și motivant pentru toți angajații.

2. Angajați fără experiență

Lipsa forței de muncă a dus la întărirea unei alte tendințe – angajarea oamenilor fără experiență. Este o practică de care majoritatea firmelor de transport s-au ferit (multe încă o fac). Este greu de calculat rentabilitatea unei asemenea abordări, însă, fără atragerea de noi oameni în acest domeniu, riscul blocajului crește de la an la an. Când vine vorba despre conducătorii auto, am putut constata o rafinarea a metodelor prin care șoferii lipsiți de experiență sunt pregătiți și integrați, iar implicarea angajaților mai vechi în acest proces este esențială. Nu lipsesc stimulentele financiare (în general consistente) acordate șoferilor cu experiență, care își asumă rolul de mentori. 

Skiptrans (Grupul Jost)

3. Păcăleala cifrei de afaceri

Tarifele de transport sunt pe un trend crescător și, implicit, antrenează venituri superioare, în comparație cu anii precedenți. Însă o comparație strict financiară ar putea reprezenta o evaluare incorectă, în actualul context. Astfel, cel puțin două aspecte suplimentare ar trebui să completeze evaluarea activității – volumul activității (număr de curse, kilometrii parcurși facturați etc.), pentru că o creștere a veniturilor, însoțită de o stagnare/diminuare a volumului activității, nu poate fi privită în nici un caz ca o evoluție; de asemenea, profitabilitatea și partea de cash flow necesită o atenție sporită, mai ales că evoluțiile din ultima perioadă riscă să fi afectat utilitatea/relevanța rapoartelor de management urmărite în trecut.

4. Puterea firmelor de familie

Într-o perioadă marcată de incertitudini și pe fondul creșterii îngrijorării atât la nivel de afacere, cât și pentru fiecare angajat în parte, firmele de familie par să aibă un avantaj. Promisiunea (preferabil testată, deja, în evenimente petrecute în trecut) că mergem înainte, împreună, indiferent de ce urmează să vină, aduce, astăzi, un confort important în interiorul firmelor.

Tomiflex

5. România, graniță a UE

În premieră pentru concursul RTCY, la această ediție avem o companie finalistă cu origini în Republica Moldova. Firme de transport din Republica Moldova care își deschid „surori” în România nu reprezintă o noutate, însă merită să observăm faptul că această tendință capătă contur. Într-un viitor nu foarte îndepărtat este de așteptat ca granița UE reprezentată de România să își schimbe statutul și țări precum Republica Moldova, Ucraina sau Georgia să își ocupe, în mod clar, locul de candidate la aderare. Iar acest lucru este greu de crezut că nu va influența piața de transport din țara noastră. Numai dacă ne gândim că România va deveni țară de tranzit…

6. Protecția mediului

Nu mai este doar un moft! Sunt companii care folosesc această tendință ca pe un avantaj competitiv, în relația cu clienții. A putea prezenta aspecte care contribuie la reducerea emisiilor de carbon nu înseamnă, pentru un transportator, doar oportunitatea de a intra la clienți noi, ci și șansa de a accesa contracte mai stabile și mai profitabile. Utilizarea trenului, camioane pe gaz și, chiar, electrice sunt realități în piață, chiar dacă, deocamdată, cu impact redus. Totuși, putem anticipa schimbări rapide la acest capitol și de aceea, astăzi nimeni nu ar trebui să neglijeze aspectele legate de mediu. 

Transaf Logistics

7. Tehnologia ridică ștacheta

Soluțiile IT moderne nu mai reprezintă doar o lupă prin care să privim, cu o precizie ridicată, activitatea pe care o desfășurăm. Astăzi, vorbim de instrumente performante care asistă angajații companiilor în activitatea curentă și, chiar, iau decizii. Pe scurt, drumul dinspre oameni asistați de programe, către programe asistate de oameni accelerează și angajații care încep să beneficieze de softuri performante devin mult mai productivi. În același timp, cantitatea mare de informații disponibile și posibilitatea de a le utiliza în mod creativ ar trebui să favorizeze angajații bine pregătiți și cu autonomie ridicată în luarea deciziilor. În acest context, vor fi avantajate companiile care pun accent pe încredere și pregătire continuă.

Wheels Spedition

În continuare, vă invităm să cunoașteți cele șapte companii finaliste la concursul RTCY 2022 și să le VOTAȚI pe www.ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.