Curtea Constituţională a României (CCR) a decis, astăzi, că trecerea la Consiliul Local Constanţa a unui pachet de peste 1,3 milioane de acţiuni deţinute de stat la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, respectiv 20% din capitalul social, este NECONSTITUŢIONALĂ. Este încă un eşec al Guvernului Ponta – în mod special al ministrului jurist Dan Şova şi al primarului Radu Mazăre – de a „mărita” o felie din port astfel Ministerul Transporturilor să nu mai fie acţionar majoritar.
CCR a admis, astfel, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Avocatul Poporului cu privire la dispoziţiile Legii 216/2008 privind transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de 1.369.125 de acţiuni deţinute de stat la Compania Naţională “Administraţia Porturilor Maritime” Constanţa către Consiliul Local al Municipiului Constanţa.
Avocatul Poporului arăta, în sesizare, că prin actul normativ criticat se aduce atingere dreptului de proprietate al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale, astfel cum este prevăzut de articolul 136, alineatul 2 din Constituţie, întrucât titularii dreptului de proprietate nu pot fi decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale, respectiv comune, oraşe, municipii şi judeţe, iar nu consiliile locale sau consiliile judeţene, care sunt autorităţi deliberative.
În prezent, Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cu 60%, iar Fondul Proprietatea şi Primăria Constanţa deţin fiecare câte 20% din capital.
Guvernul şi Primăria Constanţa au decis ca Ministerul Transporturilor să cedeze 13% din acţiuni Consiliului Local şi să listeze pe bursă un pachet de 14% din titluri, însă manevra ar fi încălcat legislaţia iar Comisia Europeană s-ar fi opus
Premierul Victor Ponta declara însă, în 12 august, că transferul de acţiuni de la Portul Constanţa la municipalitatea condusă de Mazăre este un proiect care va fi dus la bun sfârşit.
“Răspunsul Comisiei Europene a fost că se recomandă României, după alte experienţe europene, ca statul român, într-o formă sau alta, pentru că statul român înseamnă autoritatea publică centrală – Guvern şi autoritatea publică locală, să deţină peste 50%. În ceea ce eu am propus şi ce se va face până la urmă, statul român, prin autoritatea publică centrală – minister şi locală – Primărie, Consililul Local, va deţine chiar mai mult decât 51%, va deţine 65%, restul trebuie intrat în procedura de listare la Bursă. Deci, încă 15% din ceea ce are ministerul eu cred că este bine să fie scos pe Bursă pentru că în acest fel Portul Constanţa va putea să fie o companie în primul rând transparentă, deschisă să atragă investiţii, să se poată dezvolta”, spunea atunci premierul.
Victor Ponta i-a promis, în vizita la Tuzla, primarului Radu Mazăre, că transferul de acţiuni ale portului Constanţa se va face după alegerile prezidenţiale.
Preşedintele Traian Băsescu a declarat în repetate rânduri că portul Constanţa “este un obiectiv de importanţă strategică, care trebuie să rămână în controlul administraţiei centrale” şi că Radu Mazăre nu ar vrea “decât să mulgă”.
După ce a întocmit proiectul şi l-a anunţat public la Antena 3 – fără să-l lanseze însă în dezbatere publică -, fostul ministru Şova a primit mari presiuni din partea primarului Mazăre să se grăbească.
A făcut însă un pas înapoi, cerând ok-ul Comisiei Europene, după ce Traian Băsescu, dar şi fostul ministru al Justiţiei, Cătălin Predoiu, l-au avertizat că va comite o ilegalitate.
Magda SEVERIN