617 milioane de euro, pentru siguranța rutieră

Guvernul a aprobat Strategia Națională Pentru Siguranță Rutieră (2022-2030), ce prevede reducerea cu 50% a numărului de decese și de răniri grave cauzate de accidentele rutiere.

foto: Jean-Mihai Pîlșu

Proiectele majore incluse în Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră sunt: separarea căilor de trafic auto și pietonal prin denivelarea acestora (447,5 mil. euro); măsuri de siguranță pasivă – parapete rutiere din beton, montarea parapetelor marginale cu cabluri pe DN7C Transfăgărășan, DN67C Transalpina și alte sectoare de drumuri montane (61,8 mil. euro); semnalizare, marcaje și amenajări rutiere (50,45 mil. euro); digitalizarea elementelor de siguranța circulației – Sistem de Management al Semnalizării Rutiere, Verticale, Orizontale și a Elementelor Pasive de Siguranță Rutieră, soft, dispozitive IT, achiziționarea a 1.000 de limitatoare de viteză, 300 de radare mobile și 500 de camere video conectate într-un sistem integrat (47,6 mil. euro); iluminat de noapte și dispozitive luminoase și reflectorizante (10,2 mil. euro).

„Finanțarea măsurilor va fi asigurată prin PNRR și POT și se va ridica la o valoare totală de 617,6 milioane de euro. Suma prin PNRR este de 219 milioane de euro”, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Strategia abordează siguranța rutieră într-un mod integrat și multidisciplinar. Astfel, sunt prevăzute: introducerea unui sistem de management al vitezei, concomitent cu reglementarea unor sancțiuni mai aspre pentru încălcarea legii; intensificarea programelor de educație și formare continuă, formală și informală; alinierea la standardele tehnice și la normele specifice prevăzute pentru siguranța vehiculelor care funcționează cu hidrogen, precum și pentru cele conectate și autonome, inclusiv pregătirea infrastructurii rutiere pentru circulația acestor vehicule; eficientizarea sistemului național de intervenții în caz de urgență prin îmbunătățirea mijloacelor tehnice de intervenție la evenimentele rutiere; măsuri pentru utilizarea drumurilor în condiții de siguranță, inclusiv prin reducerea limitelor de viteză în anumite zone sau pe anumite drumuri, în funcție de datele privind accidentele, analiza riscurilor și de cele mai bune practici de la nivelul Uniuni Europene, precum și revizuirea normelor de circulație, inclusiv asigurarea priorității pentru utilizatorii vulnerabili; inspecții și verificări sporite în materie de siguranță rutieră; campanii de informare și conștientizare destinate publicului general.

Sistem de monitorizare și informare asupra traficului

Guvernul a stabilit, printr-o altă hotărâre, că Sistemul de monitorizare și informare asupra traficului și a condițiilor de circulație pentru Autostrada A1 București-Pitești, Autostrada A2 București-Cernavodă, Autostrada A3 București-Ploiești, DN1 București-Ploiești va avea o valoare estimată de peste 112,8 milioane de lei, cu TVA. Investiția se va derula pe o perioadă de 2 ani.

Investiția era necesară ca urmare a faptului că aceste sectoare de transport, fiind proiectate și construite în perioade diferite, au, în prezent, o dotare total diferită față de setul minim de servicii inteligente de transport prevăzut de cadrul legislativ european în domeniu – fie nu au implementat sisteme inteligente de transport, fie au parțial instalate sisteme mai vechi, neconforme sau cu durată de viață expirată.

Cele trei sectoare de autostradă și cel de drum național incluse în acest proiect, a căror lungime însumată reprezintă circa o treime din lungimea autostrăzilor în operare din România, vor fi dotate cu infrastructură inteligentă rutieră uniform cu întreaga rețea națională de autostrăzi. Ele vor fi integrate într-un Centru nou de Monitorizare și Informare din cadrul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri București. Astfel, se va asigura armonizarea serviciilor de informare a participanților la trafic și a managementului rețelei rutiere cu sistemele inteligente de transport implementate în Uniunea Europeană.

Finanțarea proiectului se va face din fonduri externe nerambursabile (POIM 2014-2020) și de la bugetul de stat.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.