Veste proasta pentru COTAR&Comp si buna pentru FORT&Comp: Consiliul Concurentei considera ca Parlamentul ar trebui sa respinga modificarile operate in Legea taximetriei, de Comisia pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor, pe motiv ca acestea intra in contradictie cu principiile liberei concurente. Este vorba despre urmatoarele amendamente: introducerea unui tarif unic stabilit de Consiliile locale si obligativitatea ca toti taximetristii sa opereze numai pe raza autoritatii de autorizare.
Printre modificarile aduse Legii 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere se numara si inlocuirea cazierului de conduita profesionala cu cazierul eliberat de Politia Rutiera si sanctionarea activitatii neautorizate cu ridicarea placutelor si a talonului, insa Autoritatea de concurenta nu face referire si la ele.
“Consiliul Concurentei considera ca existenta unor tarife unice ar fi in mod evident contrara intereselor utilizatorilor de astfel de servicii, atat in ceea ce priveste existenta unor preturi corecte cat si a asigurarii unor servicii de calitate. Este, practic, imposibil de stabilit un tarif unic corect, in conditiile in care costurile fiecarui operator privat sunt diferite, astfel ca orice tarif ar fi calculat acesta ar fi arbitrar”, se arata intr-un comunicat al autoritatii de reglementare in domeniul concurentei.
Institutia sustine ca, in prezent, concesionarea serviciilor de transport in regim de taxi prin contracte de gestiune delegata s-a creat cadrul propice pentru o concurenta loiala prin pret pe acesta piata, fara a depasi limita maxima stabilita de autoritatea locala.
Legea actuala nu impiedica modificarea individuala a tarifelor
Legea taximetriei, in forma actuala, nu ii impiedica pe operatori sa modifice individual tarifele fara a depasi o limita maxima stabilita de primarie. Sub aceasta limita, operatorii pot practica orice tarif, in functie de costurile fiecaruia (tipul de carburant si consumul realizat, dimensiunile autovehiculului, capacitatea portbagajului, dotarea sau nu cu aer conditionat, abs-uri, alte aspecte ce tin de confortul si siguranta pasagerului, amortizari, asigurari de raspundere civila, salarii etc).
Astfel, Consiliul considera ca fiecare operator de taxi are costuri diferite si trebuie sa isi determine in mod independent politica comerciala, precum si orice modificare a acesteia. “Intr-o economie de piata, singurele situatii in care sunt admise preturi fixe sunt cele in care activitatile se desfasoara in regim de monopol, situatie in care nu se regaseste serviciul de transport de persoane in regim de taxi. In ceea ce priveste invocarea, in sprijinul propunerii de tarife unice, a unor exemple din alte state, aratam ca in cele mai multe cazuri este vorba de fapt de tarife maxime sau recomandate, nu de tarife unice”, se precizeaza in comuniat.
Tarile care au adoptat tariful unic il scot acum
Potrivit institutiei, statele care in trecut au acceptat tariful unic, lucreaza in prezent pentru eliminarea acestuia.
Totodata, gradul de concurenta in aceste piete este deja afectat de existenta limitarii administrative a numarului de autorizatii taxi, iar Consiliul Concurentei considera ca o astfel de masura este de asemenea in dezavantajul consumatorilor, deoarece determina atat cresterea tarifelor cat si a timpilor de asteptare, doi dintre parametrii de baza ai acestui serviciu.
In acest sens, Consiliul Concurentei a solicitat de mai multe ori eliminarea acestei prevederi, respectiv stabilirea unui numar maxim de licente de catre autoritatea publica locala din Legea taximetriei.
Acordarea licentelor, prin licitatie
Potrivit Autoritatii de concurenta, in statele in care numarul de licente este plafonat, acestea se acorda in mod transparent si nediscriminatoriu, in multe cazuri chiar prin licitatie publica, in schimbul unor redevente care pot ajunge la niveluri considerabile.
Referitor la limitarea activitatii de taxi numai in interiorul localitatii de autorizare, Consiliul Concurentei considera ca trebuie avut in vedere ca acest lucru sa “nu ingradeasca posibilitatea prestarii serviciului in alta localitate, cu caracter ocazional, in situatii determinate in mod clar si obiectiv”.
“Trebuie avut in vedere specificul local si preferintele consumatorilor, asa cum este cazul in cadrul zonelor metropolitane adiacente marilor localitati, care pot constitui, din punctul de vedere al consumatorilor, piete integrate”, conchide Consiliul Concurentei.
Asociatiile patronale, scindate
Reamintim ca asociatiile patronale s-au scindat in privinta modificarilor aduse Legii taximetriei: in timp ce Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania, Camera Taximetristilor, ANPOTRT si taximetristii independenti de la ANTTI sustin amendamentele, Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) si APTRTI sunt impotriva lor.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PALSU