Asociația Patronală a Transportatorilor Europa (APTE) 2002 a trimis o delegație la Parlamentul European în data de 25 martie, mandatată să poarte discuții cu europarlamentarii români înainte de plen și să participe la acestea în calitate de observator.
Subiectele de dezbatere în PE au fost “Nivelurile minime de salarizare în sectorul transporturilor” și “Conformitatea cu dreptul UE a dispozițiilor germane privind salariul minim în sectorul transporturilor” iar prevederile noii legi a salariului minim din Germania (Mindestlohngesetz – prescurtat MiLoG) afectează în mod direct activitatea transportatorilor din România care tranzitează această țară.
„Delegația APTE2002, condusă de președintele Pop Adrian Virgil, a ajuns la Parlamentul European în 25 martie la ora 12:00, unde a fost primită de mai mulți europarlamentari români, discutând împreună despre impactul legii salariului minim din Germania asupra activității transportatorilor români, precum și despre caracterul nelegal și abuziv al acestei legi în raport cu prevederile și principiile statuate în Tratatul de aderare la Uniunea Europeană și cele din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene”, precizează reprezentanții asociației.
„Europarlamentarii români au fost destul de receptivi la problemele expuse și s-au luat în discuție mai multe modalități de lucru prin care, prin intermediul competențelor instituționale ale UE, să se ajungă la eliminarea acelor reglementări din legea germană care încalcă regulile de concurență și competiție loială în cadrul uniunii, libera circulație a mărfurilor și serviciilor, precum și accesul liber pe piața UE”, se adaugă în comunicatul remis redacției.
După întrevederea cu europarlamentarii români, delegația APTE2002 a revenit la Parlamentul European la ora 19:00 și a participat în calitate de observator la dezbaterile din plen, însă mai înainte a mai avut o scurtă întrevedere cu europarlamentarii români, „care iarăși ne-au asigurat de tot sprijinul în demersuri”.
Iată ce se mai spune în comunicatului APTE2002:
„Dezbaterile din Parlament au început cu întrebarea cu solicitare de răspuns verbal al europarlamentarei Marita Ulvskog, adresată comisarului european Violeta Bulc, deținătoarea portofoliului transporturilor, referitoare la condițiile de angajare, inclusiv nivelurile minime de salarizare, aplicabile sectorului transporturilor.
Răspunsul D-nei Comisar Violeta Bulc a fost unul încurajator, deoarece aceasta, în mod voalat, și-a exprimat dezacordul cu privire la orice legiferare națională care încalcă dreptul UE și că instituția Comisiei Europene lucrează la noi norme care să reglementeze activitatea transporturilor pe teritoriul Uniunii Europene, aceste norme intrând în vigoare în 2016.
Din expunerea D-nei Comisar se poate deduce faptul că în cadrul Comisiei se monitorizează în mod permanent efectele legilor naționale incidente asupra activități de transport comunitar, iar caracterul transnațional al acestei activități necesită reglementări prin prisma principiului subsidiarității (mai multă reglementare unională).
În cadrul dezbaterilor au luat cuvântul mai mulți europarlamentari, atât din statele din de est cât și din vestul Europei – mai ales din Germania – , impresia generală fiind că în jur de 80% dintre intervenienți și-au exprimat în mod clar și indiscutabil dezacordul cu privire la legea germană în discuție, chiar și unii europarlamentari germani recunoscând că legea MiLog are reglementări abuzive și trebuie reconsiderată aplicabilitatea ei.
Este important de menționat faptul că europarlamentarii din Europa de Est, prin intervențiile lor, s-au solidarizat în mod exemplar împotriva legii MiLog, opiniile lor fiind unanime în privința stopării efectelor acesteia.
După încheierea dezbaterilor din Parlamentul European delegația APTE2002 a luat hotărârea de a reveni la instituțile europene și de a continua munca de informare a acestora cu privire la problemele reale cu care se confuntă transportatorii români în activitatea lor pe teritoriul Uniunii Europene”. (R.B.)