Cota obligatorie de biocarburanţi a scăzut la benzină

Cota de biocarburanți din benzina comercializată în România a scăzut de la 5 la 4,5% începând cu 1 ianuarie 2014, potrivit HG 1.121/18.12.2013, publicată astăzi în Monitorul Oficial. La motorină, cota de biodiesel a rămas la 5% și va rămâne așa până la 1 ianuarie 2016, când va creşte la 6,5%. Nivelul de biodiesel în motorină ar fi trebuit să ajungă la 6% încă de la începutul anului 2013, însă, în toamna anului 2012, companiile petroliere au reclamat că nu au pregătit infrastructura necesară trecerii la noile rețete, dar şi-au exprimat și suspiciunile privind eventualele probleme pe care acestea le-ar crea motoarelor la mașinile de generație mai veche.

În Nota de fundamentare a hotărârii ce modifică HG nr. 935/2011 se argumentează că, dacă s-ar fi sărit la cota de 6%, petroliștii ar fi trebuit să introducă pe piață două tipuri de benzină: unul pentru mașinile mai noi, care permit o astfel de pondere a biocomponentelor, și un tip de benzină pentru mașinile mai vechi.

Reprezentanții Departamentului pentru Energie, inițiatorii proiectului legislativ, mai invocă “o serie de aspecte care pot genera disfuncționalități la nivelul pieței carburanților”.

Printre acestea sunt enumerate „existența impedimentelor de natură tehnică constatate în utilizarea acestui tip de benzină de către autovehiculele aflate în circulație, produse în general anterior anului 2000, structura parcului auto vizat fiind însă eterogenă și diferind funcție de fiecare producător de autovehicule. Acest fapt reprezintă o situație obiectivă ale cărei efecte prejudiciabile asupra consumatorilor, furnizorilor de carburanți și producătorilor și importatorilor de autovehicule trebuie diminuate în mod corespunzător”.

Începând cu 1 ianuarie 2018, ponderea obligatorie va fi de 8%.

Hotărârea de Guvern mai prevede și că furnizorii de carburanți trebuie să reducă, până la 31 decembrie 2020, nivelul emisiilor de gaze cu efect de seră cu 10% față de 2010. Ca punct intermediar, la 31 decembrie 2018 emisiile trebuie reduse cu 6%.

Cotațiile bursiere ale componentelor bio care se amestecă în benzină și motorină sunt mai mari decât cele ale carburanților, astfel că scăderea ponderii biocomponentelor determină, teoretic, reducerea prețului final la pompă.

Comparativ, la mijlocul lunii decembrie, cotația biodieselului era de circa 1.360 de dolari pe tonă, iar prețul motorinei era de 950 de dolari pe tonă, notează Agerpres. În ceea ce privește cotația biocomponentelor pentru benzină, aceasta era de circa 975 de dolari pe tonă, în timp ce cotația benzinei era de 960 de dolari pe tonă.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.