Volkswagen a ajuns in Romania cu cea de-a sasea generatie Transporter. Primele cinci generatii s-au dovedit a fi modele de mare succes pe segmentul de piata acoperit, iar acum este randul celei de-a sasea sa mentina steagul sus.
Fata de generatia precedenta, pe care inca nu am apucat sa o consideram „cea veche“, noul T6 este un upgrade fin. Chiar daca linia de design a fost pastrata, aceasta este adusa in zilele noastre, detalii precum luminile de zi ale Multivanului (daylight running lights – DRL) te duc cu gandul mai degraba in viitor.
T6 Multivan
Acest nou model incearca sa combine designul modern cu accentele retro ale modelului T1 lansat acum 65 de ani. Tehnologia este de ultima generatie, motoarele respecta normele de poluare EURO 6 iar in dotarea standard au primit tehnologia BlueMotion. La interior au fost folosite materiale de calitate superioara, scaunele sunt extrem de confortabile, iar sistemul infotainment si multitudinea de sisteme de siguranta si asistenta reprezinta varful. Este cel mai aratos, dar si cel mai bine dotat Multivan de pana acum. Designul modern, cu forma bine definita si linii clare, este caracteristic intregii game de modele T6, care atrage privirile cu farurile moderne si redesenate, bazate pe tehnologia LED, cu benzile cromate din grila radiatorului, cu noul model de hayon si jantele de aliaj usor. Pentru personalizarea masinii, producatorul ofera versiuni diferite de habitaclu, in functie de activitatea pe care urmeaza sa o desfasoare. Designul elegant, spatiile de depozitare bine gandite, viziunea de ansamblu, toate stau sub semnul functionalitatii. Posibilitatile configurarii individuale a scaunului soferului fac din T6 un „birou mobil“ foarte confortabil. O serie consistenta de sisteme de asistenta si siguranta pentru sofer il pot ajuta pe acesta sa identifice si sa previna situatiile critice din timp. Exista si sisteme ce actioneaza post-impact, cu rolul de a minimiza pagubele. Este vorba de Automatic Post Collision Braking System, care declanseaza franarea automata, dupa accident, cu scopul de a preveni coliziuni secundare. In materie de confort, totul este superlativ. Discutam de un model unde calitatea materialelor, functionalitatea echipamentelor, sistemul ingenios de sine culisante din compartimentul pasagerilor confera cel mai inalt grad de confort pe timpul deplasarilor. Spatiul de depozitare generos, scaunele ergonomice si confortabile asigura o atmosfera placuta, relaxata, atat pentru sofer cat si pentru pasageri. In ceea ce priveste sistemul infotainment, noul Multivan este echipat cu cele mai noi sisteme radio si de navigatie, oferind o foarte buna compatibilitate multimedia. Interfata „Comfort” pentru telefonul mobil ofera o receptie foarte buna, iar prin serviciul Car Net „App Connect”, aplicatiile din smartphone-uri sunt replicate pe display-ul sistemului radio sau de navigatie. Serviciile online oferite de Car-Net „Guide & Inform” completeaza sistemul propriu de navigatie al autovehiculului.
BlueMotion standard
Dar nu trebuie sa uitam de unde am plecat. Aceasta masina, la baza, trebuie sa fie eficienta, iar noua generatie de motoare ofera un consum de combustibil impresionant de mic, fara a afecta placerea condusului. Pentru noile motoare TDI, EURO 6, tehnologia BlueMotion este oferita in dotarea standard. Exista 4 versiuni de putere pentru legendarul TDI, de 84, 102, 150 si 204 CP, iar pentru fanii benzinei au fost create doua variante, tot de 2 litri, de 150 sau 204 CP. Tractiunea integrala 4MOTION, disponibila optional, si cutia automata DSG cu 7 trepte de viteza redefinesc viziunea despre cum ar trebui sa se comporte un vehicul din aceasta clasa. Chiar si in varianta cu transmisie manuala, asa cum a fost modelul testat de noi, senzatia intalnita la volanul acestei masini este remarcabila, si nu neaparat prin sportivitate pentru ca discutam totusi de un propulsor 2.0 TDI de 150 CP, ci mai degraba prin atitudine. Modelul testat a fost unul special, editia „Generation Six“, care are la baza versiunea Multivan Comfortline si beneficiaza de blocuri optice cu LED-uri, piele alcantara, de geamuri cu tenta, suspensie reglabila (Normal – Confort – Sport) si multe alte optionale. In plus, clientii pot opta pentru o caroserie in doua nuante si pentru jante de 18 inch cu aspect retro.
T6 clasic
Chiar daca versiunea Multivan este una spectaculoasa, carausii cu siguranta nu privesc vehiculele comerciale din punctul de vedere al unui om de rand. Transportatorul doreste ca masina sa care marfa, sa ii produca bani si sa aiba costuri de intretinere mici. Aici intra in scena modelul furgon al lui Transporter, generatia a sasea. Vanul este si el schimbat fata de predecesorul sau, partea frontala fiind (vrand-nevrand) cea la care diferentele sunt vizibile, unde grila a fost redesenata, asemenea farurilor, dar si stopurilor spate. Nu exista atatea dotari, standard ori suplimentare, despre care sa discutam, insa, cu toate acestea, este un model pe care soferii de pe acest segment si-l vor dori. Materialele folosite la interior, ca si la Multivan, sunt cu o clasa mai sus decat ne asteptam. Pentru a creste gradul de siguranta, modelele din seria T6 (Transporter, Caravelle sau Multivan) vin echipate cu un modul Bluetooth, indiferent daca este prezent sau nu sistemul de infotainment, dar, in cazul modelului testat, am beneficiat de sistemul optional Composition Media, cu touchscreen. Chiar daca eram obisnuiti cu un volan multifunctional si imbracat in piele, senzatia de la bordul furgonului a fost una placuta, pozitia inalta de condus oferind multa vizibilitate si confort. Asta in ciuda faptului ca scaunelor le poate fi reglata doar pozitia spatarului, iar volanului doar inaltimea. Pasagerii au spatiu suficient pe bancheta dubla, totusi, daca discutam de doua persoane, ambele cu o greutate si inaltime peste medie, pot aparea dificultati la drumurile mai lungi.
Latura practica
Din punctul de vedere al spatiilor de depozitare, noul Transporter este bine pregatit. Pe langa torpedou, exista un spatiu de depozitare in partea frontala a plafonului, buzunarele de usi sunt incapatoare, iar pentru cei ce lucreaza cu acte, exista pe plansa de bord mai multe decupaje, de care acestia sigur se vor bucura. Compartimentul de marfa a fost conceput pentru o folosire cat mai eficienta a spatiului disponibil. Modelul testat de noi, cel cu ampatament scurt, poate primi un maxim de 4,3 mp sau 5,8 mc. Varianta scurta cu plafon mediu are un volum de 6,7 mc, asemenea celei lungi cu plafon normal; versiunea lunga cu plafon mediu ajunge la 7,8 mc, in timp ce aceeasi versiune lunga, dar cu plafon inalt, atinge chiar 9,3 mc. Spatiul cargo se acceseaza pe partea laterala dreapta, unde exista o usa culisanta, sau prin spate, unde exista doua usi de dimensiuni egale, cu balamale, ce pot fi deschise pana la 270 de grade. Trebuie mentionat si faptul ca acest model de furgon, echipat cu motorul 2.0 TDI de 84 CP, asa cum a fost cel testat de noi, s-a descurcat fara probleme in traficul urban, avand suficient cuplu pentru a misca masina cu dezinvoltura chiar si atunci cand este incarcata.
Fisa tehnica
VW T6 Multivan
Motorizare: 2.0 TDI, 1.968 cmc
Putere: 150 CP
Transmisie: manuala, 6+1 trepte
Emisii: 161 g/km
Locuri: 6
Masa totala: 3.000 kg
Dotari: pilot automat adaptiv (ACC), suspensie ajustabila (DCC), piele Alcantara, Privacy Glass
Consum test: urban: 10 l/100 km; extraurban: 8 l/100 km
Fisa tehnica
VW T6 Van
Motor: 2.0 TDI, 1.968 cmc
Putere: 84 CP
Transmisie: manuala, 5+1 trepte
Emisii: 149 g/km
Locuri: 3
Volum marfa: 5,8 mc
Suprafata marfa: 4,3 mp
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro