Scania a făcut o demonstrație cu un camion descărcat automat la punctul de livrare, roboții ocupându-se apoi și de transportul final al mărfii.
Studiile arată că șoferii de camion petrec o perioadă extinsă de timp în afara vehiculelor, la încărcarea și descărcarea mărfii. De aceea, Scania, în colaborare cu parteneri, explorează potențialul utilizării roboților pentru descărcarea mărfii la punctul de livrare.
Proiectul condus de Scania face parte dintre inițiativele de cercetare HITS (Sustainable and Integrated Urban Transport System), care își propun să dezvolte soluții eficiente de transport urban.
Un prototip Carrie, robot dezvoltat de compania suedeză Dyno Robotics, a făcut o demonstrație de descarcare automată a paleților de tip cușcă din camioane, la rampele de încărcare/descărcare. Apoi, robotul a călătorit autonom, pe coridoarele interioare ale unui centru comercial, pentru a livra marfa la destinația finală.
Cușca este echipată cu o etichetă RFID, pentru ca robotul să poată identifica marfa ce trebuie livrată. Demonstrația a avut loc la Westfield Mall din Stockholm, unul dintre cele mai mari centre comerciale din Scandinavia, cu peste 200 de magazine și restaurante.
Livrarea s-a făcut cu un camion electric de distribuție operat de Havi. Robotul anterior programat s-a ocupat apoi de descărcarea și livrarea paleților cu marfă. El a circulat autonom cu o viteză de 0,5 metri pe secundă, a făcut manevre pe coridoarele interioare și a urcat și mai multe etaje.
Deocamdată, robotul poate transporta doar cuștile sub care încape. Paleții standard au o gardă la sol mai mică, iar descărcarea lor ar necesita un robot și mai subțire. Descărcarea automată a mărfurilor face parte din viziunea Scania pentru utilizarea camioanelor autonome, după 2030.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro