Executivul a modificat „pe sub masă”, printr-o Ordonanţă de urgenţă, art. 3, lit. b) din OG nr. 26/2011 privind înființarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), cuantumul sancțiunilor aplicate de ISCTR fiind vărsat, dupa intrarea in vigoare a ordonanţei, integral la bugetul de stat, în condițiile în care, până acum, 90% mergea la CNADNR şi doar 10% la bugetul de stat. Augustin Hagiu, preşedintele Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR), atrage atenţia că “din păcate, în cele mai multe cazuri, actul de control al ISCTR este discriminatoriu, iar HG 69 prevede amenzi uriaşe şi disproporţionate pentru firmele de transport ce nu respectă legislaţia haotică din domeniu”. El reclamă că, prin această măsură, transportatorii se vor confrunta cu o problemă şi mai mare: blocarea conturilor, chiar şi în condiţiile contestaţiilor în instanţă depuse împotriva amenzilor.
Redăm integral comunicatul transmis redacţiei de liderul CNR:
„Confederatia Nationala Rutiera considera ca aceasta masura vine sa finalizeze procesul de distrugere sistematica a intreprinderilor mici si mijlocii din transporturile rutiere ce se confrunta de mai mult timp cu legislatia impovaratoare si abuzurile institutionale.
HG 69 prevede amenzi uriase, de ordinul zecilor de mii lei pentru chestiuni ce fac obiectul colaborarii interinstitutionale dintre Ministerul Muncii si Ministerul Transporturilor.
Spre exemplu, pentru un sofer angajat raportat la Ministerul Muncii prin programul Revisal, dar inca neraportat la Ministerul Transporturilor (ARR), o companie de transport risca o amenda de la 3.000 la 6.000 lei, in conditiile in care cele doua ministere refuza sa integreze bazele de date.
Totodata, in acelasi context, amenda pentru lipsa legitimatiei de serviciu a soferului se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 la 12.000 lei cu toate ca soferul este raportat in sistem electronic la ARR iar ISCTR poate accesa aceasta baza de date.
Confederatia Nationala Rutiera, precum si patronatele membre, lupta de mai multi ani pentru reducerea cuantumului amenzilor aplicate transportatorilor, mai ales in situatia in care abaterile nu au caracter social sau economic.
Insa Ministerul Transporturilor, contrar tuturor angajamentelor, refuza sa aplice modificarile negociate cu transportatorii.
Confederatia Nationala Rutiera intelege contextul dificil in care se afla Guvernul, insa nu poate intelege cum este posibil ca propunerile oficiale referitoare la masuri concrete de combatere a evaziunii fiscale, sustinute in ultimele luni de catre patronat sa nu primeasca nici macar un raspuns din partea Guvernului.
Una dintre propunerile concrete transmise oficial de catre CNR la Ministerul Finantelor se refera la obligativitatea dotarii cu case de marcat fiscale a tuturor agentilor economici ce desfasoara activitati de transport public de pasageri atat in interiorul localitatii cat si intre localitati, cu exceptia transportului de calatori desfasurat in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii.
Din pacate, la aceasta propunere concreta transmisa catre Ministerul Finantelor inca din luna septembrie, nici pana in momentul de fata nu am primit raspuns.
In situatia in care Guvernul Romaniei nu intelege sa aplice astfel de masuri prin care sa incurajeze concurenta loiala, crescand semnificativ incasarile la bugetul de stat, firmele corecte ce realizeaza venituri in mod transparent nu au nicio sansa de supravietuire.
CNR considera ca veniturile ilicite nu fac altceva decat sa creasca coruptia la nivel institutional ce se manifesta deja, din ce in ce mai mult prin actul de control asupra celor ce desfasoara activitati legale, deoarece de la aceste companii ce nu lucreaza ”la negru” nu pot obtine avantaje materiale, ajungand astfel in viitorul apropiat ca in anumite domenii sa supravietuiasca exact firmele “bolnave”, in timp ce companiile serioase dispar treptat, neputand sa faca fata abuzurilor si concurentei neloiale”. (M.S.)