Aşa cum avertiza de mai bine de o lună Confederaţia Naţională Rutieră, autorităţile din Constanţa au făcut tot posibilul să nu organizeze până la sfârşitul anului, potrivit legii, atribuirea traseelor judeţene. La 31 decembrie expiră licenţele de traseu obţinute de operatorii de transport după participarea la sedinţa de atribuire organizată în 2008, astfel că de la 1 ianuarie călătorii vor rămâne fără transport. De ce? Simplu: Printr-o manevră deliberată, Consiliul Judeţean (CJ) Constanţa a refuzat validarea programului judeţean de transport pe care în urmă cu peste 30 de zile l-a afişat ca informare publică, anunţă CNR, într-un comunicat remis redacţiei.
“În toată ţara, 25 noiembrie a.c. a reprezentat data de referinţă stabilită prin ordin comun al MT-MDRAP ca dată de start, la nivel naţional, a licitaţiei electronice pentru atribuirea traseelor în fiecare judeţ. CNR a atras atenţia în nenumărate rânduri reprezentanţilor Ministerului Dezvoltăriii Regionale şi Administraţiei Publice asupra modului în care CJ Constanţa acţionează în domeniul transportului public, însă se pare ca acest judeţ funcţionează numai după propriile legi”, reclamă patronatele din transporturi.
„Metropolizare” prin monopolizare
În opinia CNR, “soarta transportului judeţean în Constanţa începe să se contureze din ce în ce mai mult şi, după ce CJ a încercat să prelungească actualele licenţe pentru a mai fi valabile şi după 1 ianuarie, se va trece la următoarea etapă a „metropolizării”, prin monopolizarea transportului public, după modelul deja cunoscut al falimentării transportului public local ce ulterior primeşte un actionar strategic, acesta urmând sa se extindă cu banii primiţi ca subvenţie/compensaţie financiară în zona metropolitană într-o etapă ulterioară”.
“Prin acest model de „succes”, populaţia dintr-o localitate sau dintr-un areal geografic ajunge să susţină cu dublu efort financiar desfăşurarea serviciului de transport, o dată în cazul călătoriei şi încă o dată prin compensarea diferenţei de tarif şi costuri operaţionale din bugetul administraţiei publice locale”, avertizează transportatorii.
CNR atrage în mod public atenţia CJ Constanţa faţă de următoarele aspecte impuse de aplicarea regulamentului 1370/2007:
“- Orice serviciu de utilitate publică nu poate fi contractat decât printr-o atribuire care să aibă la baza o formulă competitivă (licitaţie);
– Atribuirea directă nu poate avea loc decât în cazuri exepţionale şi bine justificate, cum ar fi lipsa de interes al operatorilor pentru prestarea unui anumit serviciu;
– Consiliul Judeţean Constanţa nu are suport legal pentru prelungirea actualelor licenţe de traseu, ţinând cont că ele au fost eliberate în baza unor proceduri competitive şi, din păcate, nu există semnate contracte de servicii publice de transport între operatorii judeţeni de transport din Constanţa şi Consiliul Judeţean. Numai în condiţiile existenţei unui astfel de contract Consiliul Judeţean avea posibilitatea prelungirii contractelor şi, implicit, a licentelor;
– Valabilitatea programului actual de transport la nivel judeţean a făcut obiectul unui act normativ emis la nivelul Guvernului, licenţele de traseu fiind acordate tot în baza unei proceduri competitive de atribuire, ceea ce presupune că nu pot fi prelungite decât tot pe aceeaşi cale”, se precizează în comunicat.
24 de ore decisive
În concluzie, CJ Constanţa “a parcurs exact paşii estimaţi de Confederaţia noastră, neaplicând în mod deliberat actele normative in vigoare”.
“Mai sunt însă 24 de ore în care CJ Constanţa poate îndrepta situaţia, procedând în sensul celor stabilite prin Ordinul comun al MT-MDRAP”, arată CNR, care atenţionează că va urmari pas cu pas evenimentele ce se vor desfăşura şi va solicita intervenţia Comisiei Europene în cazul “foarte probabil în care CJ Constanta va încălca Regulamentul 1370/2007”.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU