Cum te poti asigura ca masinile produse vor functiona corect, indiferent de conditii? Raspunsul Daimler a fost testarea autocarelor si autobuzelor timp de trei luni in fiecare an, pe diferite circuite realizate pe suprafata unui lac inghetat din Laponia.
Autovehiculele zilelor noastre incorporeaza un numar foarte mare de componente si este foarte dificil sa prevezi cum vor reactiona acestea in diferitele conditii pe care le vor intalni de-a lungul exploatarii. Astfel, derularea unor teste elocvente ramane cea mai buna metoda pentru a corecta eventualele probleme, inainte ca un nou model sa fie lansat pe piata. Daimler ne-a invitat sa vedem „pe viu“ modul in care se deruleaza testele de iarna pentru autobuze si autocare. Locul ales de producatorul german este unul deja celebru printre fabricantii de masini. De aproximativ jumatate de secol, Laponia este utilizata pentru testele de iarna datorita temperaturilor scazute, zapezii si, bineinteles, a lacurilor inghetate, pe care sunt trasate adevarate sosele. Practic, in fiecare an, in perioada ianuarie-martie, autocarele si autobuzele Mercedes-Benz si Setra sunt „chinuite“ in cele mai dificile conditii, urmarindu-se comportamentul motoarelor si transmisiei, suspensiile, sistemele de siguranta, precum si alte componente si materiale.
Siguranta – principala ambitie
Constructorul german a creat un adevarat cult in legatura cu siguranta si sistemele concepute in acest sens. Astfel, nu este o intamplare faptul ca autocarele si autobuzele Mercedes-Benz si Setra depasesc cu mult cerintele legale. Active Brake Assist 3 si AEBS (Advanced Emergency Braking System) se incadreaza fara probleme in normele ce vor deveni obligatorii in noiembrie anul acesta si sunt conforme inclusiv cu regulile mai stricte ce nu vor fi introduse in legislatie pana in 2018. Daimler are ambitia ca toate componentele ce echipeaza autobuzele si autocarele sa functioneze perfect la -25° C, iar unele functii trebuie sa lucreze chiar si la -40° C. Ordinea prioritatilor privind functionalitatea este bine specificata: in primul rand, motorul, apoi toate componentele principale din zona postului de conducere, apoi compartimentul pasageri. Siguranta si functionalitatea sunt prioritati pentru autovehiculele Mercedes-Benz si Setra.
Pregatirea testelor
Practic, testele de iarna dureaza sase saptamani, de la sfarsitul lunii ianuarie pana la jumatatea lui martie. In plus, sunt necesare trei saptamani de pregatire inainte de testele propriu-zise – instrumentele de masurare sunt instalate in autobuze, componentele testate sunt pregatite, piesele de schimb impachetate… Iar autovehiculele sunt incarcate cu balast, in functie de obiectivele si procedurile testelor. Chiar si drumul face parte din test, fiind vorba de aproximativ 3.000 km intre centrul de testare din Neu-Ulm si Laponia. In cele patru zile cat dureaza calatoria, sistemele de incalzire si climatizare sunt testate la limita, avand in vedere fluctuatiile uriase de temperatura si umiditate. Bineinteles, dat fiind numarul foarte mare de modele realizate de producatorul german, inginerii Daimler aleg pentru testare autobuze si autocare reprezentative, atat din punct de vedere al motoarelor si cutiilor de viteza, cat si al dimensiunilor si dotarilor.
Pana la cele mai mici amanunte
Punctele principale urmarite in cazul testelor de iarna sunt legate de functionarea autovehiculelor la temperaturi scazute si rularea pe suprafete cu aderenta scazuta (gheata si zapada). Incalzirea, ventilatia, climatizarea sunt elemente verificate cu atentie. Dar si dezghetarea parbrizului, functionarea corecta a stergatoarelor, inchiderea corecta a usilor (sectionate electric sau pneumatic) si flapsurilor sunt aspecte urmarite in timpul testelor. Fuctionalitatea filtrelor si a sistemului de preincalzire pentru AdBlue intra, de asemenea, in lunga lista a elementelor ce sunt verificate. Si lucrurile se complica si mai mult. Se are in vedere, de exemplu, modul in care se comporta materialele diferite impreuna, cum ar fi elementele de otel si cele de plastic, sau cum reactioneaza adezivii la temperaturile extreme. Un test standard il reprezinta lasarea autovehiculelor peste weekend cu compartimentul motor deschis. Astfel, toate componentele ating temperaturi de -25° C. Reprezentantii Daimler au precizat ca resimt o reala satisfactie atunci cand motoarele pornesc dupa cateva secunde si functioneaza corect imediat, la temperaturi exterioare de sub -30° C. Modul de actionare al sistemului ESP este, de asemenea, intens testat in Laponia. Rezultatele testelor sunt interpretate si se transforma in masuri de imbunatatire si calibrare corecta a diferitelor sisteme, toate aceste eforturi fiind o dovada in plus ca in lumea auto calitatea se obtine cu multa munca.
Lacul are o adancime de peste 200 m, insa stratul de gheata gros de cativa metri ofera conditii sigure pentru testarea autovehiculelor cu mase maxime de pana la 40 de tone.
Printre autovehiculele care au parcurs recent testele de iarna se numara Mercedes-Benz CapaCity L si Citaro G. In cazul acestora, accentul s-a pus pe sistemul dezvoltat recent ATC (Articulated Turntable Controller). Cu ATC, manevrabilitatea si siguranta autobuzelor articulate atinge noi standarde.
Franare de urgenta pe gheata, franare pe suprafete cu coeficienti diferiti de frecare pentru partea dreapta si stanga a autovehiculului, rulare in cerc cu diferite viteze pe gheata, manevre de evitare brusca a unui obstacol sunt cateva dintre testele prin care inginerii Daimler se asigura ca autobuzele si autocarele reactioneaza asa cum se asteapta soferul.
In Arvidsjaur, oras aflat in Nordul Suediei, chiar sub Cercul Arctic, iarna incepe din luna octombrie si dureaza pana in mai. Anual se inregistreaza 186 de zile cu ger, iar temperatura medie anuala este de aproximativ 0° C. Sunt zile in care testele se desfasoara la temperaturi de sub -40° C. Arvidsjaur are aproximativ 6.500 de locuitori, insa in fiecare iarna primeste vizita a peste 1.000 de specialisti din lumea auto, care vin pentru a testa noi modele de masini in conditii extreme.
Pentru a pregati trecerea la EURO 6, Daimler a utilizat in teste de anduranta 60 de prototipuri, printre care 26 de autobuze. Impreuna, aceste autovehicule au parcurs peste cinci milioane de km.
15