Prin introducerea, în acest an, a sistemului Predictive Powertrain Control (PPC), Daimler Buses realizează un pas important în direcţia obţinerii celui mai bun consum de carburant posibil, indiferent de experienţa şi calităţile şoferului aflat la volan.
Practic, inovaţia adusă de noul sistem constă în analizarea mai multor informaţii din interiorul autocarului (masă, viteză, putere şi cuplu motor), precum şi din exterior (condiţiile de drum) şi luarea celor mai bune decizii în vederea optimizării consumului de carburant. PPC poate asigura o reducere de până la 4% a consumului şi devine cel mai eficient în zonele deluroase.
Sistemul care vede „înainte“
Utilizarea sistemului automat de menţinere a vitezei, în special pe autostrăzi, reprezintă un important element de confort pentru şoferi. Pe de altă parte, un şofer experimentat va prefera, în special în zonele deluroase, să conducă autocarul manual pentru a putea obţine un consum cât mai bun. Cel mai important neajuns al unui sistem clasic de cruise control este acela că nu poate vedea drumul înainte. De exemplu, nu poate accelera înainte de a ajunge la o zonă de urcuş, pentru a evita schimbarea treptei de viteză. De asemenea, nu poate anticipa o zonă de coborâre, pe care orice şofer experimentat ar utiliza-o pentru a recâştiga viteza pierdută în timpul urcuşului, fără a consuma carburant suplimentar. Dar chiar şi un şofer experimentat poate greşi – poate anticipa greşit gradul de înclinare a drumului, poate avea o perspectivă redusă asupra carosabilului, cum se întâmplă, de exemplu, noaptea, sau poate fi distras, să spunem, de un telefon… Sistemul PPC cunoaşte topografia drumului şi ia cele mai bune decizii, ridicând presiunea de pe umerii şoferului. Înainte de activare, şoferul setează intervalul de viteze în care sistemul trebuie să se încadreze, în sus şi în jos faţă de viteza de croazieră setată. PPC intervine activ în negocierea urcuşurilor şi coborâşurilor, transformând dezavantajele unui sistem clasic de cruise control în avantaje măsurabile. Daimler anunţă reduceri ale consumului de carburant de până la 4% pentru noul TopClass 500. Indiferent de experienţa conducătorului auto, un autocar ce utilizează PPC va consuma întotdeauna mai puţin. Iar pentru şofer diferenţele sunt minime faţă de ceea ce experimentează prin utilizarea unui sistem clasic de menţinere automată a vitezei. PPC utilizează sistemul GPS pentru poziţionare şi hărţi topografice ale drumurilor, având astfel informaţii complete pentru abordarea strategiei corecte în cazul oricăror urcuşuri sau coborâşuri. Aproximativ 95% dintre autostrăzile şi drumurile naţionale europene sunt acoperite de astfel de hărţi. Şi nici România nu a fost uitată, existând hărţi pentru 91% din lungimea totală a autostrăzilor (nici nu era prea greu, având în vedere numărul mic de km de autostradă din ţara noastră), dar şi pentru 95% dintre drumurile naţionale.
Reducere de peste 9% în timpul testului
Reprezentanţii Daimler Buses nu s-au limitat la a comunica performanţele noului sistem, ci au organizat şi o sesiune de drive-test pentru jurnaliştii prezenţi la eveniment. Drive-testul a avut loc în Germania, lângă Kaiserslautern, pe o autostradă cu numeroase schimbări de nivel – o zonă ideală pentru a testa PPC. Autocarul testat a fost un Setra TopClass 500, S 516 HDH, cu motor OM 471, EURO VI. Motorul dezvoltă o putere maximă de 475 CP, iar cutia de viteze este GO 250-8 PowerShift. Bineînţeles, autocarul a fost încărcat, având o masă totală de aproximativ 22 tone. Distanţa totală a testului a fost de aproximativ 60 de km, parcurşi mai întâi utilizând sistemul clasic de cruise control şi apoi utilizând, pe acelaşi traseu, PPC. Fără PPC, consumul mediu obţinut a fost de 31,6 l/100 km, la o viteză medie de 92 km/h. Utilizând PPC, reducerea de carburant a fost impresionantă, de 3,1 l motorină, adică un consum mediu de 28,5 l/100 km. Iar viteza medie a fost de 91,5 km/h. În timpul testului, am putut observa câteva diferenţe notabile legate de conportamentul autocarului cu sistemul PPC activat, faţă de utilizarea sistemului clasic de cruise control. Accelerarea, controlată de PPC, înainte de anumite urcuşuri, a permis menţinerea treptei de viteză pe toată durata rampei. De asemenea, PPC a utilizat zonele de vale cu mare precizie, trecând cutia de viteze în zona neutră – EcoRoll, pentru un consum foarte redus de carburant, sau, acolo unde a fost posibil, menţinând cutia de viteze cuplată pentru a obţine consum zero. Bineînţeles, siguranţa rămâne pe primul plan, şoferul putând interveni oricând, lucru care duce la dezactivarea automată a sistemului de cruise control şi, implicit, a PPC. Activarea şi reactivarea sistemului se face cu mare uşurinţă folosind comenzile de pe volan, starea pe moment a sistemului fiind vizibilă pe displayul din centrul bordului. În plus, sisteme precum adaptive cruise control şi Active Brake Assist sunt în continuare disponibile şi, în caz de nevoie, preiau controlul peste PPC, pentru a oferi siguranţă, evitând o eventuală coliziune cu vehiculul din faţă.
Autocarele testate au fost încărcate cu saci cu nisip, ajungându-se, astfel, la o masă totală de aproximativ 22 de tone.
Economie de combustibil de 9,8%
Fără PPC / Cu PPC
Distanţă: 59,8 km / 59,7 km
Viteză medie: 92 km/h / 91,5 km/h
Consum mediu: 31,6 l/100 km / 28,5 l/100 km
Radu BORCESCU
Kaiserslautern, Germania
radu.borcescu@ziuacargo.ro