Incepand din 24 februarie, Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR), care a preluat atributiile de control de la ARR, RAR si CNADNR, va aplica noile sanctiuni prevazute in HG 69/2012 (aprobata de Guvern la 1 februarie) transportatorilor de marfuri si de persoane care incalca reglementarile interne si europene.
Hotararea de Guvern nr. 69/1.02.2012, privind stabilirea incalcarilor prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind conditiile ce trebuie indeplinite pentru exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri, ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata internationala a serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 si ale Ordonantei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum si a sanctiunilor si masurilor aplicabile in cazul constatarii acestor incalcari a fost publicata marti in Monitorul oficial nr. 114 si va intra in vigoare dupa 10 zile, in 24 februarie.
Incalcarile sunt clasificate in 3 categorii:
* foarte grave, sanctionate cu amenda de la 14.000 lei la 18.000 lei;
* grave, sanctionate cu amenda de la 8.000 lei la 12.000 lei;
* minore, sanctionate cu amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei.
Incalcari foarte grave
Dintre cele 41 de fapte cuprinse in Art. 3, ce reprezinta incalcari foarte grave ale normelor comunitare sau interne prevazute mai sus, mentionam:
- efectuarea transportului rutier sau a activitatilor conexe transportului rutier fara a detine licenta de transport, licenta comunitara, certificat de transport in cont propriu, licenta pentru activitati conexe transportului rutier, licenta de traseu, autorizatie de transport international si/sau documentul de transport specific tipului de transport efectuat ori transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate efectuat in alte zile si la alte ore decat cele inscrise in graficul de circulatie, dupa caz;
- efectuarea transportului rutier cu un vehicul pentru care operatorul de transport rutier nu detine copia conforma a licentei de transport, copia conforma a licentei comunitare sau copia conforma a certificatului de transport in cont propriu, dupa caz; efectuarea transportului rutier cu un vehicul pentru care operatorul de transport rutier/intreprinderea de transport rutier in cont propriu nu detine copia conforma a licentei de transport, copia conforma a licentei comunitare sau copia conforma a certificatului de transport in cont propriu, dupa caz;
- utilizarea de catre intreprinderea de transport rutier in cont propriu/operatorul de transport rutier la efectuarea transportului rutier international de marfuri a unui conducator auto care nu este titular al atestatului de conducator auto in conditiile prevazute la art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 sau al carui atestat are perioada de valabilitate expirata;
- sustragerea de la control/obstructionarea efectuarii controlului in trafic rutier;
- neoprirea vehiculului in trafic la semnalul regulamentar al inspectorilor;
- efectuarea transportului rutier cu vehicule rutiere care prezinta defectiuni tehnice periculoase privind sistemul de franare, sistemul de directie, punti, roti, anvelope si suspensie, sasiu, cabina si elemente atasate sasiului, tahograful si/sau limitatorul de viteza, stabilite potrivit legislatiei in vigoare etc.
Incalcari grave
Articolul 4 cuprinde 83 de fapte ce se incadreaza la categoria “incalcari grave”, dintre care amintim:
- efectuarea transportului rutier de marfuri cu depasirea cu pana la 20% a masei totale maxime autorizate pentru vehiculele cu o incarcatura utila admisibila care depaseste 12 tone sau cu pana la 25% a masei totale maxime autorizate pentru vehicule cu o incarcatura utila admisibila care nu depaseste 12 tone;
- nerespectarea de catre conducatorul auto a prevederilor licentei de traseu, ale graficului de circulatie si/sau ale autorizatiei de transport international;
- sanctionarea de 3 ori in ultimele 12 luni a aceluiasi conducator auto angajat al operatorului de transport rutier pentru nerespectarea obligatiei de a emite bilete/legitimatii de calatorie sau emiterea de bilete/legitimatii de calatorie necorespunzatoare tarifelor aferente distantei parcurse de persoanele transportate;
- nerespectarea de catre operatorul de transport rutier/intreprinderea de transport rutier in cont propriu a obligatiei de comunicare catre autoritatea emitenta a licentei de transport/licentei comunitare a oricaror modificari intervenite privind managerul de transport si/sau a termenului prevazut la art. 12 alin. (2) si la art. 22 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011, dupa caz;
- transportarea persoanelor care nu detin asupra lor bilet de transport valabil/legitimatie de calatorie valabila, in cazul efectuarii transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, sau transportarea unor persoane care nu sunt mentionate in documentul de transport, in cazul efectuarii transportului rutier national contra cost de persoane prin servicii ocazionale, ori transportarea persoanelor care nu detin asupra lor legitimatii eliberate de beneficiarul transportului, in cazul efectuarii transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale;
- efectuarea de transport rutier de marfuri si/sau de persoane cu alte vehicule decat cele destinate prin constructie categoriei, respectiv tipului de transport;
- efectuarea de catre scolile de conducatori auto sau de catre instructorii auto autorizati a pregatirii persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere fara respectarea programei de invatamant si a planului de invatamant aprobate conform reglementarilor in vigoare;
- nerespectarea de catre scolile de conducatori auto a prevederilor in vigoare privind inscrierea cursantilor, pastrarea la sediu a evidentei cursantilor si a documentelor acestora, pastrarea la sediu a documentelor personalului care asigura pregatirea teoretica si practica a cursantilor;
- nerespectarea de catre intreprinderea de transport rutier in cont propriu/operatorul de transport rutier a obligatiei de a planifica efectuarea transporturilor rutiere si de a intocmi programul de executare a acestora, astfel incat conducatorul auto sa poata respecta prevederile legale in vigoare privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna, respectiv persoanele care efectueaza activitati mobile de transport rutier sa poata respecta prevederile legale in vigoare privind timpul de munca;
- nerespectarea de catre intreprinderea de transport rutier in cont propriu/operatorul de transport rutier, dupa caz, a obligatiei de a efectua transport rutier de persoane numai in limita numarului de locuri inscris in certificatul de inmatriculare sau, in cazul autovehiculelor clasificate pe stele sau categorii, in limita numarului de locuri pe scaune inscris in certificatul de clasificare;
- nerespectarea de catre intreprinderea de transport rutier in cont propriu/operatorul de transport rutier a regulilor si procedurilor ce trebuie urmate in cazul efectuarii transporturilor rutiere de marfuri cu mase si/sau dimensiuni care depasesc masele si/sau dimensiunile maxime admise/autorizate;
Incalcari minore
Articolul 5 cuprinde 32 de incalcarile minore, dintre care amintim:
- nerespectarea de catre operatorul de transport rutier a termenului de maximum 15 zile pentru comunicarea catre autoritatea emitenta a pierderii, deteriorarii sau sustragerii licentei de transport/licentei comunitare/licentei de traseu/copiei conforme a licentei de transport/copiei conforme a licentei comunitare;
- completarea necorespunzatoare de catre operatorul de transport rutier a comenzii/contractului cu beneficiarul, in cazul efectuarii transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale;
- necompletarea sau completarea necorespunzatoare a foii de parcurs de catre operatorul de transport rutier, in cazul efectuarii transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale;
- imbarcarea/debarcarea persoanelor in alte puncte decat cele mentionate in comanda/contractul cu beneficiarul, in cazul efectuarii transportului contra cost de persoane prin servicii ocazionale;
- nerespectarea de catre intreprinderea de transport rutier in cont propriu/operatorul de transport rutier a obligatiei de a asigura parcarea vehiculelor rutiere detinute numai in locuri special amenajate;
- nerespectarea de catre centrele de pregatire si perfectionare a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere a obligatiei de a utiliza spatiile destinate activitatii de pregatire si perfectionare exclusiv in scopul pentru care au fost autorizate;
- nerespectarea de catre instructorii auto autorizati a obligatiei de a depune in momentul finalizarii pregatirii practice a cursantului, la scoala de conducatori auto cu care are incheiat contract de prestari de servicii, copii ale foilor zilnice de parcurs aferente vehiculului cu care respectivul cursant a efectuat pregatirea practica.
Si Politia rutiera poate imobiliza autovehiculul
Articolul 9 prevede ca, in toate cazurile in care din documentele prezentate la control de catre conducatorul auto nu poate fi identificat operatorul de transport rutier/intreprinderea de transport rutier in cont propriu, amenda se aplica conducatorului auto.
Inspectia, controlul si supravegherea modului de respectare a prevederilor legale mentionate anterior se efectueaza in trafic si la sediul operatorilor de transport rutier de catre inspectorii din cadrul I.S.C.T.R. Pe langa amenzi, inspectorii pot aplica si masura suspendarii dreptului de utilizare a autovehiculului prin retinerea placutelor de Imobilizarea autovehiculului (care nu se aplica transporturilor de animale vii, marfuri perisabile sau sub temperatura controlata) poate fi aplicata si de catre politistii rutieri, in cazul efectuarii controlului in trafic in lipsa inspectorilor I.S.C.T.R.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PALSU
daca in cazul in care un conducator auto este oprit in trafic de ISCTR si acestia amendeaza firma prin ce act se dovedeste acest lucru?cum primeste firma amenda respectiva si in cat timp?
Prin corespondenta la sediul administrativ al companiei in maxim doua saptamani.
de ce aceste amenzi asa mari?cum s-au calculat ele?din cate am inteles domnii de la FORT si COTAR au propus aceste amenzi mult prea mari pentru tansportatorii rutieri.de ce?
oare de ce astfel de amenzi nu pot intelege cand salariu este undeva la 300euro.iar amenzile de 4000 euro se vor putea plati de cineva asa aberatii numai zic de transport care e falimentar
SE POATE APLICA O SANCTIUNE DACA TRNSPORT FIER VECHI ACOPERIT CU PLASA SPECIALA PT. FIER VECHI SI NU AM PRELATA ? DIN PUNTUL MEU DE VEDERE PRELATA SE DETERIOREAZA FOARTE REPEDE.
Va rog sa-mi spuneti cat este cuantumul amenzii in cazul in care un sofer este prins cu atestatul profesional expirat.
Daca-i expirat inseamna ca nu are.
Asa cum este prevazut in HG nr. 69/2012 (dati click unde apare cu albastru in prima fraza, apoi din nou click pe actul normativ), este considerata incalcare “foare grava”, potrivit Art 3, punctul 6.
Se sanctioneaza cu amenda maxima, prevazuta la Art. 6:
(1) Contravenţiile prevăzute la art. 3 se sancţionează cu amendă de la 14.000 lei la 18.000 lei.
(2) Sancţiunile contravenţionale se aplică: a)operatorului de transport rutier sau întreprinderii de transport rutier în cont propriu român/române ori străin/străine sau persoanei fizice/juridice, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 3 pct. 1-9, 11, 14 şi 18-32; (dumneavoastra va incadrati la art. 3, pct 6)
Am postat si aici lista cu sanctiuni:
https://www.ziuacargo.ro/wp/wp-content/uploads/HG-69-2012-sanctiuni-ISCTR.pdf
Buna seara! In anul 2006 am fost implicata intr-un acdicent de masina (fiind pasagera pe locul de dreapta), soldat cu moartea soferului si vatamarea corporala grava a mea. Am fost internata 2 luni de zile in spital, cu diagnosticul de sectiune completa a maduvei spinarii. In tot acest timp, mama mea a fost la firma de asigurari la care era asigurata masina si acolo i s-a spus ca nu se fac despagubiri pentru victime, pentru ca masina a avut doar RCA, nu CASCO. Va rog frumos sa imi spuneti daca acum este prea tarziu sa solicit despagubri. Dupa cum am precizat la inceput, acdicentul a avut loc in anul 2006. Va multumesc anticipat! Astept raspuns.
In primul rand va aflati intr-o sectiune ce tine de sfera contraventionalului.
Problema dumneavoastra tine de latura penala (vatamare corporala grava din culpa) si civila (despagubiri). Asadar, tinand cont de faptul ca accidentul s-a produs in 2006, va informez ca dreptul dumneavoastra de a solicita despagubiri materiale sau morale s-a prescris in termen de 3 ani de la data producerii accidentului.
Deci nu, nu mai puteti cere despagubiri.
Să ia dracu pe ISCTR vor diagrame vor de toate . Și noi vrem drumuri autostrăzi , nu să ne chinuim să facem 500 de km intrun program .
Buna ziua, in cazul in care soferul este oprit de ISCTR conducand pe drumurile publice, avand o abatere de la program de 26 de minute, dece este sanctionata firma care detine soferul si autoutilitara ; Chiar daca soferul a fost instruit la protectia munci, de respectarea programului de munca , pauzele corecte s.a.m.d, urmand ca la finalul intruirii el semneaza ca a luat la cunostinta toate aceste reguli interne.
As dori o parere despre acest caz.
Multumesc!
In cele mai multe cazuri soferii sunt pusi de catre angajator sa semneze o declaratie pe proprie raspundere precum ca stiu si trebuie sa respecte programul iar pe de alta parte sunt fortati si amenintati cu demiterea in cazul in care nu se “grabesc”.Si de aici pleaca totul.Eram de fata cand un inspector ARR a sanctionat o firma de transport pentru aceasta abatere. Acel inspector si-a motivat decizia prin faptul ca soferii in general sunt adeptii respectarii programului iar angajatorii sunt cei care fac presiuni.
Va rog sa-mi comunicati cuantumul amenzii in cazul in care camionul, care transporta marfa periculoasa(din Romania in Bulgaria) si nu are SAFETY SHEET FOR ROAD TRANSPORTATION(fisa de siguranta).
Multumesc in avans pentru raspunsul dvs.
Fapta se încadrează la “încălcări grave”, potrivit Art. 4, pct 58.1, iar amenda este între 8.000 şi 12.000, potrivit Art. 7, şi se aplică operatorului de transport.
“Art. 7
(1)Contravenţiile prevăzute la art. 4 se sancţionează cu amendă de la 8.000 la 12.000.
(2)Sancţiunile contravenţionale se aplică:
a) operatorului de transport rutier sau întreprinderii de transport rutier în cont propriu român/române sau străin/străine, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 4 pct. 1-12, 14, 19-22, 25-61 şi 77;”
am fost oprit de isctr si am avut 2 diagrame de pauza in zile lucratoare
m-au intrebat daca semnez o hirtie cu nu stiu ce ,l-em spus ca semnez dupa care mi-au dat actele fara sa semnez nimic si mi-au zis ca-mi timite amenda la firma.pe diagrama din aparat mia trecut o lege si valoarea amenzii.voiam sa stiu daca se poate sa trimita amenda la firma fara ca sa ma puna sa semnez ceva.miau cerut foaie de la fima ca nu am condus auto cu diagrama sau de 3,5t.daca ma-u amendat ce pot sa fac?
daca mi-am depus actele pentru eliberarea atestatului si sunt prins in trafic fara el ce amenda pot primi?se poate elibera o dovada in loc de atestat?va multumesc
unde putem gasi articolul in care se specifica cand avem nevoie de hartie de concediu sau libere pentru ca unii inspectori de la isctr spun ca dupa 45 de ore trebuie altii ca nu trebuie si daca cartela ramane in tahograf
am o amenda de 14000 ron la un salariu de 800ron.Oricum nu o platesc ,ce se poate intampla,nedetinand pe numele meu nici un bun de valoare.”SPER CA CEI DE LA ISCTR SA PATEASCA ACELASI LUCRU CA IN POLONIA CA SA SE LINISTEASCA”
Buna seara, lipsa legitimatiei de serviciu este o fapta atat de grava …?? reprezinta un pericol social ? nu inteleg o amedna de 8000 mi lei pt acest lucru .Va rog sa-mi spuneti si mie daca o contestez ce sanse am .
Teoretic nu ai nici o sansa sa castigi procesul,esti obligat sa ai asupra ta legitimatia (in Romania).
Ce trebuie sa contina o programare a transporturilor si un GRafic de desfasurare a transporturilor de marfa ?
Unde pot gasi un formular -model -exempl pentru a intocmi aceasta planificare si pentru a nu avea probleme in eventualitatea unui control?
va salut pe toti colegii
drumuri bune
o sa se ajunga ca in Polonia cat de curand. NU suntem toti prosti.
In ce fel se sanctioneaza conducerea unui camion cu cardul taho al unui alt sofer?
Poate fi condusă o autovidanja adr goala și spălată( cu acte ) fără atestat adr?
Buna ziua, dupa cum vad eu la amenzi se pricep mai toti domnii de la arr dar nu vad sa gaseasca o solutie in cazul atestatelor. sa le elibereze putin mai repede sau eventual sa poti circula cu dovada, ceva. pana ele vin, noi consumatori pierdem timp si bani in asteptarea actelor si atestatelor din care dupa aceea sant valabile doar 5 ani. alti bani, alta distractie )))) Gasiti solutii sa se depuna online, sa vina in maxim 10 zile lucratoare si oferiti dovada in care conducatorul auto poate sa munceasca si sa continue activitatea de sofer. la amenzi vad ca va pricepeti cu foc si vorba lui colegu de sus dupa salarile de 300 euro lunar cum nu va doare capul cand va ganditi sa dati amenzi de 4000 euro. cred ca ganditi cu picioarele, domnilor. in romanica noastra totul este pe dos si toate merg ca in india ))))
Este vreo problema pentru sofer daca umblă cu camionul fără licență de transport
Pentru șofer nu, doar pentru proprietarul camionului.
Ce de întâmplă dacă nu mai și coordonator transport in firmă?