La finalul lunii ianuarie, Mercedes-Benz a prezentat în premieră Actros SLT şi Arocs SLT, autotractoarele destinate transporturilor supergrele.
Chiar dacă discutăm de o piaţă mică, fabricantul german a lucrat până la cele mai mici amănunte pentru a se asigura că aceste autovehicule vor oferi o eficienţă îmbunătăţită faţă de generaţia precedentă. Acest segment de piaţă cunoaşte o dinamică importantă în ultimii ani, în special datorită dezvoltării fermelor de vânt. Astfel, din 1995 până astăzi, cererea pentru asemenea autovehicule s-a triplat. Prin lansarea Actros SLT şi Arocs SLT, Mercedes-Benz îşi completează gama pe segmentul vehiculelor comerciale grele şi încheie alinierea acesteia la standardele EURO VI. Noile autotractoare au fost proiectate să transporte până la 250 de tone şi pentru a putea realiza acest lucru este nevoie de multe adaptări – şasiu mai rezistent, punţi suplimentare, sistem de răcire mult mai eficient, ambreiaj special, sistem de frânare îmbunătăţit etc. Producţia pentru aceste modele a început în luna decembrie a anului trecut la fabrica Mercedes-Benz din Molsheim, Franţa, ce reprezintă centrul pentru comenzi speciale (CTT – Custom Tailored Trucks). Uzina satisface până şi cele mai ciudate cereri venite din toate colţurile lumii.
Pentru toate aplicaţiile
Mercedes-Benz produce noile modele în numeroase variante, de la Actros SLT cu suspensie pneumatică şi spaţioasele cabine GigaSpace şi BigSpace, având o lăţime de 2.500 mm, la Arocs ce oferă suspensie pe arcuri, având la bază Arocs Grounder, disponibil, de asemenea, cu cabina BigSpace, precum şi cu StreamSpace ce măsoară 2.300 mm în lăţime. Actros SLT poate fi livrat în varianta 6×4, cu ampatament de 3.400 mm sau 4.000 mm. Arocs SLT poate fi livrat în cinci variante: 6×4, ampatament 3.300 mm sau 3.900 mm, 8×4, ampatament 3.900 mm, 8×6, ampatament 4.200 mm, 6×6, ampatament 3.900 mm, 8×8, ampatament 4.850 mm.
Şasiul pentru modelele SLT a fost întărit, elementele longitudinale având 8 mm grosime pentru Actros şi 9 mm grosime pentru Arocs. Pe lateral a fost lăsat spaţiu pentru rezervorul de AdBlue (60 l la Arocs şi 75 l la Actros). Rezervorul de carburant oferă o capacitate de 900 l. A fost prevăzută şi o platformă pentru şofer între turnul de răcire şi şaua de cuplare, asigurând astfel accesul facil şi sigur la diferitele elemente de pe şasiu. Noile vehicule sunt disponibile cu mai multe variante de cuplare. Un dispozitiv ajustabil este, de asemenea, disponibil pentru optimizarea încărcării pe axe. Autovehiculele pot fi echipate opţional cu platforme pentru balast, pentru a asigura tracţiunea necesară în anumite operaţiuni.
Motoare de top
Noile modele sunt echipate cu motoare pe măsura activităţii pentru care sunt concepute. Mercedes-Benz OM 473 este un motor cu şase cilindri în linie şi 15,6 l cilindree. Acesta dezvoltă o putere maximă de 625 CP şi un cuplu maxim de 3.000 Nm. Puterea maximă este obţinută la doar 1.600 rpm. Ca şi celelalte motoare de ultimă generaţie ale Mercedes-Benz şi în acest caz este utilizat sistemul X-Pulse pentru creşterea presiunii la injecţie până la 2.100 bar. Acest sistem asigură mersul lin şi un consum de combustibil redus. Intervalele de mentenanţă şi schimb de ulei variază în funcţie de modul de utilizare a autovehiculelor şi gradul de uzură şi sunt indicate cu exactitate la bordul autovehiculelor. Frâna de motor cu performanţă ridicată reprezintă un important avantaj pentru acest tip de autovehicule. Aceasta este activată în două etape cu ajutorul unei manete dispuse pe coloana de direcţie. Frâna de motor atinge o putere maximă de 475 kW, permiţând şoferului să controleze vehiculul în situaţiile de coborâre, fără a avea elemente de uzură. Cutia de viteze utilizată este Mercedes G 280-16 cu sistem de schimbare automată a vitezelor PowerShift. Această transmisie automată cu 16 trepte asigură utilizarea în orice moment a treptei optime. În plus, funcţia de mers încet oferită de PowerShift 3 asigură o manevrare extrem de precisă.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Molsheim, Franţa