Parlamentul European, Consiliul și Comisia Europeană vor avea, în 11 decembrie, ultima sesiune (a 4-a din acest an) a trilogului privind Pachetul Mobilitate 1 (rutier), organizat în timpul Președinției Finlandeze a Consiliului UE, iar UNTRR solicită implicarea activă a Ministerului Transporturilor pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi din acest document.
Iată precizările UNTRR:
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită implicarea activă a Ministerului Transporturilor pentru apărarea intereselor transportatorilor români în cadrul celui de al 4-lea trialog privind Pachetul Mobilitate 1 din 11.12.2019, prin care se urmărește finalizarea negocierilor sub Președinția Finlandei.
UNTRR atenționează că aceste negocieri sunt foarte importante pentru România, întrucât miza este viitorul transportatorilor români în UE. Având în vedere presiunile importante la nivel european pentru finalizarea Pachetului Mobilitate 1, considerăm necesară acțiunea Ministerului Transporturilor din România, în coordonare cu celelalte State Membre afectate de acest set de măsuri legislative, pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1.
UNTRR solicită eliminarea propunerilor Parlamentului European (PE) privind întoarcerea obligatorie acasă a vehiculelor, indiferent de intervalele propuse pentru compromis în cadrul trialogului (6-8 săptămâni de Consiliu sau 10-12 săptămâni de Parlamentul European).
Reamintim că obligația întoarcerii acasă a vehiculelor nu se regăsește nici în propunerea Comisiei Europene și nici în abordarea generală a Consiliului de Transport UE, fiind propusă numai de PE și susținută puternic de raportorul Ismail Ertug (Germania), cu toate că aceasta restricționează grav libera circulație pe piața europeană de transport rutier.
UNTRR solicită creșterea flexibilității în ceea ce privește efectuarea perioadelor de repaus săptămânal normale și reduse, în scopul creșterii eficienței de operare a firmelor de transport. Pentru ca această măsură să fie efectivă, posibilitatea efectuării a 2 perioade de repaus săptămânal reduse consecutive trebuie corelată cu creșterea corespunzătoare a timpului de conducere de la 90 de ore la 2 săptămâni la 180 ore la 4 săptămâni.
Reamintim că UNTRR este împotriva obligației întoarcerii acasă a șoferilor. Șoferii profesioniști au dreptul la libera circulație în UE, nu trebuie obligați să se întoarcă acasă. În cazul în care se menține obligația întoarcerii acasă, considerăm că perioada minimă ar trebui să nu fie mai mică de 6 săptămâni.
UNTRR solicită menținerea regulilor actuale de cabotaj (3 curse în 7 zile) și eliminarea perioadei de interdicție (cooling off), iar în cazul în care se menține introducerea unei perioade de interdicție aceasta să fie la cea mai mică durată posibilă, și eliminarea propunerii Parlamentului European privind întoarcerea acasă a vehiculului înainte de a începe o nouă operațiune de cabotaj.
Totodată, UNTRR solicită creșterea numărului de operațiuni cross trade excluse de la regulile detașării.
Obligația întoarcerii acasă a vehiculelor și restricționarea cabotajului sunt în contradicție cu viziunea UE de decarbonizare a transporturilor, întrucât aceste măsuri vor determina creșterea semnificativă a curselor fără încărcătură în UE și a emisiilor de CO2.
În prezent, majoritatea camioanelor se întorc în țara de înființare a companiei doar o dată sau de două ori pe an. O obligație pentru aceleași camioane să se întoarcă la fiecare trei-patru săptămâni ar putea crește parcursul camioanelor europene cu 80 până la 135 de milioane de kilometri pe an (45-75%), generându-se o poluare nejustificată de până la 100.000 de tone de emisii de CO2 pe an sau chiar mai mult.
Obligația întoarcerii acasă a vehiculelor și restricționarea cabotajului vor afecta totodată și consumatorii finali ai UE care se vor confrunta cu creșteri ale prețurilor la majoritatea produselor de pe raft, întrucât forțarea camioanelor să se întoarcă acasă fără încărcătură nu va crește doar consumul de combustibil al transportatorilor, ci și costul final al transportului, care va fi transferat către clienți, crescând astfel prețurile finale pentru mărfurile transportate.